aytokinitodromos-patra-pirgos

Share

Τη Παρασκευή 1 Αυγούστου 2025 στις 12 το μεσημέρι παραδίδονται στη κυκλοφορία τα 65 χλμ. από τα 74,8 χλμ. που αφορά το συνολικό έργο και συγκεκριμένα το τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα.

«Σήμερα, για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος, αλλά και τον νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, που τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος. Και πράγματι σήμερα είναι μία μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης, αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής».

Αυτά τόνισε ξεκινώντας την ομιλία του, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης των 65 χιλιομέτρων, από τα Καμίνια της Αχαΐας έως τον Πύργο της Ηλείας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, ενώ τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου, από τα Καμίνια έως το Μιντιλόγλι της Πάτρας, είναι προγραμματισμένο να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Νοεμβρίου.

Αναλυτικά η ομιλία του πρωθυπουργού

«Κύριοι Περιφερειάρχες, κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι, Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος αλλά και των νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος.

Και πράγματι, σήμερα είναι μια μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης -κρατώ τα λόγια του Περιφερειάρχη- αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής, διότι ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ. Και θυμάμαι όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία, σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019, και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρας – Πύργου δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε. Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους Υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτό τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα.

Για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα -ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι- ώστε να ολοκληρώσουμε αυτό τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία στον πρωτογενή τομέα. Γιατί σκεφτόμουν ότι πίσω από τα στατιστικά, από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές, και θα κρύβονται πολλές, μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες.

Ο αγρότης ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μια μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί, βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ της Αμαλιάδας μέχρι την Πάτρα. Ο φοιτητής ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτό το δρόμο. Ο επισκέπτης ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με κατεύθυνση την Κυλλήνη, για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο. Οι πιλότοι μας της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας για να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοι θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο όχι απλά γρήγορο αλλά, πρώτα και πάνω απ’ όλα, ασφαλή.

Και νομίζω ότι σήμερα αν κάτι μπορούμε να πούμε, κι αν κάτι μπορώ κι εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν, είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτή την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο: την Ασπασία και τον Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη -δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια-, τη Νικολίτσα, τον μικρό Δημήτρη -δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα-, μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας.

Και πάλι, λοιπόν, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, τον Χρίστο, τη Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους Γενικούς Γραμματείς αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες.

Η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό -απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι συνολικά σε αυτό το έργο-, ο οποίος κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα. Και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας. Γιατί όχι, να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα χαμόγελα νομίζω και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων του Άβακα, του Άκτορα, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν, πρώτα και πάνω από όλα, αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο.

Ξέρετε, θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε έναν – δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητάς μας. Και αυτή είναι η φύση της πολιτικής, να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα. Θα μεταβολίζουμε, με άλλα λόγια, αυτά τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας.

Γι’ αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μία στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε αυτή την ικανοποίηση αλλά το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις: στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο.

Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση άλλων πολύ σημαντικών έργων υποδομής σε άλλα σημεία της επικράτειας: η ολοκληρωμένη πια παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς την Καλαμαριά -κοιτώ όλους εδώ τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές, διότι όλοι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στα μεγάλα έργα, τα οποία αυτή τη στιγμή δρομολογούμε-, η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε65, προκειμένου να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας, ελπίζω και εντός του μήνα Αυγούστου, για να παραδοθεί το τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, ώστε να το αξιοποιήσουν και όσοι επισκεφθούν τη Λευκάδα πριν το τέλος του καλοκαιριού, το εμβληματικό flyover της Θεσσαλονίκης. Και βέβαια, ένα έργο το οποίο είναι πολύ κοντά στη δική μου καρδιά, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, όπου εκεί κι αν ξεπεράσαμε δυσκολίες, αλλά για πρώτη φορά είμαστε σίγουροι ότι και το έργο αυτό θα μπορέσει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί.

Και βέβαια, να τονίσω ότι στον ΒΟΑΚ, ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκίνησαν έργα οδικής ασφάλειας, αντίστοιχα με αυτά τα οποία κάναμε στην παλιά εθνική Πατρών – Πύργου και τα οποία, ως ενδιάμεση λύση, μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε κι εκεί σημαντικά να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία τόσο πολύ μας πληγώνουν και μας στεναχωρούν, διότι είναι πραγματικά άδικο να χάνονται ζωές στην πατρίδα μας από πλημμελείς οδικές υποδομές στην Ελλάδα του 2025.

Ας δούμε, λοιπόν, αυτό το δρόμο ως ένα δρόμο προς το μέλλον, το οποίο όλοι μας οραματιζόμαστε κι ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι χρέος μας στην κυβέρνηση είναι, πρώτα και πάνω απ’ όλα, να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και τελικά να κρινόμαστε όχι τόσο γι’ αυτά τα οποία είπαμε, όσο γι’ αυτά που κάναμε.

Ας χαρούμε, λοιπόν, σήμερα αυτήν την ημέρα -από αύριο, όπως είπαμε, στις 12:00, τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία- και να ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος, που κάποιοι στο παρελθόν αδικαιολόγητα της το στέρησαν για άλλους λόγους, στους οποίους σήμερα, ημέρα γιορτής, δεν χρειάζεται να αναφερθούμε.

Σας ευχαριστώ πολύ».

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη. Είναι ένα αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας. Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,50μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.

Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και τους ακόλουθους 9 κόμβους:

  • H/K Μιντιλόγλι (Χ.Θ. 0+000)
  • Α/Κ ΒΙΠΕ (Χ.Θ. 6+942)
  • Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ (Χ.Θ. 12+725)
  • Α/Κ Κάτω Αχαΐα (Χ.Θ. 17+733)
  • Α/Κ Βάρδα (Χ.Θ. 33+036)
  • Α/Κ Κυλλήνη (Χ.Θ. 46+016)
  • Α/Κ Γαστούνη (Χ.Θ. 53+675)
  • Α/Κ Αμαλιάδα (Χ.Θ. 62+680)
  • Α/Κ Πύργος (Χ.Θ. 73+843)

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:

  • Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.
  • Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή Άνω Διάβασης.
  • Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.
  • Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: i) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, ii) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και iii) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.
  • Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντι του αυτοκινητοδρόμου.

Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.


Media

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ