
Μετρό Αθήνας: «Πράσινο φως» στην περιβαλλοντική μελέτη για την επέκταση της Γραμμής 2
Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικoί όροι του έργου: «Υπόγειος Σιδηρόδρομος Πρωτεύουσας (ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ): Γραμμή 2» στην Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας της Περιφέρειας Αττικής.
Α. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Α1) Πρόκειται για έργο χερσαίων μεταφορών και συγκεκριμένα συγκοινωνιακό σταθερής τροχιάς που αφορά στον υπόγειο σιδηρόδρομο της Αθήνας γνωστό ως ‘‘ΜΕΤΡΟ-ΑΘΗΝΑΣ’’, το οποίο ως λειτουργικό μέρος του δικτύου υπογείων, επίγειων και υπέργειων έργων σταθερής τροχιάς σε αστικό περιβάλλον (Προαστιακός Σιδηρόδρομος, δίκτυο Τραμ και ‘‘Ηλεκτρικός’’), εντάσσεται στο ενιαίο σιδηροδρομικό σύστημα μαζικής μεταφοράς της Μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας.
Ο σχεδιασμός του δικτύου γραμμών του ‘‘ΜΕΤΡΟ-ΑΘΗΝΑΣ’’ περιλαμβάνει το εν λειτουργία σύστημα, που αποτελείται από 3 διακριτές, ανεξάρτητες και αλληλοσυνδεόμενες υπόγειες γραμμές ήτοι τη Γραμμή 2: Ανθούπολη – Ελληνικό (με τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Αχαρνές και Γλυφάδα ) τη Γραμμή 3:
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Αεροδρόμιο [μπλε χρώμα], καθώς και την υπό κατασκευή Γραμμή 4: Γουδή – Άλσος Βεϊκου (με τις επεκτάσεις της ) και μια υπέργεια τη Γραμμή 1: Πειραιάς – Κηφισιά (με τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Βαρυμπόμπη και Δέλτα Φαλήρου – Κέντρο Πολιτισμού ΙΣΝ).
Το έργο της παρούσας αφορά στην Γραμμή 2 του Μετρό Αθήνας (Βασικό Έργο με τις Εγκαταστάσεις, τον Εξοπλισμό και τις επεκτάσεις) που στο σύνολο του είναι υπόγειο και συνίσταται από: α) το τμήμα Ανθούπολη – Ελληνικό (εν λειτουργία) με 20 σταθμούς και συνολικό μήκος 18km. περίπου, ξεκινάει από την συνοικία της Ανθούπολης του Περιστερίου (Σταθμός Ανθούπολη), διέρχεται από τα Σεπόλια και το κέντρο της Αθήνας (Ομόνοια και Σύνταγμα), συνεχίζει νότια μέσα από τον Νέο Κόσμο και τη Δάφνη και προχωρά κάτω από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, για να καταλήξει στο Ελληνικό και τον ομώνυμο σταθμό.
β) το τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον (επέκταση) με 3 σταθμούς και συνολικό μήκος 4 km. περίπου, ξεκινάει
από την συνοικία της Ανθούπολης του Περιστερίου (πέρας Σταθμού Ανθούπολης) και διερχόμενη υπό
της Λεωφόρου Θηβών καταλήγει στην περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου στα όρια του Καματερού
με το Ίλιον στον Σταθμό Άγιος Νικόλαος.
Ο στρατηγικός και επιχειρησιακός σχεδιασμός ανάπτυξης του ‘‘ΜΕΤΡΟ-ΑΘΗΝΑΣ’’ (ως συγκοινωνιακό
έργο) προγραμματίστηκε για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας και
μελετήθηκε έχοντας ως γνώμονα την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών και την βιώσιμη αστική
κινητικότητα, που συμβάλουν στην αλλαγή της καθημερινότητας των πολιτών, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην μετάλλαξη της εικόνας του πολεοδομικού συγκροτήματος Αθήνας (με πληθυσμό περί τα 4 εκατομμύρια κατοίκους) προς εξυπηρέτηση του γενικότερου δημόσιου συμφέροντος.
Η υλοποίηση της Γραμμής 2, ως μέρος του δικτύου υπογείων, επίγειων και υπέργειων έργων σταθερής τροχιάς σε αστικό περιβάλλον (συνδυαστικά με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, το δίκτυο του Τραμ και τον Ηλεκτρικό) έχει αποφέρει σημαντικότατα οφέλη στον τομέα των μετακινήσεων και μεταφορών παρέχοντας πρόσβαση σε βασικές υποδομές (νοσοκομεία, αεροδρόμιο, λιμάνι, σταθμούς) και σχηματίζοντας έτσι, ένα ενιαίο δίκτυο που εξυπηρετεί το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής, όπως και περιοχές εκτός Αττικής, αλλά κυρίως στο τομέα του περιβάλλοντος, λόγω της μείωσης κυκλοφορίας οχημάτων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που έχει θετικό αντίκτυπο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και σε συμμόρφωση με τις αρχές της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (COM/2019/640) για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα και κυρίως με το νέο πλαίσιο αστικής κινητικότητας της ΕΕ (COM/2021/811) που αναγνωρίζει ότι η αστική κινητικότητα μπορεί να συμβάλει σημαντικά, όχι μόνο με τη μείωση των σημαντικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που δημιουργούνται από αυτήν, αλλά και με τη μείωση των ρύπων, της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την αύξηση της ασφάλειας.
Ο γενικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου υπόγειου δικτύου σιδηροδρόμων για επιβατική χρήση, ενώ ο βασικός σχεδιασμός (ήτοι επιλεγείσα/εφαρμοστέα λύση οριστικής μελέτης με την χάραξη γραμμών, κατά μήκος τομές, τομές τυπικών σταθμών, μονογραμμμικά διαγράμματα και επιφανειακά όρια/ζώνη κατάληψης) και το τεχνικό αντικείμενο με τα λεπτομερή κατασκευαστικά σχέδια για την εκτέλεση του (βάσει των απαιτήσεων που εξειδικεύονται στα εξής: – Σύμβαση Κατασκευής, – Συγγραφή Υποχρεώσεων, – Προδιαγραφές Κατασκευής κ.λπ.), περιλαμβάνει όλα εκείνα τα έργα/εργασίες για την ολοκλήρωση (με τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα και με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας) των εγκαταστάσεων και εξοπλισμού της Γραμμής 2 του Μετρό Αθήνας (Βασικό Έργο με τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό και τις επεκτάσεις), με τα κάτωθι χαρακτηριστικά: – Υπόγεια γραμμή με μονή σήραγγα διπλής σιδηροτροχιάς διατομής UIC 54, συμπεριλαμβανομένων των συνδετικών σηράγγων με τις λοιπές εγκαταστάσεις (χώρους εναπόθεσης συρμών – αμαξοστάσια, χώρους συντήρησης – επισκευής),- Υπόγειους σταθμούς (αποβάθρες, σήραγγες πρόσβασης, κλίμακες πρόσβασης, φρέαρ αερισμού σταθμών, επίπεδα Η/Μ Εγκαταστάσεων, επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων, κλίμακες εισόδου/εξόδου, εξόδους έκτακτης ανάγκης κ.λπ.), – Φρέατα αερισμού που εξυπηρετούν ανάγκες καθαρισμού, αερισμού σηράγγων, κλιμακοστασίων εκκένωσης επιβατών, χωροθέτησης Υποσταθμών (RS) ή Εσοχών σηράγγων εξοπλισμού Ισχύος Έλξης, Υποσταθμών Φωτισμού και Βοηθητικής Ισχύος (LAS), δωματίων τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης, αντλιοστασίων ό του τροχαίου υλικού,- Αμαξοστάσια για τις ανάγκες συντήρησης και βραχείας στάθμευσης/εναπόθεσης των συρμών,- Κέντρο Ελέγχου – Διαχείρισης Λειτουργίας,- Χώρους στάθμευσης,- Χώρους/Σταθμούς μετεπιβίβασης με ΜΜΜ,- Συνοδά έργα,- Αποκατάσταση οδών ή πρόβλεψη νέων για την πρόσβαση, και ακολούθως την ενσωμάτωση της στο υπόγειο δημόσιο αστικό σύστημα μεταφοράς σταθερής τροχιάς και τη θέση σε εμπορική λειτουργία (χρήση από επιβατικό κοινό) με γνώμονα την εξασφάλιση του απαιτούμενου επιπέδου ασφαλούς κυκλοφορίας και εξυπηρέτησης και τη βέλτιστη απόδοση του συγκοινωνιακού έργου (συντήρηση, λειτουργική βελτίωση, αποκατάσταση ζημιών, επέκταση/αναβάθμιση παρεχόμενων υπηρεσιών κ.λπ.).

