Μαρία Στεφανίδου: H εργασία στο εξωτερικό απασχολεί μεγάλο μέρος των τελειόφοιτων φοιτητών

Mια εσωτερική ματιά στον εκπαιδευτικό χώρο δίνει στο Εργοληπτικόν Βήμα Νο_137 η Καθηγήτρια Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών παρουσιάζοντας την εικόνα που καταγράφεται στα πανεπιστήμια σήμερα.

Αντιμέτωποι με μεγαλύτερο άγχος και αγωνία για εντατικοποίηση των σπουδών τους αλλά και για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων εύρεσης εργασίας στο εξωτερικό είναι οι τα τελευταία οι τελειόφοιτοι φοιτητές πολυτεχνειακών σχολών, σημειώνει μιλώντας στο Εργοληπτικόν Βήμα Νο_137 η Καθηγήτρια Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών κα Μαρία Στεφανίδου. Η οποία τονίζει πως ο αριθμός των φοιτητριών συχνά ξεπερνάει εκείνων των φοιτητών στα αμφιθέατρα σημειώνοντας πως σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση των στερεοτύπων στην εκπαίδευση έχει παίξει η αύξηση της πληροφόρησης. «Ικανοί και αποτελεσματικοί επαγγελματίες μας λείπουν που καλό θα είναι να είναι και σωστοί και αξιόλογοι άνθρωποι» υπογραμμίζει. Τέλος, αναφερόμενη στις διαφορές που συχνά εμφανίζονται ανάμεσα στα δύο φύλα κατά την εκπαιδευτική τους πορεία, η κ. Στεφανίδου εξηγεί πως η επιδίωξη ενός καλά πληρωμένου επαγγέλματος είναι πιο ισχυρή στα αγόρια ενώ στα κορίτσια το ίδιο το αντικείμενο έχει σημαντικό ρόλο στην απόφασή τους.

  • Διαθέτοντας καθημερινή επαφή με την αυριανή γενιά πολιτικών μηχανικών της χώρας, ποιες εντοπίζετε ότι είναι οι προσδοκίες και οι ανησυχίες τους;

Στα 30 χρόνια που είμαι στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών (το λέω γιατί πέρασαν πολλές γενιές και ήμουν και εγώ νέα και έχω τη συνέχεια στο πέρασμα των χρόνων) οι ανησυχίες και οι προσδοκίες των παιδιών είναι περίπου οι ίδιες. Να βρουν προσοδοφόρα και ενδιαφέρουσα εργασία, να αλληλοεπιδράσουν με την κοινωνία, να κάνουν όμορφα και ασφαλή έργα. Αυτό που νομίζω διαφοροποιήθηκε είναι το άγχος και ο βαθμός αγωνίας τους που οδήγησε την τελευταία δεκαετία σε εντατικοποίηση των σπουδών τους αλλά και τη διερεύνηση των δυνατοτήτων να δουν τι γίνεται σε άλλες χώρες, να ταξιδέψουν και να έρθουν σε επαφή με τμήματα και συναδέλφους άλλων χωρών. H εύρεση εργασίας στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια απασχολεί μεγάλο μέρος των τελειόφοιτων φοιτητών μας

  • Υπάρχουν διαφορές στις προσδοκίες ανάμεσα σε φοιτητές και φοιτήτριες;
Καθηγήτρια Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Μαρία Στεφανίδου

Έχει ενδιαφέρον αν δείτε τους φοιτητές στα πρώτα και στα τελευταία έτη και θα καταλάβετε ότι περισσότεροι φοιτητές συμμετέχουν στα μαθήματα και έχουν δυναμική παρουσία σε σχέση με τις φοιτήτριες στο πρώτο έτος. Τα κορίτσια χαρακτηρίζονται από μεθοδικότητα και συνέπεια. Είναι πιο στοχευμένες νομίζω (κατά μέσο όρο πάντα) και θα δείτε στα μεγαλύτερα εξάμηνα κάνουν επιλογές προσεκτικές και έχουν αναπτύξει άποψη και λόγο ουσιαστικό. Οι φοιτητές, επίσης, ωριμάζουν σε άλλο πλαίσιο, γίνονται λιγότερο παρορμητικοί σε σχέση με τα νεότερα χρόνια και οι επιλογές τους έχουν πρακτικό χαρακτήρα. Η επιδίωξη ενός καλά πληρωμένου επαγγέλματος είναι νομίζω πιο ισχυρή στα αγόρια ενώ στα κορίτσια το ίδιο το αντικείμενο έχει σημαντικό ρόλο στην απόφασή τους.

  • Πού βρισκόμαστε σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη στη φοίτηση γυναικών σε σπουδές;

Είμαστε πολύ καλά. Τα τελευταία χρόνια στα αμφιθέατρα θα δείτε ίσως και περισσότερα κορίτσια σε σχέση με τα αγόρια. Επίσης, τυχαίνει στο Εργαστήριο Δομικών Υλικών να πραγματοποιεί διπλωματικές εργασίες πολύ μεγαλύτερος αριθμός κοριτσιών σε σχέση με τα αγόρια αλλά ίσως έχει να κάνει με το αντικείμενο και την παρουσία πολλών ερευνητριών που κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εργαστήριο μάς.

  • Θεωρείτε ότι δίνονται αρκετά κίνητρα στις σημερινές μαθήτριες να σπουδάσουν σε παραδοσιακά ανδροκρατούμενα τμήματα; Έχουμε σπάσει τα στερεότυπα για το ποιες είναι ανδρικές και ποιες γυναικείες σπουδές και επαγγέλματα;

Πρόσφατα τελείωσαν και τα δικά μου παιδιά (έχω 2 κορίτσια) και ήταν και οι δύο σε STEM κατεύθυνση. Δεν ξέρω αν είμαι αντικειμενική, αλλά, νομίζω τα κίνητρα ή οι προκλήσεις μέσα από την οικογένεια, την εκπαίδευση και την κοινωνία δίνονται ίσως σε υπερθετικό βαθμό. Εννοώ ότι σήμερα τα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε μια απεριόριστη πληροφορία χωρίς σύνορα και το θετικό αυτού (αν μιλάμε για τα θετικά μόνο) είναι ότι η πληροφορία έχει συντελέσει να αμβλυνθούν τα στερεότυπα. Μηχανικοί, στρατιωτικοί, οδηγοί λεωφορείων, δικαστές παντού υπάρχουν ικανοί άνθρωποι πέρα από φύλο ή άλλο διακριτικό. Ικανοί και αποτελεσματικοί επαγγελματίες μας λείπουν που καλό θα είναι να είναι και σωστοί και αξιόλογοι άνθρωποι.

  • Από την επαγγελματική σας πορεία έως σήμερα θεωρείτε πως οι γυναίκες ακαδημαϊκοί έχουν τις ίδιες ευκαιρίες σε σχέση με τους συναδέλφους τους; Έχετε αντιμετωπίσει διακρίσεις λόγω του φύλου σας;

Είμαι τυχερή σε αυτό. Βρίσκομαι σε ένα τμήμα που έχει για πρώτη φορά από όσο εγώ θυμάμαι, γυναίκα πρόεδρο αλλά ήταν πάντα «ανοιχτόμυαλο». Συνάντησα πιο εύκολους και πιο δύσκολους ανθρώπους αλλά δεν ένοιωσα ποτέ ότι το φύλο μου αποτέλεσε εμπόδιο αλλά ούτε ότι με βοήθησε στην πορεία μου μέχρι εδώ. Η πολλή δουλειά και ο χαρακτήρας μου ήταν αυτά που με βοήθησαν πέρα από σπουδαίους ανθρώπους (οι γονείς, οι καθηγητές μου, μετά η δική μου οικογένεια) που με στήριξαν στις δυσκολίες μιας ακαδημαϊκής καριέρας.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_137 της ΠΕΣΕΔΕ

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟΝ ΤΕΧΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ: ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ & ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση

Αυτά και άλλα πολλά άκρως ενδιαφέροντα στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ που κυκλοφορεί – ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ! Καλή ανάγνωση!
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα