erga-kataskevi

Share

Κοινή επιστολή απέστειλαν οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ προς την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «Δυτική Μακεδονία», με θέμα την «Αναθεώρηση τιμών δημοσίων έργων» και τη σύσταση προς υπηρεσίες, η οποία –όπως επισημαίνουν– είναι ρητώς αντίθετη με τα οριζόμενα στον Νόμο 4412/2016.

Στην επιστολή, που φέρει την υπογραφή των προέδρων Κωνσταντίνου Γκολόπουλου (ΠΕΔΜΕΔΕ), Φώτιου Κουβλουκιώτη (ΠΕΣΕΔΕ) και Ζαχαρία Αθουσάκη (ΣΑΤΕ), οι εργοληπτικές οργανώσεις αναφέρουν ό,τι:

«Μέλη  μας , ανάδοχοι δημοσίων έργων  ενημερώθηκαν για έγγραφο που υπογράφεται από τον  Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Δυτική Μακεδονία» κ.  Ιωάννη Α. Παπαδόπουλο  με ημερομηνία 16/10/2025 (αρ. πρωτ. 2960) και το οποίο περιέχει συστάσεις προς τις υπηρεσίες για τον χειρισμό της αναθεώρησης, συστάσεις που είναι αντίθετες με τα οριζόμενα στα άρθρα του Ν4412/2016,  δηλαδή παράνομες.

Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι οι διαλαμβανόμενες συστάσεις για μη εφαρμογή των συντελεστών αναθεώρησης της ΥΑ Δ11/334219/25-10-2022 είναι ευθέως αντίθετες με το πνεύμα και το γράμμα του Ν. 4412/2016, και ειδικότερα με τις διατάξεις των άρθρων 153 και 156, οι οποίες καθιερώνουν υποχρεωτική εφαρμογή της αναθεώρησης τιμών στα δημόσια έργα.

Η αναθεώρηση τιμών αποτελεί νόμιμο και αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα του αναδόχου, απορρέον από ρητές διατάξεις του νόμου και όχι από διακριτική ευχέρεια των υπηρεσιών. Οποιαδήποτε ενέργεια ή «σύσταση» που οδηγεί σε αναστολή εφαρμογής εγκεκριμένων συντελεστών αναθεώρησης συνιστά παράβαση της αρχής της νομιμότητας, της αρχής της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων, καθώς και προσβολή της συμβατικής ισορροπίας που ο νομοθέτης επιδιώκει να διασφαλίσει με το άρθρο 132 παρ. 1 περ. δ΄ του Ν. 4412/2016.

Επιπλέον, η επίκληση «νομολογιακών παραδοχών» χωρίς συγκεκριμένη δικαστική απόφαση με ισχύ δεδικασμένου, δεν μπορεί να θεμελιώσει διοικητική πράξη ή σύσταση που τροποποιεί την ισχύουσα νομοθεσία. Η Υπουργική Απόφαση Δ11/334219/25-10-2022 εξακολουθεί να ισχύει μέχρι τυχόν τροποποίησής της ή ρητής ανάκλησής της, και η μη εφαρμογή της συνεπάγεται παράνομη παρακράτηση νόμιμα οφειλόμενων ποσών.

Συνεπώς με τα όσα ισχύοντα αναφέρθηκαν, απορρίπτεται ρητά η ερμηνεία και η σύσταση που περιέχεται στο ανωτέρω έγγραφο.

Οι ανάδοχοι δημοσίων έργων  και αναθέτουσες αρχές οφείλουν να εφαρμόζουν τους συντελεστές αναθεώρησης που έχουν καθοριστεί με ισχύουσες Υπουργικές Αποφάσεις, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας υποβολής προσφοράς, εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες χρονικές προϋποθέσεις εκτέλεσης των εργασιών.

Η διατήρηση της ασφάλειας δικαίου, της ισότητας και της ακεραιότητας στις δημόσιες συμβάσεις, όπως κατοχυρώνεται από το άρθρο 18 του Ν. 4412/2016, αποτελεί υποχρέωση όλων των εμπλεκομένων φορέων και δεν μπορεί να ανασταλεί με ανεπίσημες ερμηνείες ή προσωρινές «συστάσεις».

Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε  την άμεση ανάκληση της εν λόγω εγκυκλίου/σύστασης ως αντίθετης προς τον Ν. 4412/2016 και τις αρχές της χρηστής διοίκησης και  την έκδοση επαναληπτικής σύστασης με περιεχόμενο ανάλογο των υφιστάμενων ισχυουσών  διατάξεων του Ν.4412/2016 που αφορά αποκλειστικά στην εκτέλεση των δημοσίων έργων».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ