Πώς η Αθήνα μπορεί να γίνει μία σύγχρονη, πράσινη πόλη

Τις προτάσεις της ΠΕΕΓΕΠ για την πράσινη ανάπλαση της Αθήνας παρουσιάζει στο Εργοληπτικόν Βήμα ο Παναγιώτης Σκοτειδάκης Γεωπόνος και Μέλος Δ.Σ. ΠΕΕΓΕΠ

Παναγιώτης Σκοτειδάκης Γεωπόνος και Μέλος Δ.Σ. ΠΕΕΓΕΠ

Η πρόταση της ΠΕΕΓΕΠ που συνοπτικά θα αναφερθεί εδώ είναι προϊόν συλλογικής, μακροχρόνιας και πάντοτε ανοιχτής σε κάθε βελτίωση, προσπάθειας ώστε να απαντηθεί το ερώτημα, «πώς μπορεί να γίνει μια σύγχρονη Ελληνική πόλη, πράσινη».

Η πρότασή δεν αναφέρεται μόνο σε κάποια συγκεκριμένα έργα που πρέπει να γίνουν, αλλά και στις γενικές αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης, ενός βιώσιμου προγράμματος, από το οποίο μπορεί να προκύψει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, που θα τηρεί τις αρχές και προϋποθέσεις που θα τεθούν.

Βασικό στοιχείο της πρότασης είναι η δημιουργία πράσινου δικτύου (γραμμικών πάρκων – πεζοδρόμων – ποδηλατοδρόμων), χωρίς άσφαλτο, τσιμέντο και λοιπά σκληρά υλικά και ανάδειξή του ως εναλλακτικό τρόπο «πράσινης κίνησης».

Το δίκτυο θα αποτελείται από ένα κεντρικό δίκτυο πράσινων αρτηριών και από δευτερεύοντα και τριτεύοντα δίκτυα πράσινων διαδρομών.

 Η προτεινόμενη κατασκευή του κεντρικού δικτύου πράσινων αρτηριών αφορά αποκλειστικά την Περιφέρεια Αττικής και εντοπίζεται στο δίκτυο των οδικών αξόνων αρμοδιότητός της. Ενδεικτικά μερικοί από τους οδικούς άξονες που θα μπορούσε να περιλαμβάνει το πρωτεύον δίκτυο είναι: Λ. Μεσογείων, Λ. Κηφισίας, Λ. Βουλιαγμένης, Λ. Συγγρού, Λ. Πειραιώς, Λ. Κύμης, Λ. Κατεχάκη, Λ. Αθηνών, κ.α.

Το κεντρικό δίκτυο αυτό θα μπορούσε να κατασκευαστεί κατά μήκος (και από τις δύο πλευρές των δρόμων) του υφιστάμενου δικτύου οδικών αξόνων, αξιοποιώντας τους υφιστάμενους παράδρομους, οι οποίοι μπορούν να διαμορφωθούν σε γραμμικά πάρκα – χωρίς να δημιουργήσουν ουσιαστική κυκλοφοριακή επιβάρυνση στο κύριο οδικό δίκτυο όπως φαίνεται στην σχετική εικόνα. Το συνολικό μήκος του πρωτεύοντος δικτύου αυτού, είναι περίπου 500 χλμ. (250 χλμ x 2 πλευρές) και αντιστοιχεί στο 15 – 20% του συνολικά προτεινόμενου δικτύου πράσινων διαδρομών.

Τα δευτερεύοντα και τριτεύοντα δίκτυα πράσινων διαδρομών (γραμμικά πάρκα- πεζόδρομοι – ποδηλατόδρομοι) βρίσκονται μέσα στον ιστό του κάθε Δήμου και θα  συνδέεται με το κεντρικό δίκτυο των πράσινων αρτηριών

(κεντρικό δίκτυο πράσινων αρτηριών)

 Κατά τον σχεδιασμό του δικτύου ως βασικά του χαρακτηριστικά απαιτείται:

  • Να έχει σαφείς τελικούς προορισμούς (άλση, μητροπολιτικά πάρκα, αιγιαλούς κλπ.)
  • Να ενσωματώνει και να μην αποκόπτει τις ανάγκες λειτουργίας μιας πόλης, για το σύνολο του πληθυσμού που την κατοικεί
  • Να εξασφαλίζει επιλογές κίνησης, με ενδιάμεσους προορισμούς, που θα οδηγούν σε προορισμούς, απαραίτητους για τις ανάγκες λειτουργίας της πόλης (όπως π.χ. το κέντρο της πόλης, οι σταθμοί λεωφορείων, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί κλπ.)
  • Να αναπτύσσεται ισοβαρώς
  • Να υπάρχει ολική προσβασιμότητα από ανθρώπους με αναπηρία

Με βάση τα παραπάνω χαρακτηριστικά και για να πετύχει τους σκοπούς του σε  κάθε περίπτωση, θα πρέπει να τύχει της αποδοχής των κατοίκων – χρηστών της πόλης

Τρόπος κατασκευής δικτύου πράσινων διαδρομών/γραμμικών πάρκων

Ο τρόπος κατασκευής που προτείνουμε, εντοπίζεται γενικά:

α) στην απομάκρυνση σκληρών υλικών κάλυψης του εδάφους και την αντικατάστασή τους με σταθεροποιημένο υλικό, φυσικής και τοπικής προέλευσης, που θα επιτρέπει την διήθηση του νερού και δεν θα απομονώνει το έδαφος αλλά θα αποτελεί φυσική του προέκτασή του

β) στην φύτευση κυρίως δενδροστοιχιών σκιάς (φυλλοβόλα δέντρα με ή χωρίς λουλούδια) η οποία όμως θα πρέπει να αντιγράφει τη φυσική καθ’ ύψος ισόρροπη διάταξη με την απαραίτητη εδαφοκάλυψη, τον υπόροφο και τον όροφο

γ) στην εξασφάλιση επάρκειας νερού για άρδευση, με τον κατά το δυνατόν περιορισμό χρήσης πόσιμου νερού από τα υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης

δ) στην διασφάλιση μέσω διαδρόμων πρόσβασης ελαφρών οχημάτων προκειμένου να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα εφοδιασμού, έκτακτων καταστάσεων κλπ.

ε) στην δημιουργία κανονισμού λειτουργίας προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα κατάληψης του χώρου

στ) στην επάρκεια φωτισμού

ζ) στην επαρκή «επίπλωση» (παγκάκια κλπ)

η) στην ευκολία συντήρησης και διατήρησης  του πρασίνου και των δαπέδων

θ) στην ασφάλεια των χώρων κλπ.

Τεχνικά και οικονομικά  στοιχεία της πρότασης της ΠΕΕΓΕΠ

 Το επιπλέον πράσινο που πρέπει να  προστεθεί είναι 37.500 στρέμματα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των 10 τ.μ. ανά κάτοικο.

Το εκτιμώμενο συνολικό μήκος του δικτύου θα είναι της τάξης των 3.000 χλμ. Η ποσότητα των νέων δέντρων και θάμνων που θα χρησιμοποιηθούν εκτιμάται ότι θα είναι 937.500 δέντρα και 7.500.000 θάμνοι, ενώ θα απαιτηθεί προσθήκη περίπου 320.000 μ3 κηπαίου χώματος. Η ποσότητα νερού που θα απαιτηθεί για την ετήσια άρδευση των φυτών θα είναι περίπου 1.600.000 μ3.

Η μέση εκτιμώμενη συνολική δαπάνη κατασκευής με δεδομένα πενταετίας, είναι της τάξης  των 650.000.000 €, ενώ η συνολική ετήσια δαπάνη συντήρησης  θα είναι της τάξης των 40.000.000 €. Η πρόταση της ΠΕΕΓΕΠ, ολοκληρώθηκε το 2017 και παρουσιάστηκε δημόσια στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων καθώς και στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_138 της ΠΕΣΕΔΕ

 Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση

Αυτά και άλλα πολλά άκρως ενδιαφέροντα στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ που κυκλοφορεί – ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ! Καλή ανάγνωση!
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα