
Νίκος Ταχιάος στο Εργοληπτικόν Βήμα: «Το Μετρό αντικατοπτρίζει την ιστορία της Θεσσαλονίκης»
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα υποδομών παραχώρησε μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο «Εργοληπτικόν Βήμα», εξηγώντας γιατί το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα και λειτουργικά της Ευρώπης. Μάλιστα σημείωσε ό,τι οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά βρίσκονται σε εξέλιξη, με στόχο η παράδοση να γίνει τον Νοέμβριο του 2025. Στη συνέχεια αποκάλυψε ό,τι ο διαγωνισμός για τον Δυτικό Προαστιακό προχωρά και μέσα στο έτος θα ακολουθήσει πρόσκληση υποβολής προσφορών.
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στην ανάθεση των έργων αποκατάστασης της Θεσσαλίας σε συγκεκριμένες εταιρείες, τονίζοντας πως δεν υπήρξε πρόθεση να προκληθεί αναστάτωση στον εργοληπτικό κλάδο. Σημείωσε ό,τι με νέα νομοθετική ρύθμιση καταργήθηκε το ανεκτέλεστο, δίνοντας σε όλες τις εργοληπτικές εταιρείες 6ης τάξης και κάτω τη δυνατότητα συμμετοχής σε μεγαλύτερους διαγωνισμούς. «Σε κάθε περίπτωση είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο» είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα ο κ. Ταχιάος μίλησε για την οριστικοποίηση των συντελεστών αναθεώρησης τιμών, που αποτελεί - σύμφωνα με τον υφυπουργό - άμεση προτεραιότητα του Υπουργείου αλλά και την Εταιρεία Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών, η οποία μέχρι σήμερα παραμένει ανενεργή.
Κύριε υπουργέ παρόλο που πέρασε από χίλια μύρια κύματα, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον γεγονός. Τι οδήγησε σε αυτή την πολυετή καθυστέρηση;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον γεγονός. Εδώ και περίπου δύο μήνες έχει μπει στην ζωή και την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων με στόχο να την βελτιώσει, ενισχύοντας τις μετακινήσεις τους εντός του Μητροπολιτικού Κέντρου. Έχετε δίκιο όμως, είναι μία αρκετά πονεμένη ιστορία για την πόλη που διήρκησε 18 χρόνια. Ένα έργο που πολεμήθηκε πολύ και από πολλούς. Κάποιες μάλιστα από τις σημαντικότερες καθυστερήσεις για εμένα θα έπρεπε να τις αποδώσουμε στην ίδια την πόλη και την εσωστρέφειά της. Και δεν εννοώ τους Θεσσαλονικείς. Ο κόσμος της πόλης δεν έχει καμία ευθύνη σε αυτό. Υπήρχαν όμως συγκεκριμένοι κύκλοι – και υπάρχουν ακόμη και τώρα, που το Μετρό βρίσκεται ήδη 2 μήνες σε λειτουργία – που προσπάθησαν – και προσπαθούν – με όλες τους τις δυνάμεις να υπονομεύσουν το έργο. Σε κάθε περίπτωση όμως, ένα από τα πιο σύγχρονα και λειτουργικά μετρό της Ευρώπης και πάνω απ’ όλα απολύτως ασφαλές, βρίσκεται στην πόλη μας και αυτό από μόνο του είναι αδιαμφισβήτητη απόδειξη σε όλους εκείνους που θέτουν εαυτούς «απέναντι».
Η υπόθεση: Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης τι άφησε πίσω της ως «μάθημα»; Τι δεν πρέπει να γίνεται με την ανάληψη – εκτέλεση δημοσίων έργων;
Το μεγαλύτερο μάθημα για μένα είναι να μην αφήνουμε τις πολιτικές στρατηγικές, να μπαίνουν πάνω από το συμφέρον της πόλης. Είναι σύνηθες τα έργα υποδομής να πολιτικοποιούνται και να εργαλειοποιούνται και οι Θεσσαλονικείς αυτό το έζησαν καθ’ όλη την διάρκεια της κατασκευής του Μετρό.
Πέραν όμως αυτού, πολύ σημαντικό επίσης είναι να καταλάβουμε ότι τόσο κατά την διάρκεια κατασκευής όσο και μετά την παράδοση ενός έργου, είναι απολύτως λογικό και αναπόφευκτο να εμφανίζονται μικροπροβλήματα. Για αυτό και θα πρέπει πρώτα από όλα να βλέπουμε την μεγάλη εικόνα. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης από ένα έργο – ανέκδοτο, που εκαλείτο να αντιμετωπίσει σχόλια αναντίστοιχα της ποιότητάς του, πέρασε στον θαυμασμό και τον ενθουσιασμό. Σε αυτό πρέπει να μείνουμε. Πολύ σύντομα, οι παιδικές ασθένειές του θα εκλείψουν.
Όσον αφορά στα αρχαία, παρότι πολλοί τα θεώρησαν τροχοπέδη στην υλοποίηση του έργου, αποδείξαμε ότι μπορούν να συνυπάρξουν με ένα σύγχρονο δημόσιο έργο. Για εμένα και αυτό ήταν ένα εξίσου σημαντικό μάθημα καθώς πλέον, η πόλη μπορεί να υπερηφανεύεται ότι το μετρό αντικατοπτρίζει την ιστορία της και μάλιστα με έναν μοναδικό παγκοσμίως τρόπο.
Από έργο – ανέκδοτο πέρασε στον θαυμασμό»
Σχετικά με την επέκταση της βασικής γραμμής προς Καλαμαριά, υπάρχει ημερομηνία – ορόσημο; Πότε θα είναι έτοιμη;
Οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό. Οι πέντε νέοι σταθμοί, (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) θα καλύπτουν 4,78 χιλιόμετρα και το ταξίδι από το σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης θα διαρκεί 15 λεπτά. Η παράδοσή τους θα γίνει, σε λιγότερο από έναν χρόνο από σήμερα, τον Νοέμβριο του 2025, όπως είχαμε εξ’ αρχής δεσμευτεί.

Μετά το Μετρό Θεσσαλονίκης τι; Υπάρχει στον σχεδιασμό της κυβέρνησης το επόμενο μεγάλο τεχνικό έργο για την νύμφη του Θερμαΐκού;
Δεν έχει κλείσει ο κύκλος του Μετρό, τουναντίον. Παραμένει ως προτεραιότητα στην ατζέντα του Υπουργείου μας, όμως, πλέον μετατίθεται στην πορεία των επεκτάσεων. Πρώτον, της Καλαμαριάς, της οποίας η υλοποίηση, όπως είπα προηγουμένως, βρίσκεται σε εξέλιξη και έπειτα, της εξεύρεσης χρηματοδοτικών εργαλείων για τις επεκτάσεις προς Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο.
Πέραν όμως αυτού, το Flyover υλοποιείται σύμφωνα με τον σχεδιασμό. Ακόμα, ο διαγωνισμός για τον Δυτικό Προαστιακό προχωράει και εντός της χρονιάς αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η Β.ΙΙ φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου με την πρόσκληση υποβολής προσφορών. Επίσης, πολύ σημαντικά έργα που βρίσκονται στην ατζέντα μας είναι η αναβάθμιση του άξονα ΕO2, Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας και η λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Γέφυρα Αξιού – Έδεσσας, τα οποία θα ωφελήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή και στην οδική ασφάλεια.

Κύριε υπουργέ σχετικά με την ανάθεση των έργων οριστικής αποκατάστασηςτης Θεσσαλίας, υπάρχει έντονη δυσαρέσκεια στον εργοληπτικό κλάδο. Οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ μιλούν για αποκλεισμό εταιρειών 6ης τάξης και κάτω προς όφελος τεσσάρων μεγάλων ομίλων. Κάνουν λόγο για στρέβλωση των ανταγωνιστικών συνθηκών στον κλάδο. Τι έχετε να πείτε για το θέμα;
Δεν υπήρξε καμία τέτοια πρόθεση. Τα έργα σχεδιάστηκαν και ομαδοποιήθηκαν σύμφωνα με τις ανάγκες που επέβαλαν το υπερεπείγον του έργου και οι πραγματικές συνθήκες στο πεδίο. Πάντως, θεωρώ αναγκαία την διαρκή παρακολούθηση του νομοθετικού πλαισίου και την ανάγκη του για έγκαιρη επικαιροποίηση και ενσωμάτωση των αρχών του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Ήδη με νέα νομοθετική ρύθμιση που εναρμονίζεται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας καταργήσαμε το ανεκτέλεστο όπως αυτό ίσχυε. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα στις εταιρείες 6ης τάξης και κάτω, να συμμετέχουν σε μεγαλύτερους διαγωνισμούς, θεραπεύοντας μία χρόνια αδικία που ενίσχυε μονοπωλιακές πρακτικές. Για την ακρίβεια, η εν λόγω νομοθεσία ανοίγει νέες προοπτικές για να μπορούν οι μικρές εταιρείες να συμμετέχουν σε μεγάλα έργα, είτε μεμονωμένα, είτε μέσω συνασπισμών.
Σε κάθε περίπτωση, είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο με τις εργοληπτικές οργανώσεις στοχεύοντας να εξασφαλίσουμε ότι η αγορά λειτουργεί με τρόπο που ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό και αποτρέπει νέες ανισότητες.
Υπάρχει στον άμεσο προγραμματισμό του Υπουργείου η έκδοση νέων συντελεστών αναθεώρησης τιμών συμβάσεων δημοσίων έργων; Οι τιμές των υλικών συνεχίζουν να αυξάνονται, καθιστώντας δύσκολη την υλοποίηση των έργων που έχουν αρχικά έναν συγκεκριμένο και στη πορεία αλλάζει.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να ανταποκριθεί με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο στις ανάγκες της αγοράς, έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητα την οριστικοποίηση των συντελεστών αναθεώρησης τιμών, σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις δημοσίων έργων. Ωστόσο, η αναζήτηση της καλύτερης δυνατής λύσης για τη συγκεκριμένη αναπροσαρμογή συνεχίζει να βρίσκεται σε φάση διαβούλευσης με βασικό μας μέλημα την δημιουργία ενός πλαισίου που να εξασφαλίζει τη δικαιοσύνη για όλους τους εμπλεκόμενους και να προστατεύει το δημόσιο συμφέρον, εξασφαλίζοντας την συνέχιση της απρόσκοπτης εκτέλεσης των έργων σε ρεαλιστικά και βιώσιμα πλαίσια.
Η Εταιρεία προδιαγραφών και τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών μέχρι σήμερα παραμένει ανενεργή. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Πότε θα ξεκινήσει ουσιαστικά η δράση της;
Η Εταιρεία Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο εγχείρημα που το Υπουργείο μας καλείται να θέσει σε λειτουργία. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που θα συμβάλει εμπράκτως στον προγραμματισμό, σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία των τεχνικών έργων, της οποίας αρμόδιος εποπτεύων φορέας είναι το Υπουργείο μας. Επί του παρόντος, εκκρεμούν κάποια κυρίως ρυθμιστικά και διαδικαστικά ζητήματα, ούτως ώστε να γίνει ομαλά η έναρξη λειτουργίας της και να προσαρμοστεί το θεσμικό και οργανωτικό της πλαίσιο. Πολύ σύντομα, όπως έχουμε προγραμματίσει με τον Υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, αυτά θα πάρουν τον δρόμο τους.
πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_142 της ΠΕΣΕΔΕ
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση