Share
Η μεταφορά της αρμοδιότητα έκδοσης οικοδομικών αδειών από τους Δήμους στην Κτηματολόγιο Α.Ε. αποτελεί μία από τις τέσσερις μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης μέχρι το 2030, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας από το βήμα της ΔΕΘ 2025.
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι «οι πολεοδομίες φεύγουν από τους δήμους και εντάσσονται στην Κτηματολόγιο Α.Ε., από εστίες εξυπηρετήσεων ή διαφθοράς, θα υπηρετούν την αληθινή τους αποστολή», μια αλλαγή την οποία είχε προαναγγείλει κάποιους μήνες νωρίτερα όπου είχε δηλώσει ότι το σύστημα έχει φθάσει στα όριά του και πρέπει να αλλάξει ριζικά. Αφορμή είχε σταθεί η αξιολόγηση των πολιτών για το Δημόσιο σύμφωνα με την οποία, καμία πολεοδομία δεν κατάφερε να «περάσει τη βάση» με την καλύτερη βαθμολογία που έλαβε Υ.ΔΟΜ. να είναι μόλις 4,9 στα 10. Η αλλαγή εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική που αφορά στο χωροταξικό σχεδιασμό και το Κτηματολόγιο το οποίο αποκτά για πρώτη φορά η χώρα μας και όπως εξήγησε ο κ. Μητσοτάκης «θα επιτρέψει στον καθένα να ξέρει πού θα χτίσει, τι και με ποιους όρους, με βάση το ψηφιακό Κτηματολόγιο που το κράτος αποκτά για πρώτη φορά». Παράλληλα, επεσήμανε ότι όλα αυτά θα υλοποιηθούν «με οδηγό έναν χωροταξικό σχεδιασμό κάθε περιοχής, που θα αποτρέπει τις αυθαιρεσίες και την άναρχη δόμηση και με μοχλούς πολεοδομίες που, από -δυστυχώς- αρκετές φορές, εστίες εξυπηρετήσεων ή ακόμα και διαφθοράς, θα υπηρετούν την αληθινή τους αποστολή. Γι’ αυτό έχουμε πάρει τη δραστική απόφαση οι πολεοδομίες, ως προς το κομμάτι έκδοσης και ελέγχου των οικοδομικών αδειών, να φύγουν από τους Δήμους και να ενταχθούν οργανικά στην Κτηματολόγιο ΑΕ».
Αναλυτική παρουσίαση του σχεδίου
Το κείμενο της αναλυτικής ενημέρωσης που εξέδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ένταξη των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο και τα νέα Κέντρα Δόμησης έχει ως εξής:
Οι ΥΔΟΜ (Υπηρεσίες Δόμησης – Πολεοδομίες) χρήζουν αναδιάρθρωσης για πλήθος λειτουργικών, οργανωτικών και επιχειρησιακών λόγων. Αναλυτικότερα:
♦ Μετά από 15 χρόνια από τον νόμο 3852/2010 («Καλλικράτης»), μόνο οι 185 από τους συνολικά 332 Δήμους (56%) διαθέτουν ΥΔΟΜ, ενώ το 44% αυτών δεν διαθέτουν ΥΔΟΜ, και εξυπηρετούνται από όμορους και μη Δήμους, πολύ συχνά αναποτελεσματικά.
♦ Ο μέσος χρόνος έκδοσης οικοδομικής άδειας κυμαίνεται στους 6-8 μήνες, ενώ έχουν υπάρξει ακόμα και περιπτώσεις μέγιστου χρόνου έκδοσης που υπερβαίνουν τα 5 έτη. Παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις στην ταχύτητα εξυπηρέτησης από περιοχή σε περιοχή και επιβαρύνουν τους περιορισμένους πόρους, δημιουργώντας σοβαρά εμπόδια τόσο στην ανάπτυξη όσο και στην καθημερινότητα των πολιτών.
♦ Ο πολυκερματισμός σε μικρές ΥΔΟΜ με ελλιπή στελέχωση και με τη διασπορά της γνώσης έχει οδηγήσει σε διαφορετικές ερμηνείες και εφαρμογές της νομοθεσίας, με αποτέλεσμα οι πολίτες όμορων Δήμων να βιώνουν διαφορετικά την εφαρμογή της νομοθεσίας και να μην αποδίδεται ισονομία.
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν τους πολίτες σε εξαιρετικά χαμηλή βαθμολογία για τις ΥΔΟΜ., όπου βαθμολόγησαν τις υπηρεσίες των πολεοδομιών με μόλις 3,4/10 – μία από τις χαμηλότερες επιδόσεις στον δημόσιο τομέα.
Κτηματολόγιο: Ο ψηφιακός κόμβος για τη δόμηση και τις άδειες
Με τη νέα μεταρρύθμιση που υλοποιείται σε κυβερνητικό επίπεδο, οι Υπηρεσίες Δόμησης εντάσσονται στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα σύγχρονο, διαφανές και πλήρως ψηφιακό σύστημα δόμησης και αδειοδοτήσεων.
Καινοτομίες και πλεονεκτήματα της νέας εποχής:
♦ Υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop): Όλες οι διαδικασίες δόμησης και κτηματολογίου συγκεντρώνονται σε ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο και τα βήματα που απαιτούνται για τον πολίτη και τον μηχανικό.
♦ Πλήρης ψηφιακή διαλειτουργικότητα: Η πλατφόρμα e-Άδειες, οι δηλώσεις αυθαιρέτων και τα συστήματα του Κτηματολογίου συνδέονται μέσω G-Cloud, εξασφαλίζοντας ενιαία πρόσβαση και άμεση ανταλλαγή δεδομένων.
♦ Κωδικοποίηση και εφαρμογή ενιαίας νομοθεσίας, πολεοδομικά σχέδια με αξιοποίηση ψηφιακών χαρτών .
♦ Κέντρα Δόμησης με κεντρικό συντονισμό: Οι νέες δομές λειτουργούν υπό ενιαία εποπτεία, διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα, διαφάνεια και καλύτερη οργάνωση πόρων.
♦ Αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών: Το εκτεταμένο δίκτυο Κτηματολογικών Γραφείων και υποκαταστημάτων, που ήδη ταυτίζεται στο 97% της επικράτειας με το δίκτυο των ΥΔΟΜ, προσφέρει πολύτιμη έτοιμη βάση για λειτουργική μετάβαση με περιορισμένο κόστος.
♦ Νέες ψηφιακές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: Η διασύνδεση των συστημάτων δημιουργεί δυνατότητες για καινοτόμες εφαρμογές γύρω από τα ακίνητα, διευκολύνοντας μηχανικούς και πολίτες στην πρόσβαση και αξιοποίηση πληροφοριών.
Η μεταρρύθμιση αξιοποιεί την αποδεδειγμένη εμπειρία του Ελληνικού Κτηματολογίου στην ψηφιοποίηση και φέρνει τον πολίτη στο επίκεντρο, μετατρέποντας τη διαδικασία της δόμησης από πολύπλοκη και χρονοβόρα σε απλή, ψηφιακή και αξιόπιστη διαδικασία.
Συντονισμένη δράση με τα συναρμόδια Υπουργεία
Η ένταξη των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) στο Ελληνικό Κτηματολόγιο αποτελεί μέρος μιας ενιαίας κυβερνητικής στρατηγικής που σχεδιάστηκε και υλοποιείται σε στενή συνεργασία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Από τον αρχικό σχεδιασμό έως την υλοποίηση, κάθε βήμα προχωρά μέσα από συνεννόηση και πλήρη συντονισμό, ώστε να είναι θεσμικά θωρακισμένο, οργανωμένο και απολύτως σαφές.
Η κοινή αυτή προσπάθεια διασφαλίζει ότι η μετάβαση θα γίνει ομαλά, με σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων, αποφυγή επικαλύψεων και εγγυημένη τη συνέχιση της λειτουργίας όλων των υπηρεσιών. Στόχος είναι μια δημόσια διοίκηση πιο αποτελεσματική και πιο φιλική προς τον πολίτη.
Με αυτή τη συλλογική δράση, το Ελληνικό Κτηματολόγιο αποκτά ενισχυμένη οργανωτική βάση, ικανή να ανταποκριθεί με συνέπεια και αξιοπιστία στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.
Ένταξη των ΥΔΟΜ στο Ελληνικό Κτηματολόγιο με τη δημιουργία παράλληλης δομής Κέντρων Δόμησης στον Οργανισμό.
Η ενσωμάτωση των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) στο Ελληνικό Κτηματολόγιο αποτελεί μια σημαντική θεσμική τομή που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ωστόσο, είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι:
♦ Η λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου παραμένει αμετάβλητη.Όλες οι αρμοδιότητες, διαδικασίες και υπηρεσίες που παρέχονται σήμερα προς τον πολίτη εξακολουθούν να εκτελούνται με τον ίδιο τρόπο, από το ίδιο προσωπικό και στα ίδια σημεία εξυπηρέτησης.
♦ Το προσωπικό του Κτηματολογίου δεν επηρεάζεται, με δεδομένο ότι άλλο προσωπικό (από τις σημερινές ΥΔΟΜ) θα στελεχώσει τα Κέντρα Δόμησης. Οι θέσεις, τα καθήκοντα και η υπηρεσιακή κατάσταση όλων των υφιστάμενων εργαζομένων παραμένουν απολύτως αμετάβλητα. Δεν προβλέπεται μεταβολή στις οργανικές μονάδες που ήδη λειτουργούν.
♦ Δημιουργούνται νέες αυτοτελείς μονάδες (Κέντρα Δόμησης με προσωπικό από τις υφιστάμενες ΥΔΟΜ), οι οποίες θα αναλάβουν τις αρμοδιότητες που έως σήμερα ασκούσαν οι Υπηρεσίες Δόμησης, των Τμημάτων Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών και Ελέγχων Κατασκευών, ενώ το Τμήμα του Πολεοδομικού Σχεδιασμού παραμένει σε τοπικό επίπεδο στους Δήμους. Οι διοικητικές υπηρεσίες του Κτηματολογίου θα παρέχουν υποστηρικτικό ρόλο για την ομαλή ένταξη και λειτουργία της νέας Διεύθυνσης.
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση δεν μεταβάλλει τον χαρακτήρα, την αποστολή ή τον τρόπο λειτουργίας του Ελληνικού Κτηματολογίου, αλλά αντιθέτως ενισχύει την οργανωτική του δομή, δίνοντάς του τη δυνατότητα να προσφέρει πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Για τους πολίτες, η αλλαγή αυτή σημαίνει:
◊ ταχύτερη εξυπηρέτηση,
◊ απλούστερες διαδικασίες,
◊ περισσότερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
◊ λειτουργία στη λογική της υπηρεσίας μιας στάσης (one-stop-shop)
Με τον τρόπο αυτό, το Ελληνικό Κτηματολόγιο συνεχίζει αδιάλειπτα τη λειτουργία του, παραμένοντας σταθερά προσανατολισμένο στην αξιόπιστη και ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών και των επαγγελματιών.
Ένταξη των ΥΔΟΜ στο Ελληνικό Κτηματολόγιο – Οικειοθελής μετακίνηση των υπαλλήλων-μηχανικών των ΥΔΟΜ από τους Δήμους στο Ελληνικό Κτηματολόγιο
Η μετάβαση των ΥΔΟΜ στο Ελληνικό Κτηματολόγιο αποτελεί μια νέα οργανωτική πρωτοβουλία με τελικό σκοπό την εξυπηρέτηση του πολίτη, που επηρεάζει όμως σημαντικά και θετικά και τους ίδιους τους εργαζομένους. Η Πολιτεία αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο των δημοσίων λειτουργών στην προσπάθεια αυτή φροντίζοντας ότι η διαδικασία αυτή θα γίνει οικειοθελώς, με σεβασμό στην προσωπική και υπηρεσιακή πορεία όλων των εργαζομένων.
Η μετάβαση θα γίνει σταδιακά και με προγραμματισμένο τρόπο, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών και η ομαλή ενσωμάτωση του προσωπικού που θα επιλέξει να ενταχθεί στην νέα οργανωτική δομή.
Η ένταξη θα πραγματοποιηθεί μέσω της δημιουργίας νέας αυτοτελούς οργανικής μονάδας – Διεύθυνσης, στο πλαίσιο του Ελληνικού Κτηματολογίου. Στο προσωπικό που θα επιλέξει να συμμετάσχει θα δοθούν κίνητρα για την ομαλή μετάβαση και την ενίσχυση της υπηρεσιακής τους πορείας. Η νέα οργανωτική δομή θα στελεχωθεί μέσω της κινητικότητας από τις σημερινές ΥΔΟΜ, με την θέσπιση ισχυρών κινήτρων, τα οποία σε συνδυασμό με τα ψηφιακά εργαλεία που διαθέτει το Ελληνικό Κτηματολόγιο, τον ψηφιακό χάρτη, τον νέο χωροταξικό σχεδιασμό και το νέο Κώδικα Χωροταξίας & Πολεοδομίας που κυρώνεται άμεσα, θα λειτουργήσουν θελκτικά προς την κατεύθυνση αυτή.
Με αυτόν τον τρόπο, το Ελληνικό Κτηματολόγιο αποκτά νέα οργανωτική δύναμη, ενώ οι υπάλληλοι των νέων ΥΔΟΜ έχουν την ευκαιρία να συμβάλουν σε ένα αναβαθμισμένο πλαίσιο λειτουργίας, με ασφάλεια, αναγνώριση και νέες δυνατότητες εξέλιξης.
Στους Δήμους παραμένουν τα Τμήματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού
Η μεταρρύθμιση προβλέπει ότι στους Δήμους παραμένουν τα τμήματα του πολεοδομικού σχεδιασμού, ενώ στο Κτηματολόγιο μεταφέρονται μόνο τα τμήματα έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχων κατασκευών, τα οποία θα λειτουργούν πλέον σε ενιαίο, ψηφιακό και διαφανές πλαίσιο. Ο τομέας του πολεοδομικού σχεδιασμού συνεχίζει να υπάγεται στους Δήμους, χωρίς όμως να επηρεάζει τη νέα οργανωτική δομή των νέων Κέντρων Δόμησης.
H θέση της Κ.Ε.Δ.Ε.
Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, επισημαίνει τα παρακάτω:
1. Θεωρούμε απολύτως θετικά τα φορολογικά μέτρα, που δίνουν έμφαση στην στήριξη των νέων εργαζομένων, καθώς και των οικογενειών με παιδιά. Σε μια περίοδο που το δημογραφικό αναδεικνύεται σε απειλή ακόμη και για την ύπαρξη της χώρας μας μελλοντικά, οι αντοχές των οικογενειών δοκιμάζονται από το υψηλό κόστος ζωής και οι νέοι της Πατρίδας μας αναζητούν στο εξωτερικό ένα καλύτερο μέλλον, αυτά τα μέτρα θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Είναι σημαντικό επιπλέον το γεγονός ότι τα μέτρα αυτά έχουν μόνιμο χαρακτήρα και βρίσκονται εντός των δημοσιονομικών πλαισίων της εθνικής οικονομίας.
2. Εξίσου σημαντική είναι η μείωση του ΦΠΑ κατά 30% στα ακριτικά νησιά κάτω των 20.000 κατοίκων. Το συγκεκριμένο μέτρο που σήμερα ισχύει μόνο σε 5 νησιά, επεκτείνεται και σε δεκάδες άλλα . Από τη Λήμνο μέχρι την Κάρπαθο και από τη Σαμοθράκη μέχρι το Καστελόριζο. Το μέτρο θα συμβάλλει στην τόνωση των τοπικών οικονομιών σε αυτούς τους μικρούς νησιωτικούς δήμους, με θετικές επιπτώσεις στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, στην τοπική ανάπτυξη και απασχόληση. Η ΚΕΔΕ προτείνει η μείωση του ΦΠΑ να ισχύσει για λόγους δικαιοσύνης και ισόρροπης ανάπτυξης και για τα μικρά νησιά του Ιονίου.
3. Προς τη σωστή κατεύθυνση είναι οι εξαγγελίες για την επιτάχυνση σημαντικών θεσμικών μεταρρυθμίσεων, όπως η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και των χωροταξικών πλαισίων. Η ολοκλήρωση των χωροταξικών πλαισίων αποτελούσε άλλωστε εδώ και πολλά χρόνια ένα από τα βασικά αιτήματα της ΚΕΔΕ, θεωρώντας ότι αποτελεί βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων, την ενίσχυση της διαφάνειας και της ασφάλειας δικαίου για πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος.
4. Η ΚΕΔΕ υιοθετεί επίσης την ανάγκη για τη λειτουργία σύγχρονων Πολεοδομιών, οι οποίες όμως κατά την άποψή μας πρέπει να λειτουργούν ως αρμοδιότητα και ευθύνη των Δήμων, και όχι στην αρμοδιότητα του Κτηματολογίου όπως εξαγγέλθηκε. Για τα φαινόμενα διαφθοράς που πράγματι εμφανίζονται στη λειτουργία κάποιων Πολεοδομιών, δεν ευθύνεται το γεγονός ότι μέχρι σήμερα ανήκαν στην ευθύνη των δήμων, αλλά σε άλλες πολύχρονες παθογένειες του Κράτους. Παθογένειες όπως :
◊ Η έλλειψη χωροταξικών σχεδίων και η ανυπαρξία ενός ξεκάθαρου πλαισίου που θα επιτρέπει σε πολίτες και επενδυτές να γνωρίζουν που μπορούν να χτίσουν τι και με ποιους όρους. Δεν ευθύνονται οι Δήμοι αλλά το Κεντρικό Κράτος που δεν έχουν καταρτιστεί ακόμη τα σχέδια αυτά.
◊ Την αδιαφάνεια και τη διαφθορά στις Πολεοδομίες την εκτρέφει επίσης η πολυνομία και η έλλειψη ξεκάθαρων αρμοδιοτήτων μεταξύ των βαθμίδων του Κράτους. Και για την κατάσταση αυτή αποκλειστικά την ευθύνη την έχει το Κεντρικό Κράτος , κι όχι οι Δήμοι.
◊ Η υποστελέχωση των Πολεοδομιών. Δεν ευθύνονται οι Δήμοι για το γεγονός ότι εδώ και πολλά χρόνια οι Πολεοδομίες είναι υποστελεχωμένες και δεν διαθέτουν το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό για να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους. Δεν εγκρίνουν οι Δήμοι τις προσλήψεις, αλλά το Κεντρικό Κράτος.
◊ Η ψήφιση αντισυνταγματικών νομοσχεδίων. Ασφαλώς δεν ευθύνονται οι Δήμοι αλλά το Κεντρικό Κράτος, για την ψήφιση νομοσχεδίων, όπως ο πρόσφατος ΝΟΚ, που κρίνονται ως αντισυνταγματικοί, καταπίπτουν στο ΣτΕ και δημιουργούν αναταραχή στην συγκεκριμένη αγορά. Δεν αντιλαμβανόμαστε πως το Κεντρικό Κράτος θα κάνει καλύτερα τη δουλειά όσον αφορά τις πολεοδομίες, όταν σε δικά του λάθη και παραλείψεις οφείλονται προβλήματα όπως η μη ολοκλήρωση ως σήμερα της λειτουργίας του Κτηματολογίου, η έλλειψη χωροταξικών πλαισίων, η προώθηση και ψήφιση αντισυνταγματικών νομοθετικών ρυθμίσεων, κλπ.
Οι Δήμοι μπορούν, αν έχουν τα κατάλληλα θεσμικά εργαλεία και το προσωπικό, να λειτουργήσουν καλύτερα από όλους τις Πολεοδομίες, με μεγαλύτερη διαφάνεια κι αποτελεσματικότητα.
5. Η ΚΕΔΕ συμφωνεί ότι αποτελεί θεσμική προτεραιότητα η μεταρρύθμιση στον τομέα της ενέργειας, όπου είναι κρίσιμο οι παρεμβάσεις που θα προωθηθούν να λαμβάνουν υπόψη και να προτεραιοποιούν τη συμμετοχή των Δήμων στο μοντέλο των ενεργειακών κοινοτήτων. Επίσης πρέπει να προβλέπουν τη διαμόρφωση ενός μόνιμου μηχανισμού μείωσης του ενεργειακού κόστους, για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
6. Η ΚΕΔΕ θεωρεί επίσης πως πρέπει να αποτελέσει θεσμική προτεραιότητα για την κυβέρνηση η προώθηση της μεταρρύθμισης του μοντέλου λειτουργίας του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Με αφετηρία τη θέσπιση του Νέου Κώδικα που βρίσκεται σε διαδικασία παρουσίασης, θεωρούμε πως πρέπει το επόμενο διάστημα να προχωρήσει η διαμόρφωση του νέου νομοθετήματος, μέσα από το οποίο θα ξεκαθαρίζονται οι αρμοδιότητες και θα προβλέπεται η επαρκής χρηματοδότηση των Δήμων με τους οικονομικούς πόρους που θα τους επιτρέπουν να ανταποκρίνονται με επάρκεια, στις αυξημένες τους αρμοδιότητες. Πιστεύουμε ότι μέσα από την αύξηση των πόρων που δίνονται μέσω των ΚΑΠ, θα συμμετέχουν δίκαια και οι Δήμοι στη διανομή του μερίσματος ανάπτυξης και σταθερότητας που έχει πετύχει η χώρα μας.
7. Επιπλέον, θεωρούμε ότι παραμένει ανοιχτή η ανάγκη για πρόσθετες παρεμβάσεις :
→ Στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τον συνταγματικά κατοχυρωμένο ρόλο της Αυτοδιοίκησης στον τομέα αυτό
→Στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου για τη διαχείριση των υδάτων, όπου κι εδώ η γνώμη και η συμμετοχή της αυτοδιοίκησης θα πρέπει να είναι στρατηγικού χαρακτήρα.
→Στην κάλυψη των κενών θέσεων στο προσωπικό των Δήμων, ιδιαίτερα των εξειδικευμένων θέσεων επιστημονικού προσωπικού που έχουν ανάγκη οι μικροί ορεινοί και νησιωτικοί δήμοι, για να συμμετάσχουν ισότιμα στην κατανομή, διαχείριση και αξιοποίηση εθνικών κι ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αλλά και οι μεγαλύτεροι δήμοι, για τη στελέχωση ανταποδοτικών υπηρεσιών.
Η ΚΕΔΕ στηρίζει κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, την εξυπηρέτηση του πολίτη και την κοινωνική συνοχή.
Ταυτόχρονα όμως δεν διαπραγματεύεται το δικαίωμά της να διεκδικεί πολιτικές, που ενισχύουν το κύρος του αυτοδιοικητικού θεσμού και προωθούν τα συμφέροντα των πολιτών των τοπικών μας κοινωνιών.