Χρ. Σταϊκούρας: Επιτακτική η ανάγκη να αποκατασταθούν οι ζημιές από την κακοκαιρία «Daniel»

Την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «Daniel», την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων αλλά και τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών  θέτει ως προτεραιότητες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξη, που παραχώρησε στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ Εργοληπτικόν Βήμα. Στη συνέχεια ο κ. Σταϊκούρας αναφέρει τα κτιριακά έργα που πραγματοποιούνται σε όλη την επικράτεια, εστιάζει στη νέα τεχνογνωσία, που επικεντρώνεται στην εποπτεία συντήρησης των υποδομών και αναλύει τις ενέργειες για την αποκατάσταση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου. Παράλληλα, ο υπουργός, μιλά για τους στόχους του Υπουργείου για «ρεαλιστικό σχεδιασμό νέων έργων» και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αναφερόμενος στα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, των αυτοκινητόδρομων Πάτρα – Πύργος και Ε65 και τη πορεία των έργων στο Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σημειώνει ό,τι το Υπουργείο και οι αρμόδιοι φορείς εργάζονται εντατικά για να παραδοθούν τα έργα, διασφαλίζοντας πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας για τους πολίτες.
  • Ποια είναι τα έργα υποδομών που τίθενται σήμερα σε προτεραιότητα; Πόσο επηρεάζει η απειλή της κλιματικής αλλαγής τον σχεδιασμό που έχετε υλοποιήσει;

Η κλιματική κρίση είναι καταλυτικός παράγοντας στον προγραμματισμό των έργων που υλοποιεί και σχεδιάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρώτον, υπάρχει άμεση ανάγκη να αποκατασταθούν οι ζημιές που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «Daniel» στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και σε σχολικές μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι δεσμεύονται εθνικοί και κοινοτικοί πόροι ύψους 1,4 δισ. ευρώ, οι οποίοι θα υποστήριζαν άλλα έργα, εάν δεν είχε γίνει η θεομηνία.

Δεύτερον, αναδεικνύεται ως προτεραιότητα η κατασκευή φραγμάτων και αντιπλημμυρικών έργων σε όλη την επικράτεια, προκειμένου να διαχειριστούμε ορθολογικά τους πολύτιμους υδάτινους πόρους και να θωρακίσουμε περιοχές από πλημμυρικά φαινόμενα. Τρίτον, καθίσταται ιδιαίτερα κρίσιμη η συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, που αποτελούν τον δομικό πλούτο της χώρας μας, καθώς και η ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους.

Με αυτούς τους όρους και με δεδομένο ότι οι ανάγκες είναι απεριόριστες, αλλά οι πόροι περιορισμένοι, θέτουμε προτεραιότητες και προχωράμε βήμα – βήμα στην ολοκλήρωση, την υλοποίηση και τον προγραμματισμό εμβληματικών οδικών, σιδηροδρομικών και άλλων έργων, αλλά και μικρότερων έργων, υψηλής όμως ανταποδοτικότητας για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.

  • Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χ. Σταϊκούρας

    Ασκείται έντονη κριτική από τις μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις ότι το Υπουργείο δεν ασχολείται καθόλου με μικρά και μεσαία έργα υποδομών. Τι απαντάτε σε αυτήν την κριτική;

 Πέρα από τα εμβληματικά έργα υποδομών, τα οποία μονοπωλούν το δημόσιο ενδιαφέρον, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιεί ένα σύνολο παρεμβάσεων, που συνεχώς εμπλουτίζεται, με ισχυρό περιφερειακό, τοπικό, αναπτυξιακό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Φέτος, μόνο, ολοκληρώθηκαν οδικά έργα μικρότερης εμβέλειας, όπως η σύνδεση Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο, η Γέφυρα των Φύλλων στην Εύβοια, η γέφυρα του Εύηνου ποταμού και η πεζογέφυρα στο Παλατάκι Χαϊδαρίου.

Ταυτόχρονα, σε όλη την επικράτεια γίνονται δεκάδες κτιριακά έργα μέσω του εποπτευόμενου φορέα των Κτιριακών Υποδομών, τα οποία επιλύουν άμεσα προβλήματα της καθημερινότητας των συμπατριωτών μας, στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της δικαιοσύνης και της ασφάλειας.

Ενδεικτικά τον τελευταίο χρόνο:

  • Εγκαινιάσαμε σχολικές εγκαταστάσεις στη Νέα Φιλαδέλφεια, τη Νέα Μάκρη, τη Λυκόβρυση και το Περιστέρι, δώσαμε σε χρήση το Κεστεκίδειο Ελληνικό Σχολείο στις Βρυξέλλες, και θεμελιώσαμε το νέο Διθέσιο Νηπιαγωγείο Παραλίου Άστρους.
  • Υλοποιούμε την αποκατάσταση του κτιρίου του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Αρσάκειο Μέγαρο, καθώς και την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
  • Κατασκευάζουμε ή και ανακαινίζουμε τα Δικαστικά Μέγαρα σε Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Κω, Λαμία, Βόλο, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Τρίπολη, καθώς και νέα Αστυνομικά Μέγαρα σε Πάτρα, Καρδίτσα, Βέροια, Λευκάδα και Αλεξανδρούπολη.

Συμπληρωματικά, δρομολογήσαμε την ανακατασκευή του ελικοδρομίου στη Σαμοθράκη και τη βελτίωση του Λιμένα Αλιευτικών Σκαφών στο Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής. Αποδεικνύεται, λοιπόν, στην πράξη, ότι σήμερα γίνονται πάρα πολλά μικρότερα έργα σε όλη τη χώρα, η κατασκευή των οποίων βοηθά σημαντικά και την οικονομία του κλάδου.

  • Οι συνέπειες των ακραίων καιρικών φαινομένων φέρνουν στην επιφάνεια το ζήτημα της συντήρησης των υποδομών της χώρας. Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε σήμερα από άποψη ελέγχων, αλλά και σχεδιασμού των απαραίτητων έργων;

 Ο έλεγχος και η συντήρηση των υποδομών αποτελεί ένα κεφάλαιο στο οποίο έχουμε δώσει ιδιαίτερο βάρος στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Για να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, αλλά και να αποκτήσουμε σαφή εικόνα του δομικού πλούτου της χώρας μας, αναπτύσσουμε το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, το Εθνικό Εγχειρίδιο Επιθεώρησης και Αξιολόγησης Γεφυρών και τον Κανονισμό Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών.

Παράλληλα, εγκρίναμε την Εθνική Στρατηγική για την εφαρμογή Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (Building Information Modeling – BIM) των έργων, με σκοπό τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου των κατασκευών. Πρόκειται για την ολοκληρωμένη ψηφιακή αναπαράσταση των φυσικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών ενός έργου υποδομής, που περιορίζει τα κόστη και καθιστά ευκολότερο τον έλεγχο της συντήρησης.

Οι παρεμβάσεις αυτές εισάγουν μια νέα τεχνογνωσία στο πεδίο της εποπτείας και της συντήρησης των υποδομών, η οποία θα αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη τόσο για την επιθεώρηση των υφιστάμενων υποδομών όσο και τον σχεδιασμό της επόμενης γενιάς έργων.

  • Έχετε αναφερθεί στον «ρεαλιστικό σχεδιασμό νέων έργων». Σε ποια σημεία θεωρείτε ότι υπάρχουν «τρύπες» στον σχεδιασμό ή την υλοποίηση των έργων και ποιες θεωρείτε ότι είναι οι λύσεις;

Από την πρώτη μέρα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στον πυρήνα της στρατηγικής στόχευσής μας βρέθηκε ο ρεαλιστικός σχεδιασμός των έργων. Πρώτα απ’ όλα, αυτό προϋποθέτει προτεραιοποίηση των αναγκών και στη συνέχεια, υψηλής ποιότητας μελέτες και επαρκή χρηματοδότηση.

Παράλληλα, επιδιώκουμε ταχύτερες διαδικασίες – στο βαθμό του εφικτού – στη διεξαγωγή των διαγωνισμών και συνεργαζόμαστε με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε τα έργα να υλοποιούνται εμπρόθεσμα. Με αυτή τη μεθοδολογία, με σκληρή δουλειά και πολιτική βούληση, καταβάλλουμε μια συντονισμένη προσπάθεια ώστε να είμαστε συνεπείς στις εξαγγελίες και τις δεσμεύσεις μας.

  • Ποια είναι τα βήματα, στα οποία θα προχωρήσετε για την οργάνωση του ελληνικού Σιδηροδρόμου και τον συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων; Θα μπορέσουν οι πολίτες να νιώσουν και πάλι εμπιστοσύνη στις μετακινήσεις τους με το τρένο;

 Το τελευταίο έτος έγιναν πολλές και συγκεκριμένες ενέργειες για την αποκατάσταση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, αλλά χρειάζεται χρόνος και συνεχής προσπάθεια για να τον φέρουμε στο επίπεδο που αξίζει στους πολίτες. Ενδεικτικά, ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης και του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών, που ενισχύουν την ασφάλεια.

Αποκαταστάθηκε ο φωτισμός, η πυρόσβεση και οι ραδιοεπικοινωνίες στον βασικό άξονα, τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης, χορηγήθηκε έκτακτη χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των ισόπεδων διαβάσεων, ενώ συνολικά αυξήθηκε η χρηματοδότηση του ΟΣΕ, με σκοπό την καλύτερη συντήρηση του δικτύου.

Με όλα αυτά, θα βρισκόμασταν σήμερα σε πολύ καλύτερο σημείο, αλλά η επέλαση της κακοκαιρίας «Daniel» κατέστρεψε ένα σημαντικό τμήμα της υποδομής, το οποίο πρέπει να φτιαχτεί από την αρχή.

Το κόστος αποκατάστασης ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ και τα έργα θα γίνουν με υψηλότερο συντελεστή ανθεκτικότητας. Εργαζόμαστε με επιμονή σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά οφείλω να πω ότι εκτός από τα έργα, η καλύτερη λειτουργία του σιδηρόδρομου προϋποθέτει να επιδεικνύουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι, ένα υψηλότερο επίπεδο ατομικής ευθύνης.

Προϋποθέτει, επίσης, ένα νέο διοικητικό μοντέλο. Έτσι, λοιπόν, προχωράμε στον ριζικό μετασχηματισμό του σιδηροδρομικού τομέα με τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα που θα ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο – επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο – τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού.

Η μεταρρύθμιση αυτή, μάλιστα, δρομολογείται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

  • Ποια η εξέλιξη στις εργασίες του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη; Θα τεθούν σε λειτουργία εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχετε θέσει;

 Στις 30 Νοεμβρίου θα παραδοθεί η βασική γραμμή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, με 13 σταθμούς, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και θα βελτιώσει άμεσα την καθημερινότητα των συμπολιτών μας.

Στην Αθήνα, οι εργασίες για τη Γραμμή 4 προχωρούν με σταθερό ρυθμό. Οι δύο μετροπόντικες, «Αθηνά» και «Νίκη», πραγματοποιούν εργασίες διάνοιξης από την Κατεχάκη και τη Βεΐκου προς τον Ευαγγελισμό, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026. Εργαζόμαστε εντατικά για να παραδώσουμε τα έργα εντός των χρονοδιαγραμμάτων, διασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας για τους πολίτες.

  • Το Υπουργείο έχει παρουσιάσει σημαντικό έργο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πόσο ευχαριστημένος είσαστε και ποιος είναι ο επόμενος σχεδιασμός για τον τομέα αυτόν;

 Μέρα με τη μέρα συντελείται πρόοδος στην εφαρμογή του προγράμματος που έχουμε σχεδιάσει για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Συγκεκριμένα:

  • Ήδη από τον Ιούνιο, κυκλοφορούν 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
  • Έως τα μέσα Σεπτεμβρίου ξεκίνησαν δρομολόγια 68 από τα συνολικά 211 νέα λεωφορεία, που εξυπηρετούν ανάγκες της Ανατολικής Αττικής.
  • Άλλα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου προβλέπεται να προστεθούν έως το καλοκαίρι του 2025, ενώ υπεγράφη σύμβαση από την ΟΣΥ για 300 λεωφορεία leasing, το σύνολο των οποίων θα βρίσκεται στους δρόμους το επόμενο εξάμηνο.
  • Επίσης, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για τον νέο διαγωνισμό που αφορά 700 καινούργια οχήματα, εκ των οποίων τα 200 είναι τρόλεϊ.
  • Προχωρούν, επίσης, διαγωνισμοί από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου στη Θεσσαλονίκη.

Ταυτόχρονα, οι ψηφιακές υπηρεσίες αναβαθμίζονται. Εφαρμόζεται πιλοτικά το πρόγραμμα ανέπαφης πληρωμής των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το οποίο και θα επεκταθεί.

  • Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, του Πάτρα – Πύργος και του Ε65;

 Ο ΒΟΑΚ είναι το πιο πολυσύνθετο έργο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, λόγω των τεχνικών απαιτήσεων, αλλά και του μεγάλου προβλήματος των απαλλοτριώσεων που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα.

Το έργο διακρίνεται σε τρία τμήματα:

  • Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ως έργο ΣΔΙΤ.
  • Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ως δημόσιο έργο. Σε αυτά τα δύο τμήματα, ήδη, εκτελούνται εργασίες.
  • Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, για το οποίο υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.

Πρέπει να σημειωθεί, ότι μέχρι να ολοκληρωθεί ο σύγχρονος οδικός άξονας, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προχωρήσει σε παρεμβάσεις ενίσχυσης οδικής ασφάλειας στον πολύπαθο αυτόν, οδικό άξονα, όπου έχουν γίνει πολλά δυστυχήματα. Εργαζόμαστε, ώστε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

Ανάλογες παρεμβάσεις έγιναν και στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, με αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση των ατυχημάτων. Όσον αφορά στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου, η πρόοδος αγγίζει, πλέον, το 57% και οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα φτάσουμε στο 75%, έτσι ώστε μέσα στο 2025, όπως έχουμε δεσμευτεί, να παραδώσουμε στην κοινωνία έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο.

Για τον Ε65, τον Μάιο του 2024, παραδώσαμε στην κυκλοφορία το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 135 χλμ. Στο υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, μήκους 46 χλμ., η πρόοδος ξεπερνά πλέον το 60% και προβλέπεται να παραδοθεί περίπου με την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από όπου και χρηματοδοτείται.

Με αυτούς τους τρεις νέους αυτοκινητόδρομους η πατρίδα μας θα συμπληρώσει ένα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, κάτι το οποίο δεν θα γινόταν χωρίς την οικονομική συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_140 της ΠΕΣΕΔΕ

ΟΠΣ ΜΗ.ΤΕ.- ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

 Ακολουθήστε το gobhma.gr στο Google News για να έχετε έγκαιρη & έγκυρη τεχνική ενημέρωση

Αυτά και άλλα πολλά άκρως ενδιαφέροντα στο περιοδικό της ΠΕΣΕΔΕ που κυκλοφορεί – ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ! Καλή ανάγνωση!
Η GEOTECH είναι Eλληνική εταιρεία με ηγετική θέση στην Ελλάδα στον χώρο της διάθεσης γεωδαιτικών και τοπογραφικών υπηρεσιών και προϊόντων. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1991 και από τότε είναι εξουσιοδοτημένος διανομέας του Αμερικάνικου οίκου Trimble, παρέχοντας στην ελληνική αγορά πλήρη σειρά γεωδατικών προϊόντων. Παράλληλα, η εταιρεία έχει εμπλουτίσει τη γκάμα των προϊόντων της με σύγχρονες μεθόδους τοπογραφίας και γεωδαισίας όπως GIS, εξοπλισμός aerial και mobile mapping. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται σε ιδιόκτητα γραφεία στον Γέρακα Αττικής. Βασικός στόχος της εταιρείας από την ίδρυσή της ήταν η παροχή, εφαρμογή και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, που να ικανοποιούν και τις πιο απαιτητικές απαιτήσεις ανάγκες των πελατών της.
Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα