Share
Οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ, εκπροσωπώντας τη συντριπτική πλειονότητα των εργοληπτικών επιχειρήσεων της χώρας (ατομικών και νομικών προσώπων) εκφράζουν για ακόμη μία φορά την έντονη διαμαρτυρία και δυσαρέσκειά τους απέναντι στην μεγάλη αύξηση των παράβολων προσφυγής στη Δικαιοσύνη κατά των αποφάσεων της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ).
«Η επίμαχη ρύθμιση, με την οποία επιχειρείται – όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του Νόμου– η αποτροπή παρελκυστικών προσφυγών, πλήττει καίρια το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην έννομη προστασία, δημιουργώντας σοβαρά εμπόδια στην πρόσβαση των επιχειρήσεων στη δικαστική κρίση.
Οι οργανώσεις στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν τα μέλη τους τη δυνατότητα προσφυγής στη Δικαιοσύνη:
- Εξέφρασαν επισήμως τις αντιρρήσεις τους κατά τη διαβούλευση του σχεδίου νόμου.
- Απέστειλαν κοινή επιστολή στον αρμόδιο Υπουργό.
- Ζήτησαν και πραγματοποίησαν ακρόαση από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καταθέτοντας σχετικό υπόμνημα με τεκμηριωμένες επισημάνσεις.
- Συνεχίζουν να διαμαρτύρονται με κάθε θεσμικό μέσο.
Μέχρι την ψήφιση του άρθρου 30 του Ν. 5218/2025, το προβλεπόμενο παράβολο για την προσφυγή στη Δικαιοσύνη ανερχόταν σε 0,1% της αξίας της σύμβασης, με κατώτατο όριο τα 500€ και ανώτατο τα 5.000€.
Με τη νέα ρύθμιση:
- Το παράβολο πενταπλασιάζεται, φτάνοντας στο 0,5% της αξίας της σύμβασης.
- Το ελάχιστο ποσό ανέρχεται πλέον στα 1.500€ και το μέγιστο στα 30.000€.
Η αύξηση αυτή:
- Καθιστά την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη απαγορευτική για μικρότερες εταιρείες ή ανεξάρτητους εργολήπτες με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες,
- δημιουργεί ανισότητες στον ανταγωνισμό, ευνοώντας τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις,
- αποθαρρύνει τον ουσιαστικό έλεγχο της νομιμότητας των διαδικασιών, ανοίγοντας τον δρόμο για αυθαιρεσίες, αδιαφάνεια και ενδεχομένως αθέμιτες πρακτικές.
Η προσφυγή στη Δικαιοσύνη δεν είναι μόνο ατομικό δικαίωμα· αποτελεί δομικό μηχανισμό ελέγχου και εξισορρόπησης στη διαδικασία ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, προστατεύοντας τελικά το δημόσιο συμφέρον. Ο περιορισμός της προσφυγής μπορεί να οδηγήσει στην κατακύρωση έργων με ελλείψεις ή παρατυπίες, προκαλώντας προβλήματα κατά την εκτέλεσή τους, καθυστερήσεις και επιπλέον οικονομικό κόστος για το Δημόσιο.
Επιπλέον η ρύθμιση αυτή προσκρούει:
- Στο Άρθρο 20 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει το δικαίωμα στην δικαστική προστασία,
- στη δικονομική ενωσιακή Οδηγία 89/665/ΕΕ περί παροχής αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας κατά το στάδιο που προηγείται της ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων,
- στο Άρθρο 6 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), που διασφαλίζει την αποτελεσματική πρόσβαση στη Δικαιοσύνη.
Τα υπερβολικά παράβολα συνιστούν έμμεσο αποκλεισμό από τη δικαστική κρίση, εγείροντας ζητήματα συμβατότητας με το εθνικό και ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο.
Οι εργοληπτικές οργανώσεις τονίζουν ότι το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων έχει ανάγκη διαφάνειας. Χρειάζεται ανοικτές διαδικασίες, θεσμικό έλεγχο και αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης για τη βέλτιστη αξιοποίηση τόσο των εθνικών πόρων όσο και των ευρωπαϊκών ενισχύσεων.
Οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ προσανατολίζονται στην δικαστική προσβολή των υπερβολικών παράβολων ενώπιον τόσο των εθνικών όσο και των ενωσιακών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων [Δικαστήριο Ευρωπαϊκής Ένωσης (Δ.Ε.Ε.) και Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Ε.Δ.Α.Δ.)]» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.