Οδική Ασφάλεια στην Ελλάδα: Η Τεχνική και η Τέχνη της

Στα κύρια ζητήματα που οδηγούν στον υψηλό αριθμό οδικών ατυχημάτων στη χώρα μας και στα απαραίτητα μέτρα που απαιτούνται για τη μείωσή τους εστιάζει ο Λεβαντινός Ερρίκος: Founder & CEO RESTREET INTERNATIONAL.

ο Λεβαντινός Ερρίκος: Founder & CEO RESTREET INTERNATIONAL
Λεβαντινός Ερρίκος: Founder & CEO RESTREET INTERNATIONAL

Η έλλειψη επαρκούς οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι ένα ακανθώδες ζήτημα, που διαχρονικά κοστίζει στη χώρα σε ζωές και πόρους. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι οδικώς μεταφέρονται καθημερινά το σύνολο των αγαθών, αλλά και το σύνολο των οικογενειών μας, για να καταλάβει τη σημασία της. Τα στατιστικά στοιχεία για την οδική ασφάλεια τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν μικρή βελτίωση, αλλά τα τροχαία ατυχήματα παραμένουν σε ανησυχητικά επίπεδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα δυστυχώς το 2023 τραυματίστηκαν στο δρόμο 13.301 συμπολίτες μας (ολόκληρη η Άνδρος, η Σίφνος και η Τζια μαζί), και σκοτώθηκαν άλλοι 621 (ξεκληρίστηκε ολόκληρη η Φολέγανδρος!).

Τέσσερις πυλώνες διακρίνονται στην τήρηση της ασφάλειας στους δρόμους. Το όχημα, ο οδηγός, ο δρόμος και τα περιφερειακά του δρόμου.

1.Το όχημα, ειδικά στην Ελλάδα, αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου. Από τη μία η παλαιότητα (17 έτη ο μέσος όρος στην Ελλάδα, ο υψηλότερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση), από την άλλη η πλημμελής συντήρηση – και εξαιτίας της μακράς οικονομικής ένδειας – μεγάλου μέρους του στόλου, έχει ως αποτέλεσμα να κυκλοφορούν στην επικράτεια αρκετά αυτοκίνητα που δε φρενάρουν, δε στρίβουν, δεν έχουν μάκτρα καθαριστήρων κ.ο.κ. Προφανώς περιττεύει οποιαδήποτε αναφορά στο θέμα των «βελτιωμένων» πυραύλων δρόμου, των οποίων η συμβολή στην αύξηση του κινδύνου είναι αυτονόητη.  

Μερικά μέτρα:

  • Αυστηροποίηση των ελέγχων ΚΤΕΟ και ηλεκτρονικό μητρώο αυτόματων προστίμων
  • Εντατικοποίηση *100 των ελέγχων τεχνικών κλιμακίων στους δρόμους
  • Αυστηρότατη εποπτεία στα εισαγόμενα αυτοκίνητα παλαιότητας άνω των 5 ετών
  • Εισαγωγή αυτοματισμών ασφαλείας, όπως η ανίχνευση λωρίδας, απόστασης, ταχύτητας

2.Ο οδηγός, ο καπετάνιος με άλλα λόγια. Δυστυχώς ο Έλληνας οδηγεί επιπόλαια. Είναι παρορμητικός, υπερεκτιμά, γλεντάει, φωνάζει, μιλάει στο smartphone. Το Ελληνικό Δημόσιο από την άλλη, δεν έχει επιτύχει να λάβει δραστικά μέτρα για να μειωθεί το κόστος σε ζωές και χρήματα αυτής της συμπεριφοράς, ενώ εστιάζει στο να δίνει διπλώματα σε όλους και για μία ζωή.

Μερικά μέτρα:

  • Αυστηροποίηση των διαδικασιών χορήγησης άδειας οδήγησης, με πιο συχνές ανανεώσεις και εμπλουτισμός των κριτηρίων με ψυχολογικό και ιστορικό προφίλ υποψηφίου
  • Εντατικοποίηση *100 των αστυνομικών ελέγχων και αυστηρή επιβολή του νόμου
  • Εισαγωγή της Οδηγικής Παιδείας στην Βασική Εκπαίδευση – από νωρίς κιόλας
  • Ενημέρωση και βιωματική ευαισθητοποίηση μεγάλων ομάδων πολιτών – μια επίσκεψη στο ΚΑΤ θα σας πείσει

3.Ο δρόμος, βασικό μέρος της εξίσωσης, οφείλει να παρέχει στον οδηγό ασφαλή διάβαση και να είναι προσχεδιασμένος να αντιμετωπίσει όλες τις ανέλπιστες συνθήκες (καιρικές, μποτιλιαρίσματος, λάθους του οδηγού, σήμανσης κτλ). Σημαντικό είναι κάθε δρόμος να είναι επιστημονικά διαγραμμισμένος, αυτός είναι άλλωστε και ο κύριος τρόπος επιβολής τάξης στους οδηγούς. Στόχος της διαγράμμισης δεν είναι να μας δείχνει το ρεύμα μας, είναι πολλά περισσότερα…. Αντ’ αυτού, πολλοί δρόμοι στην Ελλάδα φέρουν λακούβες, ανεπαρκή φωτισμό, ανύπαρκτη διαγράμμιση, μηδενική πληροφόρηση, άσφαλτο 30-40ετίας, γέφυρες με τάβλες, αρνητική κλίση και σειρά άλλων ελλείψεων και αδυναμιών.

 Σκέψεις για βελτίωση:

  • Κατεπείγουσα ανανέωση οδοστρωμάτων στο σύνολο της επικράτειας, παντού! Μία λωρίδα που γίνεται 35 εκατοστά φαρδύτερη μειώνει τα ατυχήματα κατά 20-25% των ατυχημάτων σύμφωνα με μελέτες
  • Συνεχής ανανέωση διαγράμμισης, επιστημονικά εφαρμοσμένης, με σύγχρονα υλικά
  • Λειτουργία Ειδικής Ανεξάρτητη Αρχής Δρόμων ελέγχου και προτεραιοποίηση των σχετικών δράσεων αμέσως κάτω από υγεία, άμυνα, παιδεία
  • Συστήματα έξυπνης παροχής πληροφόρησης και αποτροπής σε όλο το οδικό δίκτυο
  • Πραγματική αστυνόμευση του δρόμου, καθώς πλέον η τεχνολογία επιτρέπει αυτοματοποιημένη εποπτεία παντού φθηνά και αδιάβλητα

4.Τα περιφερειακά του δρόμου, ενώ δεν φαντάζουν σημαντικά, στην ουσία είναι. Σήμανση, σύγχρονες τεχνολογίες πληροφόρησης, συστήματα απορρόφησης ατυχημάτων, τηλεμετρία, αντιθαμβωτικά, συστήματα εξασφάλισης ηρεμίας στον οδηγό, ατελείωτος κατάλογος με μέτρα και τεχνολογίες που βοηθούν και μειώνουν το body count, κατά την ορολογία που χρησιμοποιούν οι Σάξωνες.

Η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα παραμένει μια πολυσύνθετη πρόκληση που απαιτεί την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, γιατί σε 20 χρόνια θα έχουν αφανισθεί πληθυσμιακά 20 νησιά σαν την Φολέγανδρο.

CIVILSHOP - Τοπογραφικός εξοπλισμός

Τεχνικά-κατασκευές-οικοδομή-έκθεση-προκατασκευές-σίδηρος-χάλυβας-μεταλλικά κτίρια-υποδομές-δομικά υλικά-αντιπλημμυρικά-δημόσια έργα-εργολήπτες-μηχανήματα έργωνπηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_141 της ΠΕΣΕΔΕ

 Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση

Αυτά και άλλα πολλά άκρως ενδιαφέροντα στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ που κυκλοφορεί – ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ! Καλή ανάγνωση!
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα