Δήμος Ελασσόνας: Mελέτη εφαρμογής για την αποκατάσταση του φράγματος Σαρανταπόρου
Ένα σημαντικό έργο για την αγροτική ανάπτυξη στη δημοτική ενότητα Σαρανταπόρου παίρνει σάρκα και οστά με την ολοκλήρωση της μελέτης αποκατάστασης του φράγματος Σαρανταπόρου.
Η μελέτη εφαρμογής εκπονήθηκε από την ΑΕΝΟΛ ΑΕ και παραδόθηκε πρόσφατα στο Δήμο Ελασσόνας από τους συνεργάτες του αναπτυξιακού οργανισμού. Συγκεκριμένα, το Δήμαρχο Ελασσόνας κ. Ν. Γάτσα επισκέφτηκαν οι μελετητές κ.κ. Αλέξανδρος Μπέλεσης, πολιτικός μηχανικός, Γιώργος Κόνιαρης, μηχανολόγος μηχανικός και Γιώργος Κυριάκου, τοπογράφος μηχανικός, παρουσία του Γενικού Διευθυντή της ΑΕΝΟΛ κ. Ιω. Σαμώτα και του επιβλέποντος τη μελέτη Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών της ΑΕΝΟΛ κ. Δημ. Παπαδόπουλου, προκειμένου να τον ενημερώσουν για την ολοκλήρωση της μελέτης.
Με την ευκαιρία αυτή ο κ. Γάτσας ευχαρίστησε τους μελετητές για τη συνεργασία και εξέφρασε την ικανοποίησή του για το έργο της ΑΕΝΟΛ ΑΕ, για την οποία δήλωσε ότι κατάφερε πολύ σύντομα να έχει τη διαχειριστική επάρκεια να αναλαμβάνει την εκπόνηση μελετών και την επίβλεψη έργων και σημείωσε ότι η μελέτη εφαρμογής για την αποκατάσταση του φράγματος Σαρανταπόρου αποτελούσε ζητούμενο ετών, καθώς η διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα για τους δήμους στη χώρα.
Η μελέτη εκπονήθηκε στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης με την ΑΕΝΟΛ ΑΕ επιτυγχάνοντας έκπτωση 74% στο ποσό του προϋπολογισμού της μελέτης.
Αντικείμενο της μελέτης εφαρμογής ήταν η γεωλογική και γεωτεχνική καταλληλότητα του υφιστάμενου φράγματος Σαρανταπόρου, του εδάφους θεμελίωσης του άξονα του φράγματος και της λεκάνης κατάκλυσης, η εξέταση του σώματος του φράγματος, των κλίσεων των πρανών του σώματος του φράγματος, ο σχεδιασμός του υπερχειλιστή και η εξέταση της δυνατότητας παρεμβάσεων για την εξασφάλιση της καλής λειτουργίας του φράγματος.
Η θέση του φράγματος ανήκει διοικητικά στην Δ.Κ. Σαρανταπόρου του Δήμου Ελασσόνας. Βρίσκεται στην περιοχή Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Σαρανταπόρου και απέχει 1,2 km Ν από τον οικισμό. Το φράγμα, από κατασκευαστικής πλευράς χαρακτηρίζεται ως χωμάτινο και ομογενές. Ο άξονας του φράγματος έχει μήκος 85m και το ύψος εκτιμάται σε 20m.
Η υφιστάμενη κατάσταση έχει ως εξής:
α) Το φράγμα είναι χωμάτινο και ομογενές. Έχει κατασκευαστεί σε όλο του το πλάτος και ύψος από ένα είδος υλικού από αργιλοϊλυώδη αμμοχάλικα με κροκάλες και ογκόλιθους – υλικά των αντερεισμάτων του φράγματος.
β) Τα υλικά του σώματος του φράγματος είναι διαπερατά υλικά.
γ) Η κλίση των πρανών του φράγματος εκτιμάται ότι είναι 1:1 (υ:β) που κρίνεται μη ασφαλής,
δ) Στο κατάντη πρανές του φράγματος παρουσιάζονται κατολισθήσεις και πολλές διαφυγές νερού,
ε) Το έδαφος θεμελίωσης στον άξονα του φράγματος και στην λεκάνη κατάκλυσης αποτελείται από ελαφρώς διαγεννεμένα αργιλοϊλυώδη αμμοχάλικα με κροκάλες και ογκόλιθους σε εναλλαγές με αμμοϊλυώδη άργιλο. Τα υλικά αυτά από άποψη διαπερατότητας χαρακτηρίζονται ημιπερατά έως διαπερατά.
Για την υλοποίηση των παρεμβάσεων (όπως ενδεικτικά: κατασκευή προφράγματος για την συγκράτηση της στερεοπαροχής – επένδυση με γεωμεμβράνη της λεκάνης κατάκλισης και του άξονα – ενίσχυση του σώματος του άξονα ανάντη και κατάντη – μελέτη υπερχειλιστή – μελέτη αγωγού εκκένωσης κλπ.) απαιτούνταν η εκπόνηση τοπογραφικής μελέτης, υδραυλικής μελέτης, γεωλογικής μελέτης, γεωτεχνικής έρευνας – μελέτης με την εκτέλεση τουλάχιστον δύο δειγματοληπτικών γεωτρήσεων βάθους 30m εκάστη, εκτέλεση δοκιμών περατότητας, εκτέλεση εργαστηριακών δοκιμών, ανάλυση ευστάθειας πρανούς κλπ., περιβαλλοντικής μελέτης, μελέτης ΣΑΥ – ΦΑΥ και η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.