Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ 20 ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ-ΑΝΑΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Η πολιτική στις υποδομές και πως διαμορφώνεται στις μέρες της πανδημίας – 20 ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ – Ανάσα για την αγορά
πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_120 της ΠΕΣΕΔΕ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΟΔ. ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ / ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧ. ΔΠΘ ΜETAΠTYXIAKO ΔIΠΛΩΜΑ EIΔΙΚΕΥΣΗΣ ΕΜΠ. ΜΕΛΟΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΕΕ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ 2004-2009
Μέσα στην απίστευτη κατάσταση την οποία βιώνουμε, προσπαθώ να σας ενημερώνω και για τις πτυχές της καθημερινής ζωής στα δημόσια έργα και τις Υποδομές.
Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Το μεγαλύτερο από τα Μεγάλα Έργα. Ο μεγάλος προϋπολογισμός του έργου που αγγίζει τα 1,8 δις ευρώ, θα δώσει άμεση απασχόληση σε χιλιάδες εργαζόμενους στα εργοτάξια του έργου ενώ θα τονώσει όλο τον τεχνικό κλάδο με τις υπεργολαβίες που θα υπάρξουν, τις συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Ένα ακόμα βήμα στην μακροχρόνια ιστορία του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 από τις αρχές της δεκαετίας. Μάλιστα, το 2014, δηλαδή πριν από έξι χρόνια, είχε ανακοινωθεί πως ο διαγωνισμός θα προκηρυσσόταν άμεσα. Τελικά προκηρύχθηκε πριν από δύο χρόνια και «κόλλησε» στις προσφυγές και σε άλλα ζητήματα. Η εξέλιξη είναι πως εξετάστηκαν τελικά από το ΣτΕ τα ασφαλιστικά μέτρα που έχουν καταθέσει οι δύο τελικοί διεκδικητές για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας χωρίς να υπάρξει μέχρι σήμερα η Απόφαση επ’ αυτών. Αναμένουμε να εκδοθεί η απόφαση, αλλά αυτό είναι άγνωστο με τις παρούσες συνθήκες. Θεωρούμε ότι θα είναι ακόμα ένα εμπόδιο που θα ξεπεραστεί επιτυχώς και το έργο θα προχωρήσει προς την τελική του ευθεία. Αν και σε αυτό το δικαστικό αγώνα δεν έχουμε κάποια καθυστέρηση τότε κάποια στιγμή φέτος, θα οριστεί ημερομηνία για την αποσφράγιση των προσφορών. Εκεί, θα προκύψει ο ανάδοχος του έργου που θα αποκτήσει και το «συμβόλαιο της δεκαετίας» που διανύουμε.
Τελικοί διεκδικητές είναι οι
1.«ΑΚΤΩΡ- ANSALDOBREDA- HITACHI» και
2. «ΑΒΑΞ-GHELLA- ALSTOM».
Ταυτόχρονα, υπήρξε πρόβλημα με τον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2018, ώστε ο ανάδοχος της κύριας σύμβασης να μπορεί να προχωρήσει γρήγορα. Μειοδότρια του διαγωνισμού των πρόδρομων εργασιών έχει αναδειχθεί η ΤΕΡΝΑ με δεύτερη την ΕΡΕΤΒΟ που προσέφυγε στο ΣτΕ (με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων) εναντίον της απόφασης της ΑΕΠΠ που απέρριψε δικαστική της προσφυγή και έγινε δεκτή.
Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου -Ευαγγελισμός-Φάρος- Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 υπόγειους σταθμούς ήτοι, Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια Ευελπίδων, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Τμήμα Β: Γουδή -Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου -Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)
Στα θολά νερά που κινείται η αγορά στις κατασκευές από το 2010 και μετά, το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 θεωρείται ως έργο-ανάσα. Ουσιαστικά το Υπουργείο και η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό, καλείται να διαχειριστεί μία πρωτοφανή κατάσταση μπλοκαρίσματος μεταξύ των διαγωνιζομένων που έχουν κατέβει στους διαγωνισμούς της.
Τα υπόλοιπα 19 mega-projects που προγραμματίζονται / υλοποιούνται είναι:
ΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Η Ε65 ΛΑΜΙΑ- ΞΥΝΙΑΔΑ, που υλοποιεί η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε., εταιρεία παραχώρησης που αποτελείται από μία κοινοπραξία των εταιρειών ACS Group, Ferrovial και ΓΕΚ Τέρνα
ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΙ ΚΡΗΤΗΣ που ήδη είναι σε φουλ ρυθμό, μια συνολική επένδυση που θα ξεπεράσει το 1 δις ευρώ, η οποία ενισχύει την εθνική οικονομία, εκσυγχρονίζει και ενισχύει τον τουρισμό στην Κρήτη και συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην περιοχή του Ηρακλείου, αφού ελευθερώνει την έκταση στην οποία λειτουργεί σήμερα το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», θα δημιουργήσει άμεσα νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, αλλά και περίπου 7.000 νέες θέσεις μόνιμης και σταθερής εργασίας κατά τη λειτουργία του.
Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΗΣ LAMDA DEVELOPMENT του Ομίλου Λάτση που ξεκίνησε το 2020 με τις κατεδαφίσεις για να αναμένεται με ενδιαφέρον η έναρξη κατασκευής του Καζίνο. Ένα πολύ σημαντικό έργο, μία επένδυση ύψους 8 δις. ευρώ, που θα δημιουργήσει 80.000 νέες θέσεις εργασίας -εκ των οποίων οι 10.000 στη φάση της κατασκευής- και θα προσελκύσει 1.000.000 νέους τουρίστες, συμβάλλοντας στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4%, αλλά αναμφισβήτητα χρονοβόρο, με τις οικονομικές συνθήκες να μεταβάλλονται από καιρού εις καιρόν και τις τωρινές να μην το ευνοούν.
ΟΜΑΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2030)
- Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη- Καβάλα-Τοξότες με προϋπολογισμό 1,3 δις €.
- Αναβάθμιση Σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, με προϋπολογισμό 815εκατ. €
- Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος-Ραφήνα, με προϋπολογισμό 300εκατ. €.
- Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Κορωπί-Λαύριο, με προϋπολογισμό 380 εκατ. €.
- Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο-Πάτρα, με προϋπολογισμό 514 εκατ. €.
- Σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με εθνικό δίκτυο, με προϋπολογισμό 22 εκατ. €.
- Δυτική Σιδηροδρομική Εγνατία, Κοζάνη- Καλαμπάκα -Γιάννινα Ηγουμενίτσα που θα ενώσει την Σιδηροδρομική Εγνατία με την υπάρχουσα γραμμή που σήμερα τερματίζει στην Καλαμπάκα.*
- Φλώρινα – Ν. Καύκασος – Σύνορα, γύρω στα 13 χιλιόμετρα (σύνδεση με Mοναστήρι -Bitola στα Σκόπια.*
* Τα έργα του δυτικού τμήματος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας παρά την υποχρέωση από τον Κανονισμό 1315/ 2013 για την ολοκλήρωση των TEN-T Διευρωπαϊκών Οδικών & Σιδηροδρομικών στην Ευρώπη, είναι σε αρχικό στάδιο. Το μήκος είναι περίπου 740 χλμ., από τα οποία τα 127 χλμ. θα είναι σε σήραγγες και άλλα 30 σε γέφυρες. To κόστος εκτιμάται σε τέσσερα δις €.
ΒΟΡΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΡΗΤΗΣ / ΒΟΑΚ Ένα διπλό έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1,46 δις € που είναι ένας συνδυασμός Σύμβασης Παραχώρησης και ΣΔΙΤ. Το πρώτο τμήμα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου προωθείται ως παραχώρηση και το δεύτερο τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη προωθείται ως ΣΔΙΤ. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί η φάση της προεπιλογής των ενδιαφερόμενων σχημάτων.
ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΖΕΥΞΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ-ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ Ο διαγωνισμός για το έργο με Σύμβαση Παραχώρησης με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ έχει ξεκινήσει από το 2016 και οι διαδικασίες του ανταγωνιστικού διαλόγου καθυστέρησαν την διαδικασία ανάδειξης Αναδόχου. Τρία σχήματα είναι στην διεκδίκηση.
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΠΥΛΟΣ-ΜΕΘΩΝΗ ΜΕ ΣΔΙΤ Έργο -ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό 255 εκατ. € για την αναβάθμιση του σημερινού άξονα. Πολλά είναι τα σχήματα που το διεκδικούν και είμαστε στη β` φάση του διαγωνισμού. Πιθανόν μέχρι το 2021 να έχουμε ανακηρυγμένο ανάδοχο. Να σημειωθεί ότι δεν θα κατασκευαστεί κλειστός αυτοκινητόδρομος αλλά δρόμος ταχείας κυκλοφορίας.
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΜΙΓΩΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟ Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη με πέντε συμμετέχοντες. Σήμερα είναι το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση με κόστος 170 εκατ. €. ιδιωτικό έργο υποδομής της χώρας και χρηματοδοτείται αποκλειστικά από κεφάλαια της κοινοπραξίας που ανέλαβε το λιμάνι. Είναι μέρος των υποχρεωτικών επενδύσεων του σχήματος που ανέλαβε τη διοίκηση.
ΕΡΓΟΛΑΒΙΑ ΣΚΟΥΠΑ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ με κόστος 150 εκατ. €. Εδώ είναι ένας διαγωνισμός που ξεκίνησε από το 2018. Πρόσφατα πριν από λίγες μέρες ξεκαθάρισε το τοπίο με την Μυτιληναίος να αναλαμβάνει την υλοποίηση του μεγαλύτερου δημόσιου οδικού έργου αυτή τη στιγμή στη χώρα. Οι υπογραφές αναμένονται μέχρι το τέλος Φθινοπώρου 2020 και η ολοκλήρωση του άξονα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2023. Σε άλλη περίπτωση το έργο που χρηματοδοτείται από Ευρωπαϊκούς πόρους απειλείται με επιστροφή κονδυλίων από την Κομισιόν.
ΟΜΑΔΑ 10 ΕΡΓΩΝ ΜΕ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΜΕ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ / ΣΔΙΤ σε όσους τομείς υπάρχει σχετική ανάγκη και δυνατότητα. Κυρίως πρόκειται για απορρίμματα, κτίρια (πλην Φοιτητικών Εστιώνβλ παρακάτω), οδικούς άξονες, ενέργεια – οδοφωτισμούς και τηλεπικοινωνίες .Από αυτά τα 4, είναι ήδη δρομολογημένα, ενώ οι διαγωνισμοί για τα υπόλοιπα έξι, που έχουν ανακοινωθεί θα ξεκινήσουν μέσα εντός του 2020
ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΣΤΙΕΣ ΜΕ ΣΔΙΤ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ προϋπολογισμό 255 εκατ. €. Το μεγαλύτερο κτιριακό έργο-ΣΔΙΤ της χώρας για φοιτητικές εστίες σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Έξι μνηστήρες διεκδικούν το μεγάλο έργο που είναι στη β` φάση του διαγωνισμού.
ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΣΤΙΕΣ ΜΕ ΣΔΙΤ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ με κόστος 107 εκατ. €. Ισχυρό και εδώ το ενδιαφέρον των επενδυτών με τον διαγωνισμό να βρίσκεται στην πρώτη του φάση.
ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΣΤΙΕΣ ΜΕ ΣΔΙΤ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ με κόστος 105 εκατ. €. Τρίτο έργο για φοιτητικές εστίες σε Βόλο και Λαμία. Επτά συνολικά σχήματα διεκδικούν το μεγάλο αυτό κτιριακό έργο.
ULTRA FAST BROADBAND (UFBB) ΜΕ ΣΔΙΤ Πρόκειται για ένα κομβικό έργο κατασκευής και λειτουργίας δικτύου οπτικών ινών προϋπολογισμού 700 εκατ. €, το οποίο αποτελεί και το μεγαλύτερο ελληνικό έργο ΣΔΙΤ σήμερα.
ΦΡΑΓΜΑ ΧΑΒΡΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΜΕ ΣΔΙΤ Το πρώτο που αφορά έργο ύδρευσης προυπολογισμού 105 εκατ. €. Η υλοποίηση του να αναβαθμίσει την ποιότητα του πόσιμου νερού στη Χαλκιδική και να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το φαινόμενο της υφαλμύρωσης του νερού από την εξαντλητική υδροληψία μέσω γεωτρήσεων στην περιοχή. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε για τις 14 Οκτωβρίου 2020 και αναμένεται σημαντική παρουσία ελληνικών και όχι μόνο εταιρειών.
ΝΕΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΜΕ 4 ΕΡΓΑ ΜΕ ΦΟΡΕΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Την υλοποίηση προχωρεί άμεσα η Περιφέρεια Αττικής με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό. Η βασική διαφοροποίηση είναι ότι οι δύο μεγαλύτερες από αυτές (ΣΣ πρόκειται για τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων στον Πειραιά και στο κέντρο της Αθήνας) θα κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ, ενώ οι άλλες δύο ως δημόσιο έργο.
Οι δύο μονάδες έχουν δυναμικότητα 180.000 τόνους ανά έτος και 130.000 τόνους ανά έτος αντίστοιχα, θα παράγουν υλικό για καύση (SRF) από την τσιμεντοβιομηχανία, ενώ θα έχουν και χωριστές γραμμές διαχείρισης των βιοαποβλήτων για παραγωγή κομπόστ. Θα χωροθετηθούν κατά προτεραιότητα σε σημείο στο οποίο βρίσκεται ήδη σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων.
ΥΠΕΡΥΨΩΜΕΝΗ ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΤΑΧΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ FLY OVER ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Συγκεκριμένα το τμήμα από το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου έως τη σύνδεση με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών
ΝΕΑ ΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΜΕΓΑΡΑ, ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΈΔΕΣΣΑ ΜΕ ΣΔΙΤ ΜΕ ΦΟΡΕΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟ ΥΠΥΜΕ
ΟΜΑΔΑ ΕΓΓΕΙΟΒΕΛΤΙΩΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΓΕΩΡΓΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΕΓΤΑΑ) ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 2014-2020
Για τις επενδύσεις στη γεωργία και συγκεκριμένα στις κατηγορίες: α) εγγειοβελτιωτικά έργα, β) έργα νέας τεχνολογίας, γ) έργα αγροτικής οδοποιίας, δ) έργα εξυγίανσης-προστασίας γεωργικής γης, έχουν εκδοθεί οι κάτωθι προσκλήσεις:
• Πρόσκληση Δράσης 4.3.1 «Υποδομές εγγείων βελτιώσεων» (αρ.πρωτ.3310/23- 4-2018) της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής (ΕΥΕ) ΠΑΑ, ύψους 180 εκατ. €, με ημερομηνία λήξης υποβολής αιτήσεων την 30η/11/2018.
• 13 προσκλήσεις της Δράσης 4.3.1 «Υποδομές εγγείων βελτιώσεων» των περιφερειών, ύψους 110 εκατ. €.
• 14 προσκλήσεις της Δράσης 4.3.4 «Βελτίωση πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (αγροτική οδοποιία)» (13 περιφερειών και 2η πρόσκληση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας), συνολικού ύψους 39,76 εκατ. €.
• Προσκλήσεις Υπομέτρων 8.3 «Πρόληψη ζημιών σε δάση εξαιτίας δασικών πυρκαγιών, φυσικών καταστροφών και καταστροφικών συμβάντων» και 8.4 «Αποκατάσταση ζημιών σε δάση εξαιτίας δασικών πυρκαγιών, φυσικών καταστροφών και καταστροφικών συμβάντων», ύψους 53 εκατ. € και 75 εκατ. € αντίστοιχα.
• 50 προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος μικρών (κάτω από 1 εκατ €) Δημοσίων Έργων του Υπομέτρου 19.2 CLLD Leader των Αναπτυξιακών Εταιρειών.
Γενικά υπάρχει πάντως συγκρατημένη αισιοδοξία ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και με το πρόσφατο και υπό κατάρτιση Πρόγραμμα Ανάκαμψης της ΕΕ για την αντιμετώπιση της πανδημίας (θα αναφερθούμε σε νεώτερο άρθρο), πολλά νέα έργα που θα τονώσουν όλο τον τεχνικό κλάδο φέτος θα ξεκινήσουν την κατασκευή.
Επίσης είναι σημαντικό να ξεκινήσουν εκτός από τα 20 mega-projects και νέα μικρά και μεσαία δημόσια έργα που αφού υπογράφονται συμβάσεις, δημιουργούνται θέσεις εργασίας, δαπάνες προμήθειας υλικών και κάποια στιγμή θα τελειώσουν. Αδιαμφισβήτητα είναι η πολιτική στις Υποδομές που περιμένει όλη η κατασκευαστική αγορά.