Ο Δήμος Κοζάνης υλοποιώντας το Στρατηγικό του Σχέδιο για το 2014-2019
πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_109 της ΠΕΣΕΔΕ
Υπεύθυνος για την εκπόνηση και υλοποίηση των δύο σχεδίων είναι ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Στρατηγικού Σχεδιασμού και Πολεοδομίας του Δήμου Κοζάνης Κώστας Δεσποτίδης.
Κε Δεσποτίδη, έχετε μπει στη διαδικασία υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, που το συνδέεται άμεσα με την ανάπλαση στο χώρο του ΟΣΕ, που πέρασε στο Δήμο Κοζάνης για 99 χρόνια.
Πράγματι μετά από διαβουλεύσεις με τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ, υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση παραχώρησης στο Δήμο Κοζάνης για 99 χρόνια έκτασης 150στρ. χώρου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης. Μια σημαντική , αναξιοποίητη όμως περιοχή για την πόλη, που πλέον εντάσσεται στο ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας και στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ 2014-2020) του Δήμου Κοζάνης που αφορά σε παρεμβάσεις κοινωνικής – περιβαλλοντικής – οικονομικής αναβάθμισης, αναζωογόνησης και ανάδειξης της ευρύτερης νότιας περιοχής της Κοζάνης με αφετηρία την πρόσφατα αναπλασθείσα κεντρική πλατεία Νίκης της πόλης και τέρμα την περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού του ΟΣΕ. Ήταν ένα αίτημα δεκαετιών που έγινε πραγματικότητα!
Προκηρύξατε μάλιστα και Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την ανάπλαση. Τι περιλαμβάνει;
Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπλαση, ανασχεδιασμός, αναβάθμιση κι αξιοποίηση του ελεύθερου-αδόμητου αυτού χώρου της πόλης από άποψη αρχιτεκτονική, πολεοδομική, αισθητική, λειτουργική, τεχνική και περιβαλλοντική, κατά τρόπο που να μπορεί να λειτουργεί ως ένα σύγχρονο πάρκο πόλης με σημαντικό βιοκλιματικό ρόλο. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο πάρκο πόλης με λειτουργίες αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού και δημοτικής αγοράς.
Πιο συγκεκριμένα θέλουμε να περιλαμβάνει: – Βιοκλιματικό πάρκο 54 στρμ., με χώρους πρασίνου και δραστηριοτήτων υπαίθριας αναψυχής, ως νέου περιβαλλοντικού πόλου της Κοζάνης και, παράλληλα, αξιοποίηση 17στρμ. υφιστάμενων χώρων πρασίνου. – Στεγασμένη Δημοτική Υπαίθρια Αγορά, δυναμικότητας 350 θέσεων, με εγκαταστάσεις υπαίθριες, στεγασμένες αλλά και κλειστές. Ειδικότερα: 1. Περί τα 6.000 τμ για την κατασκευή στεγάστρων, στην καλυπτόμενη επιφάνεια των οποίων, θα αναπτύσσονται οι πάγκοι των εκθετών που συμμετέχουν στη λαϊκή αγορά της πόλης, άλλες περιοδικές εκθέσεις κλπ 2. Περί τα 1.000τμ, για μόνιμες κλειστές κτιριακές και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (χώροι διοίκησης και μικρών γραφείων, επιχειρήσεων εστίασης-αναψυχής, χώροι υγιεινής κλπ) σε ισόγεια ή διώροφα κτίρια – Χώρους πολιτισμού (αίθουσα εικαστικών εκθέσεων, προβολών κλπ), στο υπάρχον μονώροφο κτίριο (αποθήκη ΟΣΕ), το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ή να επεκταθεί. Στη βόρεια πλευρά του κτιρίου προβλέπεται η διατήρηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής, ως τμήμα υπαίθριου Μουσείου Σιδηροδρόμου (μηχανή και βαγόνια ΟΣΕ). – Χώροι αθλητισμού (γήπεδα τένις και γήπεδα ποδοσφαίρου 5Χ5) στη νέα επιφάνεια που δημιουργείται με την επικάλυψη του ορύγματος των σιδηροδρομικών γραμμών. – Κοινωφελείς εγκαταστάσεις (Βρεφικού – Παιδικού Σταθμού) περίπου 2στρ. με χρήσεις /δραστηριοτήτες κοινωνικής πρόνοιας, εντός υφισταμένου κτιρίου. – Χωροθέτηση πράσινου σημείου (κέντρο ανακύκλωσης) περίπου 600τ.μ. – Χώρους στάθμευσης περιμετρικά για την εξυπηρέτηση των παραπάνω χρήσεων.
Η καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού είναι 13 Ιουνίου 2018 και η επιτροπή του δήμου θα επιλέξει την καλύτερη πρόταση μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Εκτός του χώρου του ΟΣΕ τι άλλο περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης;
Στη περιοχή παρέμβασης του ΕΣΣΒΑΑ προβλέπονται:
- Αναζωογόνηση τμήματος του Εμπορικού Κέντρου της πόλης, με παρεμβάσεις σε υποδομές και το αστικό περιβάλλον, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ένταξης των επιχειρήσεων σε προγράμματα προώθησης των δραστηριοτήτων τους.
- Ανάπλαση της περιοχής της πλατείας Λασσάνη με στόχους την περεταίρω προβολή και αξιοποίηση του ομώνυμου αρχοντικού (δημοτική Χαρτοθήκη), την αύξηση του πρασίνου (πάρκο), πεζοδρομήσεις και την αναμόρφωση των όψεων των παρακείμενων εμπορικών καταστημάτων.
- Διαμόρφωση της οδού Ολύμπου (οδικού άξονα που συνδέει την Πλατεία Λασσάνη με την περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού), με αναζωογόνηση της εμπορικής δραστηριότητας αυτής, αλλά και των οδών Αριστοτέλους, 11ης Οκτωβρίου και Αρχελάου και των περιοχών που περιβάλλουν τις παραπάνω οδούς, με ανάπτυξη διαδρομών πρασίνου, κίνησης πεζών και ποδηλάτων.
Κε Δεσποτίδη, εκπονείται επίσης εδώ και περίπου 2 χρόνια ένα φιλόδοξο σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και την ομάδα του Καθηγητή Θάνου Βλαστού , με στόχο να αλλάξει το κυκλοφοριακό σχέδιο της Κοζάνης. Εξηγήστε μας τις βασικές αρχές.
Η Στρατηγική για τη Βιώσιμη Κινητικότητα – ΣΒΑΚ στην Κοζάνη ανήκει σε μια ευρεία προσπάθεια που αναπτύσσεται στην Ευρώπη, με στόχο να γίνουν οι πόλεις πιο ανθρώπινες, βιώσιμες, παραγωγικές, να αναβαθμιστούν οι συνθήκες περιβάλλοντος και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής. Η Ελλάδα, αν και έχουν γίνει σε διάφορες πόλεις μικρά έργα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως και στην Κοζάνη, μόνο τώρα αρχίζει να κινητοποιείται ουσιαστικά.
Πρόκειται για μια εντυπωσιακή αλλαγή στις προτεραιότητες σχεδιασμού των πόλεων και ειδικά της Κοζάνης, καθώς το αυτοκίνητο ήδη απειλεί χρόνια το χαρακτήρα της πόλης και την ποιότητα ζωής των κατοίκων στο δημόσιο χώρο.
Τι αναμένεται να αλλάξει:
H στόχευση είναι να περάσουμε από τις συμβατικές κυκλοφοριακές μελέτες, οι οποίες είχαν ως προτεραιότητα το αυτοκίνητο με κάθε τίμημα, σε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Όλοι έχουν δικαίωμα και ειδικά οι πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες να μπορούν να σταθούν στο δρόμο, ο οποίος κανονικά δεν είναι συγκοινωνιακός αγωγός αλλά τόπος ζωής και επικοινωνίας.
Η Στρατηγική Βιώσιμης Κινητικότητας – ΣΒΑΚ εστιάζει σε τρόπους που εξοικονομούν χώρο και χρήμα. Στοχεύει δηλαδή σε πόλεις της δημόσιας συγκοινωνίας, του ποδηλάτου και του περπατήματος επομένως σε πόλεις: • με λιγότερα αυτοκίνητα και • με χαμηλότερες ταχύτητες
Κεντρικοί μας άξονες είναι:
1. Δραστικός περιορισμός της κίνησης στο κέντρο μηχανοκίνητων μέσων ιδιωτικής χρήσης με την αποθάρρυνση διείσδυσης τους.
2.Δημιουργία περιμετρικού δακτυλίου, με στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου.
3.Δημιουργία γειτονιών ήπιας κυκλοφορίας, με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα.
4.Επιλογή ακτινικών διαδρομών που θα συνδέουν το κέντρο με τις εφαπτόμενες περιοχές κατοικίας και που θα αναπλαστούν. Στόχος τους θα είναι η ενθάρρυνση της χρήσης τους από πεζούς και ποδηλάτες.
5.Αλλαγή στην πολιτική στάθμευσης με έμφαση σε οργανωμένους και γενικότερα ελεγχόμενους χώρους με στόχο την απόδοση δημόσιου- κοινόχρηστου χώρου.
Ουσιαστικά προσπαθούμε να διαμορφώσουμε την Κοζάνη του αύριο, με ένα σχέδιο που δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στη συμμετοχή σε συλλογικές δραστηριότητες της πόλης και στους σχεδιασμούς καθώς και στην ποιότητα ζωής, στο περπάτημα, στην άσκηση και στο ποδήλατο