Γ. Πλακιωτάκης: Ο εργοληπτικός κλάδος μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη των νησιών μας

Η «ΓΑΛΑΖΙΑ» ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης μιλάει στο Εργοληπτικόν Βήμα Νο_129 για την πορεία και τις προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας και τον καθοριστικό ρόλο του κατασκευαστικού κλάδου στην την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας.

Στις κινήσεις για την ενίσχυση της Γαλάζιας Οικονομίας που συνεισφέρει το ¼ του εθνικού ΑΕΠ αναφέρεται ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης παρουσιάζοντας το πλάνο δράσεων και πρωτοβουλιών που προωθεί το Υπουργείο. Όπως σημειώνει στο Εργοληπτικό Βήμα, μέσω μίας ολιστικής, στρατηγικής προσέγγισης με σαφείς και μετρήσιμους δείκτες και στόχους, δημιουργήθηκαν τρία νέα, αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία. Ένα για τη χρηματοδότηση έργων δημοσίου χαρακτήρα, ένα τη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Γαλάζια Οικονομία και βέβαια το «Ταμείο Θαλάσσιας-Γαλάζιας Οικονομίας», για την προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στον τομέα της Θαλάσσιας Οικονομίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης. Παράλληλα, και παρά το δυσμενές παγκόσμιο πλαίσιο, όπως σημειώνει έχει ενισχυθεί η Ελληνική σημαία. Είναι ενδεικτικό ότι οι αιτήσεις εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο έχουν αυξηθεί κατά 61% σε σχέση με τον περσινό χρόνο. Επιπρόσθετα, το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την ενίσχυση του yachting μειώνει τη γραφειοκρατία ώστε να ανοίξει ο δρόμος για να αξιοποιηθούν όλα τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας. Σημαντικό πυλώνα των στρατηγικών του Υπουργείου αποτελούν και οι κινήσεις για την πράσινη μετάβαση του κλάδου. Σύμφωνα με τον Υπουργό, προωθείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την υλοποίηση κρίσιμων έργων και τη δημιουργία κινήτρων για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Έχει κατατεθεί σχετική πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για την θέσπιση κινήτρων για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και για πρώτη φορά περιλαμβάνει και τις πολυετείς συμβάσεις, αλλά και την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Τέλος, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρεται και στη θεσμοθέτηση της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής στον νησιωτικό χώρο και τη δημιουργία Εθνικής Στρατηγικής για τα νησιά διασφαλίζοντας πόρους για λιμενικές υποδομές και Ακτοπλοϊκές συνδέσεις, αξιοποιώντας Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους με έμφαση στη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των νησιών, και την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών  και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμός των λιμένων, για την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Πρόκειται για ένα τομέα, που όπως υπογραμμίζει η συμβολή του κατασκευαστικού κλάδου θα είναι εδώ καθοριστική, ώστε οι  διαδικασίες να εξελιχθούν γρήγορα και οι τοπικές κοινωνίας να απολαύσουν τα οφέλη που θα προκύψουν στην οικονομία, αλλά και την ποιότητα ζωής σε καθημερινό επίπεδο.

Ποια η σημασία της «γαλάζιας οικονομίας» για την ελληνική οικονομία και πώς θα μπορούσε να ενισχυθεί και να προωθηθεί η περαιτέρω ανάπτυξή της;

Όταν σχεδόν το 1/4 του εθνικού ΑΕΠ προέρχεται από κλάδους που σχετίζονται με την Γαλάζια Οικονομία και τα νησιά μας, στα οποία κατοικούν το 15% του συνολικού μας πληθυσμού, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τον σπουδαίο ρόλο που παίζουν οι οικονομικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτά. Για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η ανάκαμψη της γαλάζιας οικονομίας ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο περίπου, όταν νομοθετήσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής για τα νησιά μας. Η κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έθεσε εξαρχής τη νησιωτικότητα σε περίοπτη θέση στις προτεραιότητές της. Για πρώτη φορά, αφήσουμε πίσω τις αποσπασματικές παρεμβάσεις και υιοθετήσαμε μια ολιστική, στρατηγική προσέγγιση με σαφείς και μετρήσιμους δείκτες και στόχους. Δημιουργήσαμε τρία νέα, αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία. Ένα για τη χρηματοδότηση έργων δημοσίου χαρακτήρα, ένα τη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Γαλάζια Οικονομία και βέβαια το «Ταμείο Θαλάσσιας-Γαλάζιας Οικονομίας», για την προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στον τομέα της Θαλάσσιας Οικονομίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης.

Ποιες οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες που αναδεικνύονται για την ελληνική ναυτιλία εν μέσω των συνεχόμενων κρίσεων των τελευταίων δύο ετών, υγειονομική, ενεργειακή και πλέον και γεωπολιτική; Πώς θα μπορούσε η χώρα να αξιοποιήσει προς όφελός της τις ευμετάβλητες αυτές συνθήκες και να δημιουργήσει ένα θετικό αντίκτυπο για την οικονομία;

Η παγκόσμια, αλλά και η ελληνική ναυτιλία, δοκιμάστηκαν σκληρά από τις τρεις συνεχόμενες κρίσεις που αναφέρατε. Η γεωπολιτική αβεβαιότητα, μάλιστα, που έχει προκαλέσει η Ρωσική εισβολή στην  Ουκρανία, επιτείνει το μέγεθος του προβλήματος. Όμως ακόμη και μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η Ελληνική ναυτιλία, παραμένει η μεγαλύτερη δύναμη στον κόσμο. Με περισσότερα από 5.000 πλοία, αντιπροσωπεύει σήμερα το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου. Ελέγχει το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 22% του στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Παράλληλα, μέσα σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο, έχουμε καταφέρει να ενισχύσουμε και την Ελληνική σημαία. Από τότε που θεσμοθετήσαμε πρόσθετα μέτρα ανταγωνιστικότητας οι αιτήσεις εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο έχουν αυξηθεί κατά 61% σε σχέση με τον περσινό χρόνο. Η ναυτιλία μας είναι εδώ. Απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των κραδασμών απ΄ όσα συμβαίνουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Αξιοποιεί κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται, ακόμα και μέσα στις κρίσεις. Αποτελεί σταθερό πυλώνα στήριξης της Εθνικής μας οικονομίας και ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία.

Παρουσιάσατε πρόσφατα ένα σχέδιο νόμου για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής μέσω του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου δραστηριοποίησης των σκαφών αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων. Ποιος ο στόχος του νόμου και ποια αποτελέσματα αναμένετε;

Από την πρώτη στιγμή, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έθεσε ως προτεραιότητά της την ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού, αφού πιστεύουμε ότι η χώρα μας, με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι ελληνικές θάλασσες και ακτές, μπορεί να γίνει το κέντρο του παγκοσμίου yachting. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, τοποθετούμε πλέον την Ελλάδα στον χάρτη των ισχυρών κρατών του σύγχρονου yachting. Ενσωματώσαμε όλες τις σύγχρονες τάσεις του θαλασσίου τουρισμού μειώνοντας τη γραφειοκρατία και πλέον παρέχεται η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτά τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματά, αποκομίζοντας πολλά και σημαντικά οφέλη όχι μόνο για την ελληνική οικονομία, αλλά και για την ελληνική κοινωνία. Ακριβώς γι΄ αυτό, η νομοθετική μας παρέμβαση είναι ολιστική και όχι αποσπασματική. Βασίζεται στο όραμα και την πίστη στις αξίες μιας φιλελεύθερης οικονομίας, η οποία παράγει πλούτο και κοινωνική ευημερία σε κάθε επίπεδο και όχι σε ιδεοληψίες και αναχρονιστικές αντιλήψεις που βάζουν φρένο στην ανάπτυξη.

Έχετε αναφερθεί στην ανάγκη για τη σταδιακή πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας καθώς και στις κινήσεις και πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση προς αυτή την κατεύθυνση. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί και ποιο θα είναι το όφελος για τις εταιρείες, την κοινωνία και, εν γένει, την οικονομία;

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η μετάβαση σε «πράσινα» πλοία, με καθαρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Πρόκειται για μία πολύπλοκη και με πολλές μεταβλητές, εξίσωση, η επίλυση της οποίας ωστόσο, κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι συνέπειες των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία και να προστατευθεί το περιβάλλον, περιορίζοντας παράλληλα την ένταση της κλιματικής αλλαγής. Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επιχειρούμε να υλοποιοήσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την υλοποίηση κρίσιμων έργων και να δημιουργήσουμε κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Διασφαλίσαμε πόρους που θα διατεθούν για την ακτοπλοΐα και τα λιμάνια των νησιών μας για επαρκείς και ποιοτικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις και τις σύγχρονες και ασφαλείς λιμενικές υποδομές. Προωθούμε την πράσινη ακτοπλοΐα και αυτό θα γίνει με την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου με ταυτόχρονη βελτίωση των εσωτερικών συγκοινωνιών, αλλά και των λιμενικών υποδομών, αλλά και την εμπέδωση της εδαφικής συνοχής στην αρχή της συνδεσιμότητας. Έχει κατατεθεί σχετική πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για την θέσπιση κινήτρων για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και για πρώτη φορά περιλαμβάνει και τις πολυετείς συμβάσεις, αλλά και την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ 2021 – 2027.

Το αυξημένο κόστος των καυσίμων, αλλά και η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, οδηγούν σε αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων. Τι μπορεί να γίνει ώστε να μην πληρώσει τα κόστη αυτά ο τελικός καταναλωτής;

Είναι γεγονός, ότι το κόστος των καυσίμων έχει τους τελευταίους μήνες υπερδιπλασιαστεί, ενώ πράγματι το κόστος αυτών των αναβαθμίσεων για να επιτευχθεί η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας μας,  θα αυξήσει το συνολικό κόστος λειτουργίας ενός συμβατικού η ταχύπλοου πλοίου. Σε ότι αφορά το κόστος του καυσίμου, έχουμε ζητήσει από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να απορροφήσουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό την αύξηση, ώστε να μην επιβαρυνθεί ιδιαίτερα ο επιβάτης. Παραλλήλως, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εργαζόμαστε με σκοπό, να περιορίσουμε κατά το δυνατόν τις αυξήσεις που προκαλεί η μετάβαση σε μία «πράσινη» ακτοπλοΐα. Οφείλω, πάντως, να πω ότι τα οφέλη που θα προκύψουν από τη μετάβαση αυτή τα επόμενα χρόνια, θα είναι πολλά και σημαντικά, όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά και για την κοινωνία και την οικονομία.   

Έχετε ανακοινώσει τη χρηματοδότηση 44 έργων για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών σε νησιά και 47 ακτοπλοϊκών γραμμών, μέσω πολυετών συμβάσεων ώστε να διασφαλιστούν κρίσιμες συνδέσεις στο νησιωτικό και ευρύτερα θαλάσσιο χώρο της Ελλάδας. Πώς προχωράνε τα έργα αυτά και πότε αναμένεται να δούμε τα αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες;

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις αποτελούσαν την προτεραιότητά μας. Υπενθυμίζω ότι μία από τις πρώτες μας νομοθετικές πρωτοβουλίες ήταν η αύξηση της δαπάνης για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, από 90 εκατ. ευρώ που ήταν το 2018, σε 138 εκατ. ευρώ. Με βάση τη θεσμοθέτηση της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής στον νησιωτικό χώρο και τη δημιουργία Εθνικής Στρατηγικής για τα νησιά μας, διασφαλίσαμε πόρους για λιμενικές υποδομές και Ακτοπλοϊκές συνδέσεις, αξιοποιώντας Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους με έμφαση στη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των νησιών, και την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών  και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμός των λιμένων, για την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Η συμβολή του κατασκευαστικού κλάδου θα είναι εδώ καθοριστική, ώστε οι διαδικασίες να εξελιχθούν γρήγορα και οι τοπικές κοινωνίας να απολαύσουν τα οφέλη που θα προκύψουν στην οικονομία, αλλά και την ποιότητα ζωής σε καθημερινό επίπεδο.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_129 της ΠΕΣΕΔΕ

 

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα