Στους «ρυθμούς» της ηλεκτρονικής τιμολόγησης Business to Government (B2G)

Ο Σύλλογος Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζει στο νέο τεύχος του Eργοληπτικού βήματος τη νέα ψηφιακή δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, σημειώνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν είναι σε ετοιμότητα οι αναθέτουσες αρχές/ φορείς για τη διαχείριση τους.

Με τα άρθρα 148 ως 154 του ν. 4601/2019 (Α 44) προσαρμόστηκε η εθνική νομοθεσία στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L. 133), που αφορά στην έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων.

Τα ηλεκτρονικά τιμολόγια εκδίδονται, διαβιβάζονται και παραλαμβάνονται σε διαρθρωμένη ηλεκτρονική μορφή, η οποία επιτρέπει την αυτόματη και ηλεκτρονική επεξεργασία τους. Δεν αποτελούν «ηλεκτρονικά τιμολόγια» για τις δημόσιες συμβάσεις, τιμολόγια τα οποία δεν έχουν συνταχθεί σύμφωνα με τους κανόνες του ευρωπαϊκού (ήδη και εθνικού) προτύπου, και δεν έχουν δρομολογηθεί μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή αποτελούν απλό αρχείο εικόνας, αρχείο pdf κ.λπ. Επίσης, δεν αποτελούν ηλεκτρονικά τιμολόγια αυτά που έχουν εκδοθεί μέσω της εφαρμογής «timologio» της ΑΑΔΕ.

Με βάση τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του άνω νόμου, εκδόθηκαν οι ακόλουθες υπουργικές αποφάσεις:

  • οικ. 98979 ΕΞ 2021/10.8.2021 (Β 3766) «Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στο πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων δυνάμει του ν. 4601/2019 (Α’ 44)»
  • 13005 ΕΞ 2022/1.2.2022 (Β 438) «Τροποποίηση της υπό στοιχεία 98979ΕΞ2021/10.8.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στο πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων δυνάμει του ν. 4601/2019 (Α’ 44)»»
  • 52445 ΕΞ 2023/4.4.2023 (Β 2385) «Υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς»,

που καθορίζουν τον τρόπο διακίνησης των ηλεκτρονικών τιμολογίων, τις διαδικασίες παραλαβής και πληρωμής τους, τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου, τον εθνικό μορφότυπο (δομή και περιεχόμενο) του ηλεκτρονικού τιμολογίου, τους χρόνους έναρξης της υποχρέωσης υποβολής ηλεκτρονικού τιμολογίου από τους οικονομικούς φορείς, καθώς και τις εξαιρούμενες κατηγορίες συμβάσεων.

Επίσης, με τις εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών με αριθμούς: οικ. 42465 ΕΞ 2022/30.3.2022 (ΑΔΑ: 6ΠΠΨΗ-4Ω1), οικ. 172388 ΕΞ 2022/24.11.2022 (ΑΔΑ: ΨΩΖΔΗ-20Ρ) και οικ. 78366 ΕΞ 2023/19.5.2023 (ΑΔΑ: 6ΑΒΡΗ-Ι08) δόθηκαν διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με τη διαχείριση των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τις αναθέτουσες Αρχές/αναθέτοντες φορείς, τις ενέργειες που οφείλουν να κάνουν για την ομαλή μετάβαση στα νέα δεδομένα, καθώς και τους χρόνους έναρξης της υποχρέωσης και τις εξαιρούμενες κατηγορίες συμβάσεων.

Η υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς έχει σταδιακή εφαρμογή, με χρόνο έναρξης ανάλογα με το είδος της αναθέτουσας Αρχής (από 12.9.2023 για τα Υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Μετανάστευσης & Ασύλου, κ.λπ., από 1.1.2024 για αναθέτουσες Αρχές/αναθέτοντες φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και από 1.6.2024 λοιπές αναθέτουσες Αρχές/ αναθέτοντες φορείς).

Ανέτοιμες οι αναθέτουσες Αρχές/αναθέτοντες φορείς για τη διαχείριση των ηλεκτρονικών τιμολογίων

Η έναρξη του χρόνου ισχύος των παραπάνω διατάξεων είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ετοιμότητα και δυνατότητα των αναθετουσών Αρχών/αναθετόντων φορέων να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα στο σύστημα των δημοσίων συμβάσεων.

Μέχρι σήμερα, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες ενέργειες για τη διαχείριση των ηλεκτρονικών τιμολογίων από όλες τις αναθέτουσες Αρχές/αναθέτοντες φορείς, ιδιαίτερα αυτούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Αυγούστου, από στοιχεία που διαθέτουμε, πολλοί Δήμοι δέχονται τα τιμολόγια των οικονομικών φορέων όπως εκδίδονται από την εφαρμογή «timologio» της ΑΑΔΕ, και δεν είναι σαφές τι προβλήματα μπορεί να δημιουργηθούν στο μέλλον από αυτήν την κατάσταση, ούτε πότε θα είναι έτοιμοι για την πλήρη εφαρμογή του νόμου.

Πρόσθετα έξοδα για τους μελετητές και τα μελετητικά γραφεία

Τα ηλεκτρονικά τιμολόγια με τον εθνικό/ευρωπαϊκό μορφότυπο εκδίδονται, προς το παρόν, αποκλειστικά από περιορισμένο αριθμό πιστοποιημένων παρόχων, καθένας από τους οποίους προσφέρει τις υπηρεσίες του με τιμές που εξαρτώνται από σειρά στοιχείων του οικονομικού φορέα, όπως ο αριθμός των εκδιδομένων τιμολογίων μηνιαίως ή ετησίως, ο αριθμός πελατών, ο τζίρος, ο τρόπος πληρωμής κ.λπ.

Η υποχρέωση αυτή, δημιουργεί πρόσθετο λειτουργικό κόστος στα γραφεία των μελετητών και μελετητικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα σ’ αυτά του μικρού και μεσαίου μεγέθους, αυξάνοντας τις επιβαρύνσεις που προέρχονται από τις υποχρεώσεις της νομοθεσίας στο πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων, όπως: ασφάλιση αστικής ευθύνης, πιστοποίηση συστημάτων διαχείρισης κ.λπ. Είναι, δε, σαφές και κατανοητό ότι το κόστος αυτό αναγκαστικά μετακυλίεται στο κόστος των δημοσίων μελετών και έργων.

Ο ΣΜΕΔΕΚΕΜ, ζήτησε με επιστολή του από τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, να εξετάσουν τη δυνατότητα δωρεάν παροχής της ψηφιακής έκδοσης των νέων παραστατικών και της ταυτόχρονης διαβίβασής τους στο myDATA, από την ΑΑΔΕ, μέσω της εφαρμογής «timologio» ή ανάλογης εφαρμογής, προς διευκόλυνση των μελετητικών επιχειρήσεων, που παρέχουν κατά κύριο λόγο τις τεχνικές και επιστημονικές υπηρεσίες τους στο Δημόσιο και σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_140 της ΠΕΣΕΔΕ

ΟΠΣ ΜΗ.ΤΕ.- ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

 Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση

Αυτά και άλλα πολλά άκρως ενδιαφέροντα στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ που κυκλοφορεί – ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ! Καλή ανάγνωση!
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα