Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΕΡΓΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ & ΩΡΙΜΑ ΕΡΓΑ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ από τον Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Τεχνικών Έργων
Ο κ. Εμμανουήλ Γ. Ορφανουδάκης, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, παρουσιάζει στο Εργοληπτικόν βήμα ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΕΡΓΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ & ΩΡΙΜΑ ΕΡΓΑ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ
πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_120 της ΠΕΣΕΔΕ
Για πρώτη φορά δρομολογείται μια πολιτική με όραμα και σχέδιο σε ολόκληρη την Περιφέρεια.
Παραλάβαμε μια δύσκολη κατάσταση, με τεράστιες καθυστερήσεις στις διαδικασίες δημοπράτησης και ανάθεσης των μελετών και των έργων, με παράλληλη χαμηλή απορροφητικότητα και με αποσμασματικές επιλογές. Χωρίς στρατηγικό σχέδιο και προετοιμασία μελετών. Ήταν επομένως, ένας δύσκολος χρόνος για την προετοιμασία και ωρίμανση μελετών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και του ΕΣΠΑ, που για χρόνια είχαν μείνει ανενεργές. Ως συνέπεια της επίμονης προσπάθειάς μας παίρνοντας την σκυτάλη από την προηγουμένη διοίκηση , στον πρώτο χρόνο της θητείας μας, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει φτάσει στο 38%, ως απορρόφηση σε προγράμματα του ΕΣΠΑ και δεν εφησυχάζουμε, μιας και ο στόχος μας είναι η πλήρης απορρόφηση του προγράμματος ΕΣΠΑ, έως τα τέλη του ΄23.
Επιπλέον, αντιμετωπίζουμε και εμείς στην Περιφέρεια μας, σοβαρά προβλήματα, τόσο με την τραγική υποστελέχωση όλων των υπηρεσιών, όσο και με τις εθνικές διατάξεις – και όχι με τις διατάξεις των Ευρωπαϊκών Οδηγιών, που εισήχθησαν στον Ν. 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις, όπερ σημαίνει, δυστυχώς, μεγάλες καθυστερήσεις στην όλη διαδικασία και το οποίο έχει ως αντίκτυπο, να μην επωφελείται ο άμεσα ενδιαφερόμενος, που είναι ο κάθε συμπολίτης μας, αλλά και η ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή μας και στη χώρα μας. Ως συνέπεια, και σε άμεση σύνδεση με τα ανωτέρω, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τον αιφνιδιασμό, που προκάλεσε η προηγούμενη κυβέρνηση στον ευρύτερο τομέα της αγοράς, λίγο πριν τις εκλογές, με το Π.Δ. για τα Μητρώα των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων, το οποίο και ανακλήθηκε εν συνεχεία, από την τωρινή ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών.
Επιδίωξη επομένως, της παρούσης Περιφερειακής Αρχής είναι, να αναδείξει την περιοχή των Ιονίων Νήσων, σε μια περιοχή με αναπτυξιακή δυναμική με επενδυτική και τουριστική ελκυστικότητα. Λειτουργούμε συντονισμένα ως Περιφερειακή Αρχή με συνεχή παρουσία και δραστηριότητα σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες και καλή συνεργασία με την Κυβέρνηση
Πιο συγκεκριμένα, στόχος μας είναι, να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι χρηματοδοτικές ροές, τόσο της προηγούμενης (2014-2020), όσο και της νέας προγραμματικής περιόδου, μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, ώστε να συμβάλουμε στην πολυπόθητη ανάκαμψη, που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος μας. Ξεκάθαρη απόδειξη αυτής της προσπάθειας αποτελεί το γεγονός ότι, το σημερινό αποτύπωμα της Περιφέρειας μας, στον πρώτο χρόνο της, από τη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της, ως νέα Περιφερειακή Αρχή, μας φέρνει σε μια κατάσταση απορρόφησης της τάξεως των 21 εκ. ευρώ, δημοπρατημένα έργα κατ’ έτος, εν αντιθέσει με την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή, η οποία είχε ποσοστό της τάξεως των 11 εκ. ευρώ.
Ενδεικτικά, οι μελέτες που εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ως προπαρασκευαστικές μελέτες για το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027 είναι οι κάτωθι:
Για τις μελέτες των οδικών έργων, πρέπει να αναφερθεί ότι, αφορούν τμήματα, των κατά τόπους αξόνων Βορρά – Νότου, έργα υψίστης σημασίας για την ανάπτυξη των περιφερειακών ενοτήτων μας, ενώ οι μελέτες των κτιριακών έργων που εντάχτηκαν, αφορούν εμβληματικά κτίρια, όπως το Θέατρο της Κερκύρας και το ιστορικό κτίριο του Δημαρχείου.
Επίσης, μέχρι το τέλος του 2020, αναμένονται να προκηρυχτούν διαγωνισμοί οδικών δικτύων ύψους 18 εκατομμύριων, αλλά και της “Villa Rossa” ενός εμβληματικού κτιρίου εντός του πολεοδομικού ιστού της πόλης της Κέρκυρας ύψους 5εκ ευρώ που θα χρησιμοποιηθεί ως κέντρο πολιτισμού.
Παράλληλα, βασική προτεραιότητα για την Περιφέρεια μας είναι, η διασυνδεσιμότητα των νησιών μας, τόσο δια θαλάσσης, όσο και δια αέρος. Ένεκα αυτού, γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των διαδικασιών, για την κατασκευή δικτύου υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, με προοπτική την επέκταση του και στα πιο μικρά νησιά της ευρύτερης περιοχής μας.
Ακόμη, δυο ώριμες μελέτες που για χρόνια είχαν μείνει σε αδράνεια και ωρίμασαν το τελευταίο έτος, καθώς και οι διαγωνισμοί που θα λάβουν το φως της δημοσιότητας το αμέσως πρόσεχες διάστημα, είναι η ολοκλήρωση του τουριστικού καταφύγιου στην Κέρκυρα, έργο ύψους 10 εκ ευρώ και του Λιμένα των Βολιμων Ζακύνθου, ύψους 9 εκ. ευρώ.
Επί προσθέτως, σε τελικό στάδιο επικαιροποίησης βρίσκονται και τα «masterplan», των Λιμένων Ζακύνθου και Αργοστολίου.
Στην προσπάθεια μας βασικοί εταίροι μας είναι όλοι οι Δήμοι της Περιφέρειας. Γνωρίζοντας τις αδυναμίες των υπηρεσιών τους, κυρίως των νέων Δήμων που προέκυψαν από το “σπάσιμο”, τους προσφέρουμε τεχνική βοήθεια για την επιτάχυνση των διαδικασιών του ΕΣΠΑ.
Εν κατακλείδι, πρέπει να πούμε ότι, επιβάλλεται να έχουμε ξεκάθαρους στόχους, όπως προσπαθήσαμε να το κάνουμε έως τώρα, με συγκεκριμένες διαδικασίες και με στοχοθεσία που να είναι ρεαλιστική και εφαρμόσιμη, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τους συμπολίτες μας, σε μια Περιφέρεια που της αξίζει να πρωτοπορεί και να ακτινοβολεί, ως άλλος φάρος με ασφαλές απάγκειο. Το αναπτυξιακό σχέδιο της Κυβέρνησης αποτελεί ένα πλαίσιο θετικών προοπτικών για το έργο μας και υπολογίζουμε σε γενναία βήματα μεταρρυθμίσεων που λείπουν τραγικά από την χώρα μας.