Ένα δημόσιο κτίριο… του 21ου αιώνα! Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: Εργοληπτικόν βήμα της ΠΕΣΕΔΕ Νο_113
πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_113 της ΠΕΣΕΔΕ
Είναι «έξυπνο», οικονομικό και οικολογικό.
Ένα κτίριο, πρότυπο, που στεγάζει υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά
ταυτόχρονα στεγάζει… και το μέλλον. Ή καλύτερα, για να είμαστε πιο σαφείς, στεγάζει την αισιοδοξία του σύγχρονου σκεπτόμενου ανθρώπου, που προβληματίζεται για την κλιματική αλλαγή, την υπερκατανάλωση των φυσικών πόρων, το «αποτύπωμα» της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον και παράλληλα ελπίζει σε περισσότερα παραδείγματα ανθρώπων, φορέων, αρχών, που πραγματικά αποφασίζουν να κάνουν κάτι ουσιαστικό και χειροπιαστό για όλα αυτά.
Μάλιστα, είναι τέτοια –και δικαιολογημένη- η υπερηφάνεια των ανθρώπων της ΠΚΜ, που μερικές φορές, ο ίδιος ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος κ. Κώστας Γιουτίκας, αναλαμβάνει την ξενάγηση των ενδιαφερομένων να γνωρίσουν τις δυνατότητες του κτιρίου, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις φοιτητών και σπουδαστών διαφόρων τεχνικών, μηχανικών και τεχνολογικών ειδικοτήτων, στους οποίους εξηγεί την κατακλείδα αυτού του επιτεύγματος της
σύγχρονης βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής:Εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 70%!
Βλέπετε, όπως εξηγεί ο μηχανολόγος μηχανικός Πάνος Νιαούρης, που… συντρόφευσε το έργο στην εξέλιξή του σε όλα τα στάδια, το νέο κτίριο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, είναι εξοπλισμένο με τρία συστήματα γεωθερμίας (οριζόντιο κλειστό, κατακόρυφο κλειστό και ανοιχτό),με Κεντρικό Σύστημα Ελέγχου Κτιρίου (BMS), με Κεντρικό Σύστημα Ελέγχου
Φωτισμού και αυτόματο σύστημα σκίασης κτιρίου και είχε επιλεγεί για να παρουσιαστεί ως υπόδειγμα καλής πρακτικής στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου AIDA (Affirmative Integrated Energy Design Action).
Και σαν να μην έφταναν αυτά, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έκανε ένα ακόμα βήμα, καθιστώντας το εν λόγω κτίριο… «πομπό» οικολογικής συνείδησης προς όλη την πόλη, εγκαθιστώντας σύστημα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα εξυπηρετεί τόσο τα
οχήματα της ΠΚΜ, όσο και τους πολίτες που θα στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση.
Το κτιριακό συγκρότημα έχει συνολική επιφάνεια 37.600 τμ, αποτελείται από δύο λειτουργικά συνδεδεμένους κτιριακούς όγκους σε σχήμα «Γ» και ο σχεδιασμός του δημιουργεί προσβάσεις και από τους τέσσερις δρόμους, που περικλείουν το οικοδομικό τετράγωνο.
Αρχιτεκτονική παρουσίαση
Το έργο βρίσκεται στην παλιά περιοχή Μπεχ Τσινάρ βόρεια του εμπορικού λιμένα της Θεσσαλονίκης, στο οικοδομικό τετράγωνο που ορίζεται από τις οδούς 26ης Οκτωβρίου, Κωλέτη, Α. Γεωργίου και Κεφαλληνίας. Στη θέση αυτή, το 1888 κτίστηκε το παλιό Εργοστάσιο Φωταερίου Θεσσαλονίκης το οποίο λειτούργησε ως το 1917 οπότε και καταστράφηκε το δίκτυο της πόλης από πυρκαγιά. Μετά το 1948 οι εγκαταστάσεις στέγασαν χώρους της Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων και το 2001 παραχωρήθηκαν στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης -σήμερα Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
φωτό 003 Το 1994 τρία παλιά κτίρια του πρώην εργοστασίου φωταερίου Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκαν από το ΥΠΠΟ (4Η Εφορία Νεωτέρων Μνημείων) ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία. φωτό 006 Το πρόγραμμα προέβλεπε την δημιουργία ενός συγκροτήματος, με εξάντληση του συντελεστή δόμησης για κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων καθώς και την αποκατάσταση και επανάχρηση των διατηρητέων κτιρίων, το οποίο θα στεγάζει:
• Διοικητικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στους ορόφους • Εμπορικό Κέντρο ιδιοκτησίας του Αναδόχου στους ισόγειους χώρους • Υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων • Την Αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κ.Μακεδονίας στο διατηρητέο Κτίριο 2 • Βοηθητικοί χώροι και Γραφεία στα διατηρητέα κτίρια 3 και 1 αντίστοιχα
Κυρίαρχο ζήτημα της αρχιτεκτονικής μελέτης υπήρξε η σχέση παλιών-νέων κτιρίων καθώς και η ιδιαίτερα αυξημένη λειτουργική, σημειολογική και συμβολική σημασία του συνόλου ως δημόσιο κτίριο. Βασική αρχιτεκτονική επιλογή εν προκειμένω ήταν ο πλήρης και σαφής διαχωρισμός του «παλιού» από το «νέο» σε όλα τα επίπεδα. Στο χωροτακτικό, στο αισθητικό, στο μορφολογικό, στο συμβολικό αλλά και σε αυτό της επιλογής των επιμέρους τύπων και υλικών. Απέναντι στη “μικρή” κλίμακα των διατηρητέων, η “μεγάλη” κλίμακα των σύγχρονων δημόσιων κτιρίων. Απέναντι στη χειροποίητη “λεπτομέρεια” και στην πολλαπλότητα των τύπων και των υλικών (πέτρα, τούβλο, σίδερο, ξύλο …..) των παλιών κτιρίων, η βιομηχανική ομοιομορφία, η λιτότητα και η ελαχιστοποίηση των αντίστοιχων τύπων που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις στα δημόσια κτίρια. Απέναντι στις διακοσμημένες όψεις των παλιών κτιρίων, η πλήρης απουσία διακοσμητικών στοιχείων στις όψεις των νέων.
017 018 019 020 021
Γεωθερμία
Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο γεωθερμίας στη χώρα, η θερμική του ισχύς ανέρχεται στα 850 Kw και θα καλύπτει κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό τις ανάγκες του κτηρίου σε θέρμανση και ψύξη. Ετσι η εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται είναι της τάξεως του 70 % σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα ( πετρέλαιο ,φυσικό αέριο). Η συμβολή της γεωθερμίας στο ενεργειακό ισοζύγιο του κτηρίου θα είναι καταλυτική και το κατατάσσει σε ένα από τα πιο «πράσινα» δημόσια κτήρια της χώρα μας. Το συγκεκριμένο γεωθερμικό σύστημα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς εκτός από το γεγονός ότι είναι η μεγαλύτερη γεωθερμική εγκατάσταση μέχρι στιγμής στη χώρα, εφαρμόζει πρωτοποριακές μεθόδους με συνδυασμούς γεωεναλλακτών και συγκεκριμένα:
– Οριζόντιο κλειστό κύκλωμα γεωεναλλάκτη τύπου slinky: Διαστρώθηκαν περίπου 42.000 μέτρα σωλήνα κάτω από τη θεμελίωση του κτιρίου. – Κλειστό κατακόρυφο σύστημα ομοαξονικών γεωεναλλακτών, Coaxial Geoexchange. – Ανοικτό κατακόρυφο σύστημα με γεωτρήσεις άντλησης και επανέγχυσης.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για τον ομοαξονικό γεωεναλλάκτη καθώς ο ομοαξονικός γεωεναλλάκτης έρχεται για να αλλάξει το τοπίο στις εγκαταστάσεις γεωθερμίας αφού ο πρωτοποριακός τρόπος λειτουργίας του και η διαφορετική γεωμετρική του δομή έναντι των κλασσικών γεωεναλλακτών εγγυάται αποδόσεις που καθιστούν τα γεωθερμικά συστήματα ακόμη πιο ελκυστικά από άποψη αρχικού κόστους εγκατάστασης αλλά και από άποψη λειτουργικού κόστους .
Γεωθερμία Γεωθερμία
Φωτισμός
Προκειμένου να μειωθεί έως και 40% η κατανάλωση ενέργειας για φωτισμό στο κτίριο, αναλήφθηκαν οι παρακάτω δράσεις σύμφωνα με τις προτάσεις της μελέτης Ενεργειακής Κατανάλωσης:
1. Αντικαταστάθηκαν όλα τα φωτιστικά σώματα με λαμπτήρες πυράκτωσης από φωτιστικά σώματα με λαμπτήρες φθορισμού.
2. Αντί των φωτιστικών σωμάτων με λαμπτήρες φθορισμού Τ8/18W και συμβατικά ballast, επιλέχθηκαν φωτιστικά σώματα με λαμπτήρες φθορισμού Τ5/13W ECO της OSRAM και ηλεκτρονικά dimmable ballast DALI με την ίδια φωτεινή απόδοση.
3. Εγκαταστάθηκε κεντρικό σύστημα ελέγχου φωτισμού ΚΝΧ της SIEMENS, με αισθητήρες παρουσίας & φωτεινότητας σε όλους τους χώρους με φυσικό φωτισμό και ανιχνευτών κίνησης ή μπουτόν στους χώρους χωρίς φυσικό φωτισμό.
007 008 009 010 011 012 013
BMS
Κεντρικό σύστημα ελέγχου (BMS) έχει εγκατασταθεί και για όλο το κτίριο και τις λειτουργίες του. Με αυτό επιτυγχάνεται παρακολούθηση και στόχευση της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά και εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος για τη συντήρησή του. Το σύστημα BMS αποτελείται από 17 ψηφιακούς ελεγκτές, 600 σημεία εισόδου και 210 σημεία εξόδου κι από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή με το κατάλληλο λογισμικό. Ελέγχει τις κλιματιστικές μονάδες, το λεβητοστάσιο, τις αντλίες θερμότητας με εκμετάλλευση της γεωθερμίας, ενώ πραγματοποιεί μέτρηση και καταγραφή των ηλεκτρικών μεγεθών, επιτηρεί τη λειτουργία της μέσης και χαμηλής τάσης, ελέγχει τον εξαερισμό του υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων, επιτηρεί την κατάσταση και συνεργάζεται με το σύστημα πυρανίχνευσης και επίσης επιτηρεί την κατάσταση όλων των κρίσιμων συστημάτων του κτιριακού συγκροτήματος.
015 016 023 024 025 026
Σκίαση
Για τη εξωτερική σκίαση του κτιρίου, βάση της μελέτης, επιλέχθηκε το ολοκληρωμένο σύστημα σκίασης SUNTECH E-300. Στον νότιο- νοτιοδυτικό προσανατολισμό του κτιρίου, με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, τοποθετήθηκαν οριζόντιες περσίδες από έλασμα αλουμινίου κατάλληλης σκληρότητας, ελλειψοειδούς διατομής, πλάτους 30cm, ενώ η μελέτη και η σχεδίαση έγιναν έτσι ώστε να επιτευχθεί ο ιδανικός συνδυασμός αντοχής, αισθητικής και μεγιστοποίησης του οπτικού πεδίου όταν οι περσίδες είναι σε ανοικτή θέση.
Η επιλογή του φυσικού χρώματος ανοδίωσης για το σύστημα αναδεικνύει το αλουμινίο σαν υλικό και προσφέρει μέγιστη αντοχή στον χρόνο. Η περιστροφή των περσίδων είναι με ηλεκτροκινητήρα ελεγχόμενο διαφορικό φωτοκύτταρο. Στην συγκεκριμένη περίπτωση για την σύνδεση των μοτέρ κίνησης των περσίδων με την μονάδα κεντρικού ελέγχου BMS(Building Management Systems) χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος BUS. Λειτουργεί παράλληλα μετεωρολογικός σταθμός για τον προσδιορισμό της πραγματικής θέσης του ήλιου ανά προσανατολισμό του κτιρίου, με χρήση GPS, ώστε να γίνεται αυτόματη ρύθμιση των σκιάστρων για την αποδοχή (χειμώνας) ή την απόρριψη (καλοκαίρι) της εισόδου της ηλιακής ενέργειας στους χώρους, με αποτέλεσμα την εξασφάλιση υψηλότερης ενεργειακής αποδοτικότητας και βέλτιστων συνθηκών άνεσης κατά την εργασία.
Στατικά
Το κτιριακό συγκρότημα χωρίζεται σε πέντε τμήματα στατικά ανεξάρτητα μεταξύ τους. Τα τμήματα χωρίζονται με σεισμικό αρμό πλήρους διαχωρισμού. Οι στατικοί φορείς που προκύπτουν είναι συμπαγούς κάτοψης. Οι φέροντες οργανισμοί όλων των τμημάτων είναι προσαρμοσμένοι στην Αρχιτεκτονική λύση και ταυτόχρονα η μορφολογία τους να είναι ευνοϊκή και πληρούν τις απαιτήσεις του Ελληνικού Κανονισμού οπλισμένου σκυροδέματος (ΕΚΟΣ 2000), αλλά και του Ελληνικού Αντισεισμικού Κανονισμού (ΕΑΚ 2003). Τα υποστυλώματα και τοιχεία διατηρούν τις ίδιες διατομές σε όλο το ύψος των κτιρίων.
Τα σεισμικά φορτία που λήφθηκαν υπόψη σύμφωνα με τον ΕΑΚ 2003 είναι:
- Κατηγορία εδάφους : Κατηγορία Γ
- Σεισμική επικινδυνότητα περιοχής Ζώνη Ι , συντελεστής Α= 0,16 g
- Σπουδαιότητα κτιρίου (Σ4) συντελεστής γ=1,30
- Συντελεστής συνδυασμού δράσεων ψ2= 0,5
- Τιμές χαρακτηριστικών περιόδων Τ1 /Τ2 (sec) 0,20/0,80
- Συντελεστής σεισμικής συμπεριφοράς q=3,5
Λαμβάνοντας υπόψη την εδαφοτεχνική έρευνα επιλέχθηκε η βαθιά θεμελίωση με πασσάλους ,που εδράζονται σε βάθος 22,00 μ, και περιμετρική διάταξη διαφράγματος οπλισμένου σκυροδέματος πάχους 60εκ που εδράζεται σε βάθος 16,00 μ και λειτουργεί ως τοίχος προσωρινής αντιστήριξης γαιών βοηθώντας ταυτόχρονα στον υποβιβασμό της στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα στο σκάμμα της υπό ανέγερση κατασκευής .
Και ηλεκτροκίνηση
Στο νέο κτίριο τα ΠΚΜ εγκαταστάθηκε και ο πρώτος κοινόχρηστος σταθμός φόρτισης αυτοκινήτων. Στόχος της Περιφέρειας, είναι να αγοραστούν 14 οχήματα και άλλοι 20 φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων και παράλληλα να δοθεί η δυνατότητα και στους δήμους
του πολεοδομικού συγκροτήματος να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα και φορτιστές, με οικονομική ενίσχυση ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, αποκλειστικά για το συγκεκριμένο σκοπό. Η φόρτιση θα είναι δωρεάν για δύο χρόνια. Όσοι διαθέτουν ηλεκτροκίνητα οχήματα μπορούν να πηγαίνουν στο νέο κτίριο της Περιφέρειας και να φορτίζουν δωρεάν το όχημα τους. Μια απλή
φόρτιση διαρκεί από μισή ώρα μέχρι μία ώρα.
Η πρωτοβουλία, είναι μια προσπάθεια να δοθούν κίνητρα στους πολίτες για να στραφούν πιο γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση, που ούτως ή άλλως μετά από μερικά χρόνια θα ενταχθεί για τα καλά στην καθημερινότητα,προοπτική ιδιαίτερα ενθαρρυντική για αστικά κέντρα σαν τη Θεσσαλονίκη. Κι αυτό, διότι το 70% των ρύπων μέσα στην πόλη οφείλεται στις μετακινήσεις, γεγονός που θα αντιμετωπιστεί με τη στροφή του κόσμου προς υβριδικά οχήματα ή ηλεκτρικά, που έχουν μηδέν ρύπους.
ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ ΕΡΓΟΥ
ΠΗΓΑΣΟΣ – ΠΟΡΤΕΣ – ΠΑΡΑΘΥΡΑ – ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΚΙΑΣΗΣ ΚΤΙΡΙΩΝ
SYSTEMAIR HELLAS A.E.
Το ιστορικό
Το κτίριο βρίσκεται στην παλιά περιοχή Μπεχ Τσινάρ, βόρεια του εμπορικού λιμένα της Θεσσαλονίκης, στο οικοδομικό τετράγωνο που ορίζεται από τις οδούς 26ης Οκτωβρίου, Κωλέτη, Α. Γεωργίου και Κεφαλληνίας, έκτασης 10.200 τμ, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε ιστορικά κτιριακά συγκροτήματα της πόλης, όπως είναι ο Μύλος και το Φιξ.
Στην ίδια θέση, το 1888 κτίστηκε το παλιό Εργοστάσιο Φωταερίου Θεσσαλονίκης το οποίο λειτούργησε ως το 1917 οπότε και καταστράφηκε το δίκτυο της πόλης από πυρκαγιά. Μετά το 1948 οι εγκαταστάσεις στέγασαν χώρους της Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων και το 2001 παραχωρήθηκαν στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης – σήμερα Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Το 1994 τρία παλιά κτίρια του πρώην εργοστασίου φωταερίου Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκαν από το ΥΠΠΟ (4Η Εφορία Νεωτέρων Μνημείων) ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία.
Το πρόγραμμα προέβλεπε την δημιουργία ενός συγκροτήματος, με εξάντληση του συντελεστή δόμησης για κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων καθώς και την αποκατάσταση και επανάχρηση των διατηρητέων κτιρίων,προκειμένου να στεγάζει:
• Διοικητικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στους ορόφους
• Εμπορικό Κέντρο ιδιοκτησίας του Αναδόχου στους ισόγειους χώρους
• Υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων
• Την Αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κ.Μακεδονίας στο διατηρητέο Κτίριο 2
• Βοηθητικούς χώρους και γραφεία στα διατηρητέα κτίρια 3 και 1 αντίστοιχα.
Τον Ιούλιο του 2007 προκηρύχθηκε δημοπρασία επιλογής αναδόχου.
Τον Απρίλιο του 2009 υπεγράφη εργολαβική σύμβαση για την ανέγερση του κτιρίου. Τον Σεπτέμβριο του 2009 εκδόθηκε οικοδομική άδεια και στα τέλη της ίδιας χρονιάς καθορίστηκαν τα ποσοστά και η συμφωνία των μέτρων που θα αναλογούσαν στην περιφέρεια.
Η κατασκευή του κτιρίου ξεκίνησε το 2010 και το νέο κτίριο παραδόθηκε στο τέλος του 2016 ενώ στις αρχές του 2017 ξεκίνησε η μετακόμιση των υπηρεσιών.
περιγραφή φωτό Εργοδότης ήταν η πρώην Ν.Α.Θ. , Φορέας Υλοποίησης και Προϊστάμενη Αρχή η Δ.Τ.Υ. Ν.Α.Θ φωτό 001 Το έργο βρίσκεται στην παλιά περιοχή Μπεχ Τσινάρ βόρεια του εμπορικού λιμένα της Θεσσαλονίκης, στο οικοδομικό τετράγωνο που ορίζεται από τις οδούς 26ης Οκτωβρίου, Κωλέτη, Α. Γεωργίου και Κεφαλληνίας. φωτό 002 Στη θέση αυτή, το 1888 κτίστηκε το παλιό Εργοστάσιο Φωταερίου Θεσσαλονίκης το οποίο λειτούργησε ως το 1917 οπότε και καταστράφηκε το δίκτυο της πόλης από πυρκαγιά. Μετά το 1948 οι εγκαταστάσεις στέγασαν χώρους της Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων και το 2001 παραχωρήθηκαν στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης -σήμερα Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. φωτό 004, 004a, Στην άμεση περιοχή του έργου βρίσκονται επίσης οι διατηρητέες εγκαταστάσεις του εργοστασίου ΦΙΞ και αυτές του Μύλου Χατζηγιαννάκη. φωτό 007 Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους της μελέτης ήταν η συνολική ανάδειξη της “γειτονιάς” που δημιουργείται από τις τρεις ενότητες των διατηρητέων: (ΦΙΞ/ΦΩΤΑΕΡΙΟ/ΜΥΛΟΣ) σε μια θεματική, αντιληπτική, αλλά και λειτουργική ενότητα.Η σχέση των διατηρητέων με το παλιό εργοστάσιο του ΦΙΞ και του Μύλου Χατζηγιαννάκη επηρέασαν άμεσα την πρόταση τόσο σε επίπεδο αρχιτεκτονικής σύνθεσης όσο και σε επίπεδο μορφολογίας και αισθητικής οργάνωσης του συγκροτήματος και του ακάλυπτου χώρου. φωτό 008 Η κεντρική ιδέα της αρχιτεκτονικής πρότασης για την οργάνωση των όγκων του νέου κτιριακού συγκροτήματος είναι η ανάπτυξη δύο κάθετων μεταξύ τους κεντρικών αξόνων-πεζόδρομων.Ο ελεύθερος χώρος μεταξύ των διατηρητέων κτιρίων δίδεται σε κοινή χρήση, ενώ παράλληλα ορίζονται με σαφήνεια οι απαραίτητες προσβάσεις στις κεντρικές εισόδους των Υπηρεσιών της Περιφέρειας. φωτό 009, 010, 011 Οι δύο κάθετοι άξονες – πεζόδρομοι οργανώνουν την κυκλοφορία των πεζών μέσα στο συγκρότημα. Ο κάθετος προς την 26ης Οκτωβρίου δημιουργεί την κεντρική είσοδο των επισκεπτών, διασχίζει το οικοδομικό τετράγωνο και διαπερνώντας την κτιριακή μάζα καταλήγει στην οδό Α. Γεωργίου υλοποιώντας την λειτουργική ενοποίηση των μνημείων της περιοχής. Κατά μήκος της πορείας υπάρχει γραμμικό υδάτινο στοιχείο με συμβολική αναφορά στην θάλασσα. φωτό 012, 013 Στον υπαίθριο χώρο προτάθηκε η δημιουργία οπωρώνα με μικρά οπωροφόρα δένδρα ο οποίος μαζί με την παρουσία της υδάτινης ροής θα δημιουργήσουν ένα φιλικότερο μικροκλίμα στη “γειτονιά” των διατηρητέων. φωτό 014, 015, 016 Ο κάθετος προς την Κωλέτη άξονας – πεζόδρομος αποκτά έναν πιο “εμπορικό”-αστικό χαρακτήρα με την ανάπτυξη καταστημάτων σε όλο το μήκος της βορεινής του πλευράς. φωτό 017 Κυρίαρχο ζήτημα της αρχιτεκτονικής μελέτης υπήρξε η σχέση παλιών-νέων κτιρίων καθώς και η ιδιαίτερα αυξημένη λειτουργική, σημειολογική και συμβολική σημασία του συνόλου ως δημόσιο κτίριο. Βασική αρχιτεκτονική επιλογή εν προκειμένω, ήταν ο πλήρης και σαφής διαχωρισμός του «παλιού» από το «νέο» σε όλα τα επίπεδα. φωτό 018 Στο χωροτακτικό, στο αισθητικό, στο μορφολογικό, στο συμβολικό αλλά και σε αυτό της επιλογής των επιμέρους τύπων και υλικών. Απέναντι στη “μικρή” κλίμακα των διατηρητέων, η “μεγάλη” κλίμακα των σύγχρονων δημόσιων κτιρίων. Απέναντι στη χειροποίητη “λεπτομέρεια” και στην πολλαπλότητα των τύπων και των υλικών (πέτρα, τούβλο, σίδερο, ξύλο …..) των παλιών κτιρίων, η βιομηχανική ομοιομορφία, η λιτότητα και η ελαχιστοποίηση των αντίστοιχων τύπων που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις στα δημόσια κτίρια. Απέναντι στις διακοσμημένες όψεις των παλιών κτιρίων, η πλήρης απουσία διακοσμητικών στοιχείων στις όψεις των νέων. φωτό 019, 020, 021 φωτό 022 Πρόσθετο δεδομένο για την οργάνωση των όψεων υπήρξε η απαίτηση για “αποτελεσματικό τρόπο ηλιοπροστασίας των κτιρίων” προκειμένου να βελτιωθεί ο φυσικός φωτισμός των γραφείων και η ενεργειακή απόδοση του κελύφους. Σε όλη την έκταση των νότιων όψεων εγκαταστάθηκε σε απόσταση από την δομική όψη, δεύτερος φλοιός από σύστημα περιστρεφόμενων οριζόντιων μεταλλικών περσίδων, στις δε δυτικές και ανατολικές όψεις φλοιός από αναρτώμενα κεραμικά στοιχεία, συμπαγή μπροστά από τα πλήρη της όψης και διάτρητα – περσιδωτά στη ζώνη των ανοιγμάτων. φωτό 023, 024, 25 Οι παραπάνω επιλογές δίνουν απαντήσεις και στα αισθητικά ζητήματα που αφορούν στη σχέση παλιών- καινούργιων κτιρίων. 026 Οι όψεις των νέων κτιρίων παραμένουν το δυνατόν απλές, χωρίς ορατά ανοίγματα και ουδέτερες ώστε να διαφοροποιηθούν όχι ανταγωνιστικά, παρά ως φόντο στα διατηρητέα κτίρια. Η επιλογή των υλικών, κεραμικό και μέταλλο, παραπέμπει στα υλικά και τις υφές των βιομηχανικών κτιρίων της περιοχής.