Μαρία Τσιομπάνου Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ, Μεταφορές και Ανάπτυξη

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_124 της ΠΕΣΕΔΕ

ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΟΜΠΑΝΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΣΕΔΕ

Μεταφορές και Ανάπτυξη

Ο ρόλος των μεταφορών στην οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας είναι ουσιαστικός. Τα μεταφορικά μέσα και οι μεταφορικές οδοί, από τα αρχαία ακόμη χρόνια, αποτελούν τα βασικά εργαλεία επικοινωνίας των λαών, για την ανταλλαγή των αγαθών και για την αλληλεπίδραση των πολιτισμών. Όπου υπήρξε βελτίωση των υποδομών του δικτύου μεταφορών υπήρξε ταυτόχρονα εξέλιξη τόσο στην οικονομική ζωή όσο και στην κοινωνική ζωή. Όπου τα μέσα μεταφοράς δεν εξελίχθηκαν, οι οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές μεταβολές ήταν περιορισμένες. Οι εξελίξεις στις μεταφορές και τις επικοινωνίες και οι μεταβολές στην οικονομία και την κοινωνία αλληλοσυμπληρώνονται και αλληλοενισχύονται. Η ικανότητα κάθε μιας να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις που δημιουργούνται από την άλλη, ήταν και είναι ακόμα βασική παράμετρος για την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη.

Η σπουδαιότητα των μεταφορών για την εθνική μας οικονομία επιβεβαιώνεται από πρόσφατες μελέτες, από τις οποίες προκύπτει ότι ο ευρύτερος κλάδος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και των Μεταφορών έχει καταστεί σταδιακά σε έναν από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας συνεισφέροντας στη διαμόρφωση του εγχώριου ΑΕΠ κατά 10,85% (περίπου 20 δισ. ευρώ). Παρόλα αυτά η επένδυση στις υποδομές του δικτύου μεταφορών  δεν είναι αυτομάτως αναπτυξιακής υφής, παρά την γενική αντίληψη της «κοινής γνώμης» ότι κάθε έργο δημιουργεί ανάπτυξη. Η υλοποίηση, ο προγραμματισμός και ο σχεδιασμός μεταφορικών υποδομών και επενδύσεων είναι ένα δύσκολο έργο, είτε πρόκειται για ολοκληρωμένη παρέμβαση είτε για προσπάθεια τοπικής βελτιστοποίησης. Σήμερα, εξάλλου, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών έχει ως πρωταρχικό στόχο να βάλει τα θεμέλια για βιώσιμη ανάπτυξη  των υποδομών και υπηρεσιών του μεταφορικού συστήματος της χώρας. Ο όρος «βιώσιμος» είναι ακριβώς αυτός ο κρίσιμος παράγοντας, που πρέπει να καθορίσει τον εθνικό σχεδιασμό των υποδομών του μεταφορικού δικτύου.

Ευχαριστούμε θερμά το Μουσείο ΟΣΕ για το εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό που μας παραχώρησε και μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε στην έκδοση του 124ου «Ε.Β.»

Τα βήματα που πρέπει να γίνουν ακόμη είναι πολλά και κρίσιμα. Ένα σημαντικό βήμα αποτελεί η ανάπτυξη και η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού δικτύου μας. Η χώρα μας υπολείπεται κατά πολύ σε αυτόν τον τομέα σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Τα οφέλη που θα αποκομίσουμε πολλά και σε διάφορους τομείς, όπως φθηνή και ασφαλή μεταφορά αγαθών και πολιτών, μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από εκπομπές αερίων, ενδυνάμωση της συνοχής της χώρας όσο αφορά το δίκτυο μεταφορών και η σύνδεσή μας με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Στο ίδιο πνεύμα απαιτούνται ενέργειες που θα δημιουργήσουν περαιτέρω ανάπτυξη και ευελιξία των λιμανιών της χώρας (κυρίως των περιφερειακών), βελτιστοποίηση οδικού δικτύου και της σήμανσής του, βελτιστοποίηση της διασύνδεσης της νησιωτικής χώρας, βελτιστοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των εταιρειών Logistics και κίνητρα για επενδύσεις στις υπάρχουσες επιχειρήσεις αλλά και σε νέους φορείς.

Όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές από αυτήν την στήλη, η χώρα μας δεν έχει την πολυτέλεια της σπατάλης πόρων και χρόνου. Πρέπει η κεντρική διοίκηση να παραμείνει προσηλωμένη στους στόχους που έχουν τεθεί  και να προωθεί με επιμονή όλες τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις. Ο βαθμός που οι μεταφορές θα συνεισφέρουν στην οικονομική ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή και σε ένα φιλικό προς το περιβάλλον δίκτυο, εξαρτάται από μία γενικότερη εθνική πολιτική ανάπτυξης, από μία αποτελεσματική και σύγχρονη δημόσια διοίκηση  και πρωτίστως από ισχυρούς θεσμούς, που θα τηρούνται από όλους ανεξαιρέτως.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα