ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ: Τοπίο στην ομίχλη το μέλλον της
πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_113 της ΠΕΣΕΔΕ
Ενώ γράφονταν αυτές οι γραμμές, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της ΕΟΑΕ κ. Απόστολο Αντωνούδη, η εταιρεία προετοίμαζε συμβιβαστική πρόταση για αναπτυξιακά έργα που μπορεί να υλοποιήσει με το αποθεματικό των 188 εκατομμυρίων ευρώ.
Το παζλ των εξελίξεων στην Εγνατία Οδό ΑΕ, με τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας να αποτελούν το «μήλο της έριδος».
Όλα ξεκίνησαν όταν το Υπουργείο Υποδομών ζήτησε τα ταμειακά διαθέσιμα της
εταιρείας, προκειμένου να τα κατευθύνει και να τα αξιοποιήσει το ίδιο κατά το δοκούν,αίτημα που συνάντησε την άρνηση της πλειονότητας του Δ.Σ της ΕΟΑΕ, με άμεση υπουργική αντίδραση τη δρομολόγηση …ενδοϋπουργικών μετατάξεων για το σύνολο του προσωπικού της εταιρείας.
Θορυβημένοι, οι εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» εξέφρασαν φόβους, τόσο για προσωπικό τους μέλλον, όσο και για ενδεχόμενη διάλυση της εταιρείας… πριν προλάβει καν να ιδιωτικοποιηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ.
«Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε τις διαρκείς κυβερνητικές υποσχέσεις αλλά και έγγραφες δεσμεύσεις σε υψηλότατο επίπεδο, για μεγαλόπνοους σχεδιασμούς ανάθεσης νέων έργων και αρμοδιοτήτων, που θα καθιστούσαν την ΕΟΑΕ ικανή να πρωταγωνιστήσει σε νέους ρόλους στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό»,επισημαίνει μεταξύ άλλων το σωματείο των εργαζομένων, καταγγέλλοντας πως «η διοίκηση της εταιρείας φαίνεται να αγνοεί επιδεικτικά τις παραπάνω πολιτικές δεσμεύσεις, παρόλο που έχει διοριστεί από την ίδια κυβέρνηση».Η Διοίκηση της εταιρείας, αρνήθηκε την μεταφορά των διαθεσίμων της στο υπουργείο, καθώς τα προόριζε για την εκτέλεση των εργασιών βαριάς (μακροπρόθεσμης) συντήρησης.
«Σε όλο αυτό το δυσάρεστο σκηνικό», σύμφωνα με τους εργαζόμενους, «αντί της υλοποίησης των κυβερνητικών δεσμεύσεων με συγκεκριμένες δράσεις της διοίκησης, η εταιρεία βαδίζει μετέωρη και το προσωπικό έχει ενταχθεί εδώ και χρόνια στην γενικότερη κινητικότητα του Δημοσίου Τομέα, αρχικά με μεμονωμένες μετατάξεις προσωπικού και τώρα, ως αποκορύφωμα,με πρόσκληση για ενδοϋπουργικές μετατάξεις για το σύνολο του προσωπικού
(27/12/2018).
Αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε τις προσπάθειες αναδιοργάνωσης του Δημόσιου Τομέα αλλά επισημαίνουμε ότι αυτές πρέπει να γίνονται βάσει συγκεκριμένου σχεδιασμού για τον κάθε φορέα προέλευσης και υποδοχής, κάτι που δεν έχει συμβεί για την ΕΟΑΕ.
Οι μετατάξεις του προσωπικού είναι αποτέλεσμα αφενός της απουσίας μακροπρόθεσμου και βιώσιμου σχεδιασμού εκ μέρους της διοίκησης και αφετέρου της μη υλοποίησης των δεσμεύσεων εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας και του μετόχου (ΤΑΙΠΕΔ). Με βάση όλα τα παραπάνω, στο ενδεχόμενο ανταπόκρισης της πλειοψηφίας των 180 εργαζομένων στην πρόσφατη πρόσκληση των μετατάξεων, είναι φανερό ότι η εταιρεία θα αντιμετωπίσει σοβαρή απώλεια των λειτουργικών της δομών, και πιθανώς δεν θα ανακάμψει ποτέ ως εταιρεία
διαχείρισης έργων.
Αναρωτιόμαστε, είναι στα σχέδια της κυβερνητικής πολιτικής το οριστικό κλείσιμο της ΕΟΑΕ;
Αν όχι, γιατί το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο ορίζει την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. και ασκεί τη γενική συνέλευση της εταιρείας δεν υλοποιεί τις κυβερνητικές δεσμεύσεις;
Γιατί το ΥΠΟΜΕΔΙ επιλέγει την καθολική και διάσπαρτη μετάταξη των εργαζομένων αντί ενός σχεδιασμού που δεν θα διαταράξει τη λειτουργία της ΕΟΑΕ;
Η απάντηση του προέδρου της εταιρείας κ. Απόστολου Αντωνούδη, είναι πως «τόσο το έργο, όσο και το μέλλον της εταιρείας είναι εξασφαλισμένο αφού έχει έργα οδικής ασφάλειας που μπορεί να διαχειριστεί, ύψους 500 εκατ. ευρώ, έναν ενεργό και σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του αναλογικού συστήματος και προγραμματικές συμβάσεις με πλήθος δήμων και περιφερειών της χώρας».
Το Υπουργείο Υποδομών … μετατάσσει
οι Eργαζόμενοι … ανησυχούν
ο Πρόεδρος … καθησυχάζει
και το ΤΕΕ/ΤΚΜ … κρούει τον κώδωνα του κινδύνου
Και στην πράξη, ακολούθησε η δρομολόγηση της πρότασης έργων που μπορούν να υλοποιηθούν με τα διαθέσιμα της Εγνατίας Οδού, αλλά όχι με τη διαχείριση των χρημάτων από το υπουργείο, μα από την ίδια την εταιρεία.
Εν αναμονή των εξελίξεων, παρέμβαση έκανε και το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με ανακοίνωση της Διοικούσας Επιτροπής, στην οποία εκφράζεται έντονος προβληματισμός για τα τεκταινόμενα και επισημαίνονται τα εξής:
«Η ΕΟΑΕ συνιστά μια καλά οργανωμένη δομή, μία Τεχνική Υπηρεσία μοναδική στην χώρα, με τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία σε μεγάλα και απαιτητικά έργα και με υψηλής ποιότητας στελεχιακό δυναμικό.
Ο ρόλος της στην υλοποίηση αναγκαίων έργων υποδομής στη Βόρειο Ελλάδα, είναι αδιαμφισβήτητος, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Εξωτερική Περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, έργα ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, τους οδικούς άξονες Δράμα – Αμφίπολη και Ξάνθη Εχίνος.
Επίσης λόγω της κεκτημένης και οικοδομηθείσας επί σειρά ετών τεχνογνωσίας και της υψηλής εξειδίκευσης του τεχνικού στελεχιακού δυναμικού η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ήταν αυτή που κλήθηκε να πραγματοποιήσει και την αυτοψία στην γέφυρα της Καβάλας, τμήμα της οποίας κατέρρευσε στις 9 Νοεμβρίου 2018. Η δραστηριότητα αυτή, της εταιρείας, είναι ενδεικτική του ενεργού ρόλου που θα μπορούσε να διαδραματίσει η στον έλεγχο ασφαλείας «γηρασμένων» υποδομών της χώρας.
Συνεπώς η «Εγνατία Οδός ΑΕ» αποτελεί έναν κρίσιμο αναπτυξιακό παράγοντα,για τον οποίο, δεν υπάρχει κανένας λόγος διάλυσης. Όχι μόνο δεν εξυπηρετείται κανένας σκοπός από αυτή, αλλά αντίθετα, μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλούσε περαιτέρω αποδιοργάνωση του τομέα παραγωγής τεχνικού έργου.
Για τους παραπάνω λόγους, καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,αλλά και τη Κυβέρνηση συνολικά, να επανεξετάσουν και να ανακαλέσουν την απόφαση της προώθησης ενδοϋπουργικών μετατάξεων για το σύνολο του προσωπικού της Εγνατίας Οδού, που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υποβάθμιση και διάλυση της εταιρείας και να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους για την αξιοποίηση της στην
υλοποίηση των έργων, στην ασφάλεια των υποδομών και στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας, συνολικά.»