Share

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη υπογράφηκε το πρωί η σύμβαση για τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, το οποίο θα συνδέει το Ηράκλειο με τα Χανιά.

«Σήμερα πράγματι είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους, μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια, υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω», επισήμανε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου.

Ο Πρωθυπουργός επισήμανε ότι ήδη εκτελούνται εργασίες για τα δύο άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ και δεσμεύτηκε για τη σύνταξη μελετών για την επέκταση του ανατολικού τμήματος του δρόμου: «Έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια στα οποία υλοποιούνται έργα, από τη Χερσόνησο ουσιαστικά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, χωρισμένο σε ένα τμήμα σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και ένα δεύτερο δημόσιο έργο. Τα έργα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2027, δήλωσε.

«Θέλω, επίσης, να αναφερθώ και ξεχωριστά στους φίλους μας, κ. Αντιπρόεδρε της Βουλής, από τη Σητεία, οι οποίοι είχαν την καλοσύνη να έρθουν σήμερα εδώ και να δεσμευτώ και ενώπιόν τους ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα, έτσι ώστε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει έναν δρόμο που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία», συνέχισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Επέμεινα ιδιαίτερα στον Υπουργό και στον παραχωρησιούχο να υπογράψουμε τη σύμβαση παραχώρησης την 9η Μαΐου, για τον λόγο ότι η 9η Μαΐου είναι η Ημέρα της Ευρώπης. Θέλω να θυμόμαστε πάντα ότι όλα τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε, είτε γίνονται στην Κρήτη είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν και μία σημαντική ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και νομίζω ότι αυτό έχει μία ξεχωριστή αξία να το θυμόμαστε, καθώς βρισκόμαστε στον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε προς την επέτειο δραματικών στιγμών του 2015, όταν η χώρα έφτασε πολύ κοντά στο να βρεθεί έξω από την Ευρώπη», τόνισε ακόμα ο Πρωθυπουργός.

«Ας αναλογιστούμε την πρόοδο την οποία έχουμε κάνει από τότε συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα, ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, είναι παράδειγμα προς μίμηση συνολικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά, τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες», προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα οδικής ασφάλειας, ο Πρωθυπουργός ανέφερε: «Έχω μιλήσει πολλές φορές για τον παρανοϊκό φόρο αίματος τον οποίο καταβάλλουμε στην Κρήτη, λόγω και κακής οδικής συμπεριφοράς αλλά λόγω και κακών υποδομών. Έχω ζητήσει, λοιπόν, από τον Υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας τα οποία θα κάνουν τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα πιο ασφαλή -και σε τμήματα κοντά στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα προσομοιάζουν πολύ στις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας».

Η ταυτότητα ενός έργου 

Ο ΒΟΑΚ, στην τελική ανάπτυξή του, θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό άκρο της Κρήτης, αναβαθμίζοντας δραστικά την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο νησί.

Το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Θα έχει μήκος περίπου 157 χιλιομέτρων με συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προαίρεση στην παραχώρηση αποτελεί η κατασκευή και του κομματιού δυτικότερα των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χιλιομέτρων, για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί οι μελέτες. Μαζί με την προαίρεση, ο νέος δρόμος θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ. Σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν εξασφαλιστεί.

Το έργο για τον άξονα Ηράκλειο – Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας.

Σε εξέλιξη είναι, εν τω μεταξύ, οι εργασίες για την κατασκευή των δύο άλλων τμημάτων του ΒΟΑΚ. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος Λασιθίου, στο ανατολικό άκρο του νησιού, χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το σκέλος Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα συνδέει τις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου, αποτελεί σύμπραξη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που συγχρηματοδοτείται από το ΤΑΑ.

Για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών μέχρι τη Σητεία.

Αυτοψία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου στα υπό εξέλιξη έργα του ΒΟΑΚ

Αυτοψία σε τρία εργοτάξια κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης πραγματοποίησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μαζί με τον Υφυπουργό Νίκο Ταχιάο και τον Γενικό Γραμματέα Δημήτρη Αναγνώπουλο.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επισκέφθηκε διαδοχικά τα εργοτάξια και ενημερώθηκε από τους αναδόχους σχετικά με την πρόοδο των εργασιών, οι οποίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Τα συγκεκριμένα εργοτάξια αναπτύσσονται στα δύο σκέλη του ΒΟΑΚ που ήδη κατασκευάζονται.

Αυτά είναι:

  • Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου: Πρόκειται για δημόσιο έργο το οποίο έχει ενταχθεί εξ ολοκλήρου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με αντικείμενο τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου οδοστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,25 μ. και μήκους περίπου 14,5 χλμ.
  • Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη στις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου: Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του οδικού τμήματος, συνολικού μήκους 22,5 χλμ. και ειδικότερα στα τμήματα Χερσόνησος – Μάλια και Μάλια – Νεάπολη, στο συνοδό παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, μήκους περίπου 9,65 χλμ.

Στο πλαίσιο της επίσκεψης στα εργοτάξια, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε: «Τα πρώτα τμήματα του ΒΟΑΚ κατασκευάζονται ήδη. Η εικόνα από τα εργοτάξια, που επισκεφθήκαμε, σήμερα, είναι ότι το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και μάλιστα εκτελούνται αρκετά απαιτητικές τεχνικές εργασίες, όπως η διάνοιξη σηράγγων. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε στενή συνεργασία με του αναδόχους, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόοδος του έργου».

Ο  Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος σημείωσε: «Ο ΒΟΑΚ είναι ένα τεράστιο στοίχημα για την Κρήτη και οι εργασίες προχωρούν πραγματικά με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Πρόκειται για ένα πρωτοφανές κατασκευαστικά έργο, καθώς είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η κατασκευή ενός οδικού άξονα τόσο μεγάλου μήκους ως ενιαίο έργο. Είμαι βέβαιος πως η υλοποίησή του θα αλλάξει την ψυχολογία των Κρητικών και θα αναβαθμίσει τις μετακινήσεις τους και την ποιότητα ζωής τους».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ