Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας: Απαραίτητη η διευκόλυνση των επενδύσεων και η μείωση της φορολογίας για να καταστεί η Ελλάδα ελκυστική στις ιδιωτικές επενδύσεις

Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας τοποθετείται για τα απαραίτητα αναπτυξιακά έργα της περιφέρειας που αποτελεί την πρωταθλήτρια στην απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΑΡΙ ΜΠΙΛΛΙΑ, ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_124 της ΠΕΣΕΔΕ

Στο σχέδιο δράσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που περιλαμβάνει βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, ανάπτυξη της καινοτομίας και προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων, πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρεται ο Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας μιλώντας στο  “Εργοληπτικό Βήμα”.

Όπως σημειώνει, ως μηχανικός ο ίδιος, θέλει η θητεία του να συνδεθεί με αποτελέσματα και έργα. «Ανάμεσα στα δεκάδες έργα που τρέχουν ή θα τρέξουν από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ξεχωρίζω την ενοποίηση, ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, ένα έργο όχι απλώς αναπτυξιακό, αλλά παρακαταθήκη για τη Θεσσαλονίκη του αύριο. Η υλοποίηση του εμβληματικού έργου απαιτεί μαραθώνιο δράσεων και το στοίχημα είναι οι πρώτες παρεμβάσεις να αρχίσουν εντός της τρέχουσας θητείας» τονίζει και αναφέρεται επίσης στην κατασκευή οδικού άξονα, ο οποίος θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σιθωνία, καθώς η τουριστική ανάπτυξη του δεύτερου ποδιού της Χαλκιδικής, προβλέπεται ότι θα είναι ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Ψηλά στην ατζέντα της Περιφέρειας βρίσκεται και η αξιοποίηση του λιμανιού που αποτελεί έναν από τους από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες στην περιοχή. «Είναι σημαντικό να προχωρήσουν τα έργα στο λιμάνι, κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση της κοινοπραξίας των εταιρειών που το ανέλαβαν,  ενώ ταυτόχρονα αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας η σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού» σημειώνει ο κ. Μπίλλιας και συνεχίζει λέγοντας πώς «όταν έχεις οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, διευκολύνονται οι εμπορευματικές μεταφορές, αποκτάς κέντρα logistics, ενώ η πρόσβαση των τουριστών, από όλη την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, γίνεται πιο εύκολη».  Αναφερόμενος στα «λιμνάζοντα» έργα ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μπίλλιας, υπογραμμίζει ότι «οι αντιπαραθέσεις που συχνά πυκνά δημιουργούνται ρίχνουν νερό στο μύλο των καθυστερήσεων. Και οι μόνοι που βγαίνουν χαμένοι από αυτή τη διαδικασία, είναι οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς». Ωστόσο, όπως σημειώνει, πέραν της καλής επικοινωνίας και ομοψυχίας για την πρόοδο των επενδύσεων είναι απαραίτητη η διευκόλυνση των διαδικασιών και η μείωση της φορολογίας ενώ υποστηρίζει και την άποψη ότι είναι απαραίτητο να ενισχυθούν οι αποκεντρωμένες δομές της κυβέρνησης, ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται επί τόπου.

Η Θεσσαλονίκη δικαιωματικά αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια γεωπολιτικό και οικονομικό πόλο της Νοτιανατολικής Ευρώπης. Παρόλη την σημαντική της θέση, παρατηρείται σταθερά όλες τις τελευταίες δεκαετίες σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση απαραίτητων έργων υποδομών, όπως για παράδειγμα η ολοκλήρωση του Μετρό, αλλά και άλλων έργων. Ποιες είναι οι αιτίες, κατά την γνώμη σας, για τις καθυστερήσεις αυτές και τι πρέπει να αλλάξει;

Πράγματι, στη Θεσσαλονίκη βιώσαμε πολλές καθυστερήσεις, με τις αιτίες να είναι πολλές. Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, το βάρος είχε δοθεί στην Αθήνα, η οποία αναμορφώθηκε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Από τότε, όμως, κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι και σαφώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν ήταν η μόνη αιτία των καθυστερήσεων. Ακολούθησε η οικονομική κρίση και τα μνημόνια, οπότε «πάγωσαν» σχεδόν τα πάντα σε όλη την Ελλάδα. Όμως η Θεσσαλονίκη αντιμετώπιζε διαχρονικά ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα: την έλλειψη ομοθυμίας από τις δυνάμεις της πόλης, για κοινές διεκδικήσεις. Κάπως έτσι χάσαμε το… τρένο της υποθαλάσσιας αρτηρίας, ενός έργου το οποίο πληρώνουμε ακριβά, καθώς, παρότι δεν κατασκευάστηκε, το Ελληνικό Δημόσιο καλείται να καταβάλλει ως αποζημίωση στον ανάδοχο του έργου δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Αντί λοιπόν στη Θεσσαλονίκη να πιέζουμε για την γρήγορη κατασκευή έργων, πολλές φορές φτάσαμε σε ευτράπελες καταστάσεις, ενίοτε και κωμικοτραγικές. Για παράδειγμα, ποιος μπορεί να ξεχάσει, στο τέλος του 2018, τα… εγκαίνια του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο δεν υπάρχει; Ακόμα και σήμερα, αντί όλοι μαζί να πιέζουμε για την όσο το δυνατόν γρηγορότερη ολοκλήρωση του έργου, προαναγγέλλονται νέες κινητοποιήσεις εναντίον της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου. Βεβαίως, το μετρό δεν αποτελεί το μόνο πεδίο αντιπαράθεσης, καθώς σχεδόν σε κάθε έργο υπάρχουν αντιδράσεις. Πρόσφατο παράδειγμα, αποτελεί η ανάπλαση της ΔΕΘ. Ενώ οι διαδικασίες προχωρούν, υπάρχουν φωνές που ζητούν να μην γίνει η ανάπλαση, αλλά να δημιουργηθεί νέο εκθεσιακό κέντρο, στα δυτικά της Θεσσαλονίκης. Οι αντιπαραθέσεις που συχνά πυκνά δημιουργούνται στη Θεσσαλονίκη, ρίχνουν νερό στο μύλο των καθυστερήσεων. Και οι μόνοι που βγαίνουν χαμένοι από αυτή τη διαδικασία, είναι οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς.

Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα υποδομών που προγραμματίζεται να υλοποιηθούν και που θα προσδώσουν την δυναμική ανάπτυξης που αξίζει η Θεσσαλονίκη αλλά και η ευρύτερη περιοχή;

Έχουμε αφήσει πλέον πίσω τα δύσκολα και η Θεσσαλονίκη αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη γραμμή εκκίνησης μίας μεγάλης αναμόρφωσης. Στην Κεντρική Μακεδονία προγραμματίζονται έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα δώσουν ώθηση στην οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής. Πρόκειται για ένα πλέγμα έργων, τα οποία θα προχωρήσουν άμεσα, με διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε πρόκειται για ΣΔΙΤ, είτε για ιδιωτικά κεφάλαια, είτε για χρήματα μέσω του ΕΣΠΑ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και, βεβαίως, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ενδεικτικά θα αναφέρω το flyover, την υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο, η οποία θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ πάνω από την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης καιθα δώσει λύση στις μετακινήσεις για τα επόμενα 20 χρόνια.

Ακόμα, σημαντικότατες αστικές αναπλάσεις παίρνουν το δρόμο τους. Πρόκειται για την ανάπλαση της ΔΕΘ, του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου της Θεσσαλονίκης, με την παράλληλη δημιουργία ενός μεγάλου αστικού πάρκου στην καρδιά της πόλης.

Στη δυτική πλευρά, έχουμε ένα ακόμα σημαντικότατο έργο, την ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά. Πρόκειται για έργο το οποίο μπορεί να αλλάξει την εικόνα στη δυτική Θεσσαλονίκη.

Στην ανατολική πλευρά της πόλης «τρέχουν» οι διαδικασίες για το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ και τη συνολική ανάπλαση της Αλάνας της Τούμπας, έργο το οποίο αφορά όλους τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.

Στο λιμάνι, έναν από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες της Κεντρικής Μακεδονίας και, ευρύτερα, της Βόρειας Ελλάδας, έχουν ήδη δρομολογηθεί σημαντικότατα έργα, ενώ η επέκταση του έκτου προβλήτα θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του λιμένος.

Εξαιρετικά σημαντικό είναι βεβαίως το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο, το οποίο υλοποιείται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μέσω ΣΔΙΤ θα κατασκευαστεί ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, αλλά και δεκάδες σχολεία σε όλη την Κεντρική Μακεδονία. Επιπλέον, δρομολογούνται οι διαδικασίες για την υλοποίηση ενός εξαιρετικά σημαντικού έργου, του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης, το οποίο, μολονότι είναι κατασκευαστικά εύκολο, καθώς το δίκτυο υφίσταται, παρέμενε επί χρόνια «παγωμένο».

Το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς, το ThessIntec, θεωρώ ότι θα αλλάξει την οικονομική ιστορία της περιοχής, με την Ελλάδα να μεταπηδά στην ομάδα των κρατών παραγωγής προϊόντων προηγμένης τεχνολογίας, καινοτόμων και υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Η Pfizer, ο αμερικανικός φαρμακευτικός κολοσσός, έρχεται στη Θεσσαλονίκη, βάζοντας την περιοχή μας στο κάδρο της καινοτομίας και στο χώρο του φαρμάκου.

Και βέβαια, σε δεύτερο χρόνο, έχουμε το μεγαλύτερο και πλέον εμβληματικό έργο που θα οδηγήσει την περιοχή στη νέα εποχή. Πρόκειται για την ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι.

Πέρα από τα έργα υποδομών ποιό είναι το γενικότερο στρατηγικό σχέδιο δράσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ώστε να δοθεί η αναπτυξιακή ώθηση που χρειάζεται η  Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή;

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δικαιωματικά θα έλεγα, καθώς αποτελεί πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη και η σύνδεσή της με δίκτυα επικοινωνίας και ενέργειας, εθνικής και διεθνούς σημασίας, δημιουργεί πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη της περιοχής. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας δημιούργησε ένα μοντέλο διοίκησης που πέτυχε να μειώσει και να παρακάμψει, όπου υπήρχε ανάγκη, το συγκεντρωτισμό της κεντρικής εξουσίας. Οι κόποι του ανταμείφθηκαν, καθώς η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήταν και παραμένει πρώτη στην απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Η περιοχή γίνεται επίκεντρο επενδύσεων, τουριστικό επίκεντρο, πολιτιστικό επίκεντρο, ενώ η Κεντρική Μακεδονία μετατρέπεται σταδιακά σε e-Περιφέρεια. Το σχέδιο δράσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας περιλαμβάνει βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, ανάπτυξη της καινοτομίας και προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων, πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη. 

Για να ενισχυθούν τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και της γύρω περιοχής δεν αρκούν μόνο κάποια έργα υποδομών και η δράση της  Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.  Ποιες είναι οι αναγκαίες θεσμικές και αναπτυξιακές παρεμβάσεις της Κεντρικής Διοίκησης που θα συμβάλλουν στην εξέλιξη και στην ενίσχυση της Θεσσαλονίκης ως ένα δυναμικό οικονομικό κέντρο της Νοτιανατολικής Ευρώπης;

Διευκόλυνση των επενδύσεων, μείωση της φορολογίας, είναι δύο από τις παραμέτρους που απαιτούνται προκειμένου όχι μόνο η Κεντρική Μακεδονία, αλλά όλη η Ελλάδα να είναι ελκυστική στις ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν θέσεις εργασίας και παραγωγή πλούτου. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη κινείται σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση.  Βέβαια, πρέπει να γίνουν σημαντικά ακόμη βήματα εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίουαλλά και να ενισχυθούν οι αποκεντρωμένες δομές της κυβέρνησης, ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται επί τόπου.Τώρα, ειδικά για την Κεντρική Μακεδονία, το λιμάνι αποτελεί έναν από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες στην περιοχή. Είναι σημαντικό να προχωρήσουν τα έργα στο λιμάνι, κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση της κοινοπραξίας των εταιρειών που το ανέλαβαν,  ενώ ταυτόχρονα αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας η σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού. Η Θεσσαλονίκη έχει την τύχη να αποτελεί σταυροδρόμι του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, γεγονός που της εξασφαλίζει πρόσβαση τόσο στην υπόλοιπη Ελλάδα, όσο και στα Βαλκάνια. Έτσι, αφενός, με τα έργα που προωθούνται το λιμάνι θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητά του, ενώ παράλληλα δρομολογούνται οι ενέργειες για τη συνδεσιμότητά του με την Εγνατία Οδό, τον ΠΑΘΕ και τον σιδηρόδρομο.

Όταν έχεις οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, διευκολύνονται οι εμπορευματικές μεταφορές, αποκτάς κέντρα logistics, ενώ η πρόσβαση των τουριστών, από όλη την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, γίνεται πιο εύκολη. 

Πώς θα περιγράφατε την μέχρι τώρα πορεία σας ως Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών; Ποιες είναι οι σημαντικότερες δυσκολίες που έχετε ως τώρα αντιμετωπίσει και ποιοι είναι οι προσωπικοί σας στόχοι για το υπόλοιπο της θητείας σας;

Η ενασχόληση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς αφενός βλέπεις έργα να υλοποιούνται και αφετέρου μπορείς να σχεδιάσεις και να προγραμματίσεις νέα, υλοποιήσιμα έργα για το μέλλον. Η αλήθεια είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της έως σήμερα θητείας μου, το πραγματοποίησα σε συνθήκες πανδημίας. Παρ’ όλα αυτά, στην Αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων της Κεντρικής Μακεδονίας, σταθήκαμε όρθιοι. Καταφέραμε να ανταποκριθούμε στα καθήκοντα μας και παραγάγαμε έργο, ορατό και μετρήσιμο, όπως, για παράδειγμα, οδικά έργα, αντιπλημμυρικά έργα που θωρακίζουν την Κεντρική Μακεδονία, ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων, νέα σχολεία, αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού, δεκάδες μελέτες και διαγωνισμούς για νέα έργα. Από την άλλη, δυστυχώς ακόμη και σήμερα υπάρχει αναίτια –τις περισσότερες φορές- γραφειοκρατία, η οποία συνοδεύεται από έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, κονδυλίων και ανθρώπινου δυναμικού. Το στελεχιακό δυναμικό της Αντιπεριφέρειας έχει ξεπεράσει τον εαυτό του, προκειμένου να ανταποκριθεί με επάρκεια στα καθήκοντά του. Όμως τα έργα για να μελετηθούν, να δημοπρατηθούν και να κατασκευαστούν, χρειάζονται μηχανικούς. Κι ας μην ξεχνούμε ότι οι μηχανικοί των τεχνικών υπηρεσιών καλούνται να εργαστούν σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, οι οποίες διαμορφώνονται από το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα δημόσια έργα.

Τώρα, όσον αφορά στους προσωπικούς μου στόχους, επειδή είμαι μηχανικός, θέλω η θητεία μου να συνδεθεί με αποτελέσματα και έργα. Ανάμεσα στα δεκάδες έργα που τρέχουν ή θα τρέξουν από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ξεχωρίζω την ενοποίηση, ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, ένα έργο όχι απλώς αναπτυξιακό, αλλά παρακαταθήκη για τη Θεσσαλονίκη του αύριο. Η υλοποίηση του εμβληματικού έργου απαιτεί μαραθώνιο δράσεων και το στοίχημα είναι οι πρώτες παρεμβάσεις να αρχίσουν εντός της τρέχουσας θητείας.

Ένα ακόμη έργο με το οποίο θέλω να συνδεθεί η θητεία μου, είναι η κατασκευή οδικού άξονα, ο οποίος θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σιθωνία, καθώς η τουριστική ανάπτυξη του δεύτερου ποδιού της Χαλκιδικής, προβλέπεται ότι θα είναι ραγδαία τα επόμενα χρόνια.

Υπάρχουν όμως και άλλα, μικρότερα, αλλά εξαιρετικά σημαντικά το καθένα τους έργα, τα οποία θέλω να έχουν το αποτύπωμά μου. Αναφέρομαι στην κατασκευή δύο ανισόπεδων κόμβων, ο πρώτος στη συμβολή της επαρχιακής οδού Θεσσαλονίκης – Περαίας με το δρόμο του αεροδρομίου και ο δεύτερος στην περιοχή του νοσοκομείου «Άγιος Παύλος». Επίσης, η κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανίων, στο τμήμα από τον Κ12 έως την Καρδία, αποτελεί ένα έργο το οποίο αποτελεί για μένα στόχο, όπως επίσης η κατασκευή της Ενωτικής Οδού Σίνδου. Τέλος, η θητεία μου θέλω να συνδεθεί και με την ολοκλήρωση της διάνοιξης της οδού Λαγκαδά. Οι Θεσσαλονικείς με τίμησαν με την ψήφο τους και ο Απόστολος Τζιτζικώστας με την εμπιστοσύνη του, αναθέτοντάς μου την Αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων. Καταβάλλω και θα συνεχίσω να καταβάλλω κάθε προσπάθεια, ώστε να τους ανταποδώσω την τιμή. 

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα