Στο επίκεντρο έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη και στη Κεντρική Μακεδονία

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης άνοιξε τις εργασίες της θεματικής ενότητας που αφορούσε το Περιβάλλον, το Δημόσιο Χώρο, και τη Βιωσιμότητα, στο πλαίσιο της ημερίδας που διοργάνωσε η «ΜτΚ» και το makthes.gr, τη Δευτέρα 29/1 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με θέμα «2030- Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας».

Στην εισήγησή του o κ. Σκυλακάκης τόνισε πως «η κυβέρνηση έχει σχέδιο για τη μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Το κλειδί είναι διπλό: από τη μια να υποκατασταθεί η βιομάζα και το πετρέλαιο με αντλίες θερμότητας και η λειτουργία του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Η βιομάζα δημιουργεί προβλήματα ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη. Και με το Μετρό θα λειτουργήσει υπέρ της μετάβασης από ρυπογόνα σε μη ρυπογόνα μέσα». Προανήγγειλε επίσης πως η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ανακοινώσει καινούργια ρύθμιση στο «Εξοικονομώ» για τις αντλίες θερμότητας. Σε ότι αφορά στην πορεία απολιγνιτοποίησης, αλλά και την ταυτόχρονη αύξηση της ποσότητας του φυσικού αερίου σημείωσε ότι οι ανάγκες της χώρας σε ανάγκες φυσικού αερίου καλύπτονται και έχουν υποχωρήσει σημαντικά από ό,τι ίσχυε στην αρχή της ενεργειακής κρίσης. Για τους κλιματικούς στόχους σημείωσε ότι οι ΑΠΕ υλοποιούνται πιο γρήγορα στη χώρα μας από ό,τι σε άλλες χώρες. Σε ότι αφορά στην ανακύκλωση ανακοίνωσε ότι σύντομα η κυβέρνηση θα ανακοινώσει μια σειρά από παρεμβάσεις στον συγκεκριμένο τομέα που θα είναι πιο κεντρικοποιημένο σύστημα, καθώς όπως είπε στην Ελλάδα δεν περπατούν πολύ τα πιο αποκεντρωμένα συστήματα ανακύκλωσης.

Βιώσιμη κινητικότητα και Fly Over

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκος Ταχιάος, στην εισήγησή του ανέφερε πως μέσα στα οικονομικά περιθώρια που υπάρχουν, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ προωθεί έργα με σημαντική περιβαλλοντική διάσταση για τη Θεσσαλονίκη, με τον κ. Ταχιάο να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις επεκτάσεις του Μετρό. Όπως είπε, μέσα στις προσεχείς εβδομάδες θα ανακοινωθεί από το Υπουργείο, η αρθρωτή επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, με στόχο να ολοκληρωθεί στα χρονικά όρια αυτής της κυβέρνησης, άρα ως το καλοκαίρι του 2027, να δημοπρατηθεί η επέκταση προς τα Βορειοδυτικά, προς Κορδελιό και Εύοσμο, Σταυρούπολη και Ευκαρπία, με τις πιστώσεις που υπάρχουν στο ΕΣΠΑ 2021-2027, ώστε στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο να δεσμευτεί το σύνολο της χρηματοδότησης του έργου, για να προχωρήσει. Ο κ. Ταχιάος, αναφέρθηκε ευρύτερα στα έργα για το σιδηρόδρομο, λέγοντας ότι καταβάλλεται προσπάθεια διασφάλισης των πόρων, για την απευθείας σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το δίκτυο του ΟΣΕ. «Στις 14 Φεβρουαρίου, θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη στο ΥΠΟΜΕ, με εκπροσώπους των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΟΛΘ, ώστε να καταλήξουμε στην ύπαρξη μίας μόνο εισόδου στους χώρους του λιμανιού , για να μην αναστατώνεται η πόλη. Στόχος είναι, οι σιδηροδρομικές γραμμές να απομακρυνθούν από το κέντρο της πόλης». Ο κ. Ταχιάος, ήταν πολύ σαφής και ευθύς, για τις προοπτικές της βιώσιμης κινητικότητας στη Θεσσαλονίκη. «Δεν είναι εύκολο να μιλήσουμε στη Θεσσαλονίκη για βιώσιμη κινητικότητα αν δεν προχωρήσουν τα έργα του Μετρό και του Fly Over. Οι επιμήκεις διαδρομές της Θεσσαλονίκης, δεν είναι εύκολο να εξυπηρετηθούν από ένα μέσο δημοσίων συγκοινωνιών, άρα αναγκαστικά, με το Fly Over, θα δώσουμε χώρο στο αυτοκίνητο για τις κινήσεις , περιμετρικά της πόλης. Εκεί που δεν πρέπει να δώσουμε χώρο στο αυτοκίνητο, είναι εντός της πόλης», τόνισε ο κ. Ταχιάος. Εντούτοις επέμεινε στη θετική επίπτωση που θα έχει, σταδιακά όμως, η λειτουργία του Μετρό στο περιβάλλον της πόλης, παρότι, όπως επισήμανε, το εύρος της βασικής γραμμής είναι , μόλις, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ως τη Νέα Ελβετία και στο μέλλον, με την Επέκταση Καλαμαριάς, ως τη Μίκρα.

Η σπουδαιότητα διατήρησης του δημόσιου χώρου

Η δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Χρύσα Αράπογλου στην εισήγησή της υπογράμμισε πως «τώρα είναι η στιγμή να πάρουμε όλοι θέση για την Καλαμαριά του μέλλοντός μας». Το παραλιακό μέτωπο, η σπουδαιότητα της διατήρησης του δημόσιου χώρου και τα παραδείγματα μεγάλων πόλεων του εξωτερικού βρέθηκαν στο επίκεντρο της τοποθέτησης της δημάρχου Καλαμαριάς. «Η Καλαμαριά είναι συνέχεια ενός σπουδαίου παραλιακού μετώπου 35 χιλιομέτρων. Δεν υπάρχει χρόνος. Τώρα γράφεται το μέλλον μας. Τώρα είναι η στιγμή να πάρουμε όλοι θέση. Κυβέρνηση, κόμματα, Περιφέρεια, πανεπιστήμια. Οι σημερινές αποφάσεις θα ορίσουν τις απαντήσεις που καλούμαστε να δώσουμε στις νεότερες γενιές για το δικό τους μέλλον» κατέληξε η δήμαρχος Καλαμαριάς.

Νέα κονδύλια από το ΕΣΠΑ

Για ακόμα μια χρονιά αναμένεται να ξεπεραστεί το όριο των εναέριων ρύπων στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με όσα είπε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας κ. Κώστας Γιουτίκας. Το όριο του έτους είναι 35 παραβάσεις και ήδη τις πρώτες 15 ημέρες του Ιανουαρίου καταγράφονται 7 παραβάσεις μόνο στον στο σταθμό καταγραφής εναέριων ρύπων στην Αγίας Σοφίας. «Οι τιμές που κατέγραψαν οι Σταθμοί Μέτρησης τον τελευταίο μήνα του 2023 και το πρώτο δεκαπενθήμερο του πρώτου μήνα του 2024, είναι πολύ πιο υψηλές από τις υπερβάσεις του θεσμοθετημένου ορίου για τα αιωρούμενα σωματίδια που καταγραφόταν το προηγούμενο διάστημα. Αρκετές φορές και διπλάσιες. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του τρέχοντος μήνα (Ιανουάριος 2024), καταγράφηκαν υπερβάσεις του ορίου των 50mg/m3,7 φορές στον σταθμό Αγ. Σοφίας, 7 φορές στον σταθμό Κορδελιο, 5 φορές στον σταθμό Σταυρούπολης και 4 φορές στον σταθμό Καλαμαριάς. Όταν έχουμε ήδη καταγράψει αυτούς τους αριθμούς στις αρχές του έτους, είναι σίγουρο ότι είμαστε καταδικασμένοι να έχουμε νέα καταδίκη και για το νέο έτος» δήλωσε ο κ. Γιουτίκας. Ανακοίνωσε πως η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα δώσει κονδύλια σε όλους τους δήμους που σχεδιάζουν περιβαλλοντολογικά έργα, πάρκα και αναπλάσεις πρασίνου από το νέο ΕΣΠΑ των 170 εκ. ευρώ. «Για να αποφευχθεί περαιτέρω σοβαρή επιβάρυνση της ποιότητας της ατμόσφαιρας τους επόμενους μήνες, δεδομένου ότι στο έργο του fly over μόλις ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες είναι αναγκαίο να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν νέα μέτρα με που θα επιτρέψουν την αποφόρτιση του ήδη κορεσμένου οδικού δικτύου μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Σε ό, τι αφορά στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναβάθμισε τη λειτουργία των Σταθμών Μέτρησης της Αέριας Ρύπανσης και έθεσε σε λειτουργία νέους Σταθμούς που καλύπτουν σε μεγαλύτερο γεωγραφικό εύρος και με υψηλή πιστότητα, τις μεταβολές στις τιμές των αέριων ρύπων, εκτός από τις συνεχείς ενημερώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα αποτελέσματα των μετρήσεων, καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για τη λήψη μέτρων, υλοποιεί εμβληματικά περιβαλλοντικά έργα και μεγάλα έργα Πρασίνου, προκειμένου να συμβάλλουν αποτελεσματικά στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και ευρύτερα την περιβαλλοντική ισορροπία, όπως είναι η εξυγίανση και αποκατάσταση εκατοντάδων στρεμμάτων του Δυτικού Παράκτιου Μετώπου, η χρηματοδότηση των εργασιών που είναι σε εξέλιξη για το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά στη Σταυρούπολη, η στήριξη της διεκδίκησης για τη διαμόρφωση πάρκου πρασίνου στην ευρύτερη περιοχή ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Δυτική Θεσσαλονίκη» δήλωσε για τα έργα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ως απάντηση στην εναέρια ρύπανση.

«Ποδηλατόδρομος από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Βούλγαρη»

«Τα χρήματα που αξιοποιούνταν μέχρι πρότινος για τις κλαδεύσεις, τις καρατομήσεις και την έλλειψη πρασινίσματος αξιοποιούνται πλέον για τις φυτέψεις. Πέντε χιλιάδες νέα δέντρα θα φυτευτούν, μέσα στο 2024». Αυτό επισήμανε στην εισήγησή του ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας στον δήμο Θεσσαλονίκης κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης. Μιλώντας για τον δημόσιο χώρο είπε πως «Ενώ μέχρι το 2011 ήταν ελάχιστοι οι διαγωνισμοί, την περίοδο 2011- ’19, είχαμε δεκαπλάσιο αριθμό διαγωνισμών για τον δημόσιο χώρο. Επιτέλους θα ξεκινήσει ένα έργο στην πλατεία Ελευθερίας που είναι πολύτιμο από όλες τις απόψεις. Σκεφτείτε τι σημαίνει αυτή η πλατεία για την πόλη και όχι το πάρκινγκ. Θα βρούμε πού θα πάνε τα αυτοκίνητα και σχεδόν το έχουμε βρει». Για την πλατεία Αριστοτέλους είπε πως το κόστος είναι πολύ μεγάλο, “δεν ξέρουμε εάν θα υλοποιηθεί το έργο στο σύνολό του”. Για την πλατεία Διοικητηρίου είπε πως «Από το ’12 υπήρχε συμφωνία με την Εγνατία Οδό να προχωρήσει το θέμα. Πέρασαν 11 χρόνια και με το που πήγα στο γραφείο βρήκα εισήγηση που δεν είχε υπογράψει η προηγούμενη διοίκηση. Πλέον, σταματάμε τη διαδικασία με την Εγνατία Οδό και ξεκινάμε κάτι νέο». Αναφερόμενος στη βιώσιμη κινητικότητα, είπε πως «Έχουμε σχεδιάσει 500 νέες θέσεις για μηχανάκια και πρέπει να ενισχύσουμε την ποδηλατοκίνηση. Δεν γίνεται να καταργήσουμε τον ελάχιστο ποδηλατόδρομο στη Λ. Νίκης, πρέπει όμως να τον κάνουμε σωστά κι αυτό θα ξεκινήσουμε άμεσα. Πρέπει να γίνει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων όπως είχαμε πει προεκλογικά, για μία “σπονδυλική στήλη” που θα ξεκινούσε από τον Σταθμό και θα τελείωνε στη Βούλγαρη. Πρέπει να δημιουργήσουμε κι άλλες διαδρομές».

«Στόχος να αναπτύξουμε την ευρύτερη περιοχή του ΦΙΞ»

Ο κ. Γιάννης Ευμολπίδης, ως εκπρόσωπος της εταιρείας Dimand, αναφέρθηκε στα σχέδια της εταιρείας στην περιοχή του ΦΙΞ και γενικότερα στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης με γνώμονα το περιβάλλον. «Η Dimand είναι μια εταιρεία που υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 400 εκ. ευρώ στην ευρύτερη πόλη της Θεσσαλονίκης με τα έργα να περιλαμβάνουν το HUB 26 και το ΦΙΞ». Εξήγησε ότι: «Στο ευρύτερο οικόπεδο του HUB θα χτιστούν γραφεία 20.000 τ.μ. Το κτίριο Ανδρεάδη μαζί με την προσθήκη θα είναι άλλα 5.000τμ. και επομένως μιλάμε για ένα σύνολο 25.000 τ.μ. δόμησης, που θεωρητικά θα φιλοξενήσουν 2.000 νέες θέσεις εργασίας. Απέναντι ακριβώς βρίσκεται το ΦΙΞ, ένα οικόπεδο και ένα κτίριο που προσπαθούμε τουλάχιστον δύο χρόνια να ετοιμάσουμε για να καταστεί αξιοποιήσιμο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΦΙΞ είναι μη οικοδομήσιμο από το 2000 επειδή το λιμάνι ως ζώνη λιμένα εισέρχεται μέσα στα οικοδομικά τετράγωνα και αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα πολεοδομικής φύσης. Στο ΦΙΞ μιλάμε για 17.000 τ.μ. διατηρητέων κτιρίων-μνημείων, τα οποία προφανώς θα αποκατασταθούν με τη μορφή που είχαν τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Πρόσφατα πριν από ένα μήνα εγκρίθηκε στην Αθήνα με εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας και η προμελέτη του συνόλου των διατηρητέων κτιρίων. Στο ΦΙΞ το 50% του ακινήτου θα είναι ο περιβάλλων χώρος, άρα από τα 23 στρέμματα που είναι το συνολικό ακίνητο, τα 11 στρέμματα θα είναι ο περιβάλλων χώρος. Στόχος μας είναι να μην εξαντλήσουμε που δίνει ο συντελεστής 2,4% που δίνει στην περιοχή και να δομήσουμε χαμηλότερα. Σκοπός είναι να δημιουργηθούν ακίνητα που θα προσελκύσουν χρήστες. Να κάνουμε προσπάθειες να δημιουργήσουμε και κατοικίες σε μια περιοχή που δεν έχει έντονη παρουσία».

Στο πρόβλημα της ανεξέλεγκτης απόρριψης μπάζων και ογκωδών αντικειμένων αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Παπαηλιόπουλος (Ιδρυτικό μέλος ΑΝΑΚΕΜ). «Θέλουμε να καταστήσουμε φιλική και βιώσιμη την πόλη» τόνισε.

Ο Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ κ. Μιχάλης Γεράνης που έκλεισε τις εργασίες της ημερίδας, μίλησε για τη δημιουργία των νέων μονάδων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων στη Μαυροράχη και τον Άγιο Αντώνιο και διαβεβαίωσε τους πολίτες πως δεν θα υπάρξουν προβλήματα διαχείρισης κατά τη μεταβατική περίοδο. «Κάνουμε τα πάντα για να προχωρήσουν γρήγορα τα μεγάλα έργα χωρίς να επιβαρυνθούν οικονομικά οι πολίτες», τόνισε.

Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολουθήστε μας στο Twitter
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα