Mιχάλης Παπαδόπουλος: Το 2022 οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων

Η ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ & Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος αναλύει στο  ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΟΝ ΒΗΜΑ το περιβάλλον του κλάδου των μεταφορών στη χώρα και τις κινήσεις που δρομολογούνται για την περαιτέρω ανάπτυξή του.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_127 της ΠΕΣΕΔΕ

«Διανύουμε ίσως την πιο παραγωγική περίοδο, εδώ και πολλά χρόνια, στη δημιουργία υποδομών στις συγκοινωνίες» υποστηρίζει ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος παρουσιάζοντας το πλαίσιο των κινήσεων του υπουργείου για την ενίσχυση και αναμόρφωση του κλάδου των μεταφορών στη χώρα. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, οι μεταφορές με υδροπλάνο αναμένεται να εκκινήσουν μέσα στη χρονιά που διανύουμε καθώς η Πολιτεία έχει δημιουργήσει ένα φιλόξενο πλαίσιο για τους επενδυτές επιταχύνοντας τις διαδικασίες αδειοδότησης ενώ παράλληλα προχωράνε τα έργα για την ανάπτυξη του μετρό της Αθήνας με νέες γραμμές και επεκτάσεις και για τη δημιουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Επιπρόσθετα, με το βλέμμα στην ενίσχυση της των εναλλακτικών και φιλικών προς το περιβάλλον μορφών μετακινήσεων, ο κ. Παπαδόπουλος παρουσιάζει το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης ποδηλάτου από τους πολίτες.

Αναλάβατε ένα κρίσιμο χαρτοφυλάκιο, εκείνο των μεταφορών, ειδικά στην εποχή της υγειονομικής κρίσης που οι απαιτήσεις για τις διαθέσιμες υπηρεσίες προς τους πολίτες είναι υψηλότερες, ενώ παράλληλα η ενεργειακή μετάβαση επιβάλει την αλλαγή των υποδομών ως τε να γίνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει εσείς ο ίδιος για τη θητεία σας και ποιες οι προτεραιότητες;

 Σε όλη την πολιτική μου διαδρομή είχα έναν σαφή προσανατολισμό, να εργάζομαι για την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πολίτες. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου έκανε την τιμή να με εμπιστευθεί στον τομέα των Μεταφορών, όπου είχα θητεύσει και στην προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ και τότε είχαμε βάλει τα θεμέλια δύο στρατηγικών μεταρρυθμίσεων, της ηλεκτροκίνησης και της λειτουργίας των υδατοδρομίων.

Είναι πολύ δυσάρεστο ότι μεσολάβησαν 4,5 χρόνια αβελτηρίας και στα δύο κρίσιμα αυτά ζητήματα, αλλά ευτυχώς, σήμερα, προχωράμε δυναμικά, όπως και στο πεδίο της ψηφιοποίησης των διαδικασιών για τις άδειες οδήγησης. Εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έχουν εξυπηρετηθεί από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τις προσωρινές άδειες οδήγησης, τα αντίγραφα αδειών από απώλεια ή φθορά και τις ανανεώσεις διπλωμάτων.

Κεφάλαιο ύψιστης σημασίας είναι η Οδική Ασφάλεια, όπου ψηφίσαμε ήδη τον νέο νόμο που δίνει έμφαση στη βελτίωση της εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών με στόχο να βγαίνουν καλύτεροι οδηγοί στους δρόμους. Ταυτόχρονα, δεν παραλείπω ωςβουλευτήςνα βρίσκομαι κάθε εβδομάδα στην Κοζάνη η οποία αντιμετωπίζει τη μεγάλη πρόκληση της απολιγνιτοποίησης. Συνεπώς, με ενδιαφέρει να είμαι χρήσιμος για τους συμπολίτες μου σε κάθε πεδίο ευθύνης.

Πρόσφατα ψηφίστηκε η ειδική διάταξη για τη διαδικασία αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων, μία εξέλιξη που αναμενόταν εδώ και καιρό. Ποιο είναι το πλάνο ανάπτυξης της νέας αυτής αγοράς μεταφορών; Πότε να περιμένουμε να δούμε τα πρώτα υδροπλάνα να προσθαλασσώνονται;  

Το υδροπλάνο ταιριάζει στη γεωγραφία της Ελλάδας και είναι ένα νέο μέσο μεταφοράς το οποίο θα έχει πολλαπλά οφέλη στον τουρισμό και συνολικά στην οικονομία, αλλά θα συμβάλλει και στην εθνική συνοχή, πυκνώνοντας την επικοινωνία με τους νησιωτικούς, κυρίως, προορισμούς που έχουν αυτή την ανάγκη.

Το 2014, ως Υφυπουργός Μεταφορών και τότε, είχαν χορηγηθεί οι πρώτες άδειες στην Κέρκυρα και τους Παξούς, αλλά όπως ανέφερα και πριν έπρεπε να επανέλθει η ΝΔ για να προχωρήσει και πάλι το θέμα των υδροπλάνων.Με τη ρύθμιση για την προσωρινή αδειοδότηση των υδατοδρομίων που περάσαμε στο νομοσχέδιο «Οδηγώντας με Ασφάλεια», επιταχύνουμε ακόμη περισσότερο τη διαδικασία χωρίς εκπτώσεις στο θέμα της ασφάλειας. Υπάρχει, λοιπόν, ανοιχτός δρόμος για τους επενδυτές που μπορούν να προχωρήσουν τον σχεδιασμό τους και να συμπληρώσουν στην πορεία το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Ευελπιστούμε πως, αν το επιτρέψουν οι συνθήκες με την πανδημία, που έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στις αερομεταφορές, το 2022 θα δούμε τις πρώτες πτήσεις υδροπλάνων στην Ελλάδα.

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα στο οποίο έχετε αφιερώσει μεγάλη προσοχή είναι εκείνο της ηλεκτροκίνησης. Ήδη έχουν γίνει τα πρώτα, μικρά, βήματα για τον τομέα των συγκοινωνιών, ενώ αντίστοιχα προωθούνται ειδικά προγράμματα για την αύξηση της ηλεκτροκίνησης στους ιδιώτες και αλλά και στα ταξί. Ποιες είναι οι προκλήσεις για να επιτύχουμε τους στόχους που έχουν τεθεί στον πρόσφατο κλιματικό νόμο που τέθηκε σε διαβούλευση και, ειδικά για το κομμάτι των δημόσιων συγκοινωνιών, ποιο είναι το σχέδιό σας για πιο «πράσινες» μεταφορές;

Η μετάβαση στις πράσινες μεταφορές αποτελεί προτεραιότητα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και η προώθηση τωνεναλλακτικών καυσίμων που είναι φιλικότερα στο περιβάλλον ενθαρρύνεται από την κυβέρνηση με δύο τρόπους: την προμήθεια οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας από τους συγκοινωνιακούς φορείς και τη χορήγηση κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τους ιδιώτες.

Στο πρώτο σκέλος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δρομολογήσει την προμήθεια 770 οχημάτων, ηλεκτροκίνητων, φυσικού αερίου και υβριδικών, τα οποία θα μειώσουν σημαντικά την περιβαλλοντική επιβάρυνση στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες μπορούν να προμηθευτούν ηλεκτροκίνητα οχήματα μέσα από τα προγράμματα των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, αξιοποιώντας τον σχετικό νόμο του Υπουργείου.

Μέσα από τέτοια προγράμματα μπορεί να γίνει ευκολότερη και η εγκατάσταση φορτιστών στις πόλεις, που είναι απαραίτητη για την εξυπηρέτηση και των ιδιωτικών οχημάτων. Άλλωστε, το Υπουργείο Μεταφορών έχει θέσει κανόνες κυκλοφορίας για τη Μικροκινητικότητα για να ενθαρρύνει τη χρήση Ελαφρών Ηλεκτρικών Οχημάτων στις πόλεις.

Παράλληλα, η επιτυχία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι πλέον μετρήσιμη, καθώς φέτος, έως και τον Νοέμβριο, έχουν ταξινομηθεί 3.213.αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, έναντι 1.133 το 2020. Επιπλέον, το Υπουργείο Μεταφορών δημιουργεί το θεσμικό πλαίσιο που εξασφαλίζει την υποστήριξη του οχήματος σε όλο τον κύκλο ζωής του, τα συνεργεία και τους τεχνίτες. Ταυτόχρονα, συμμετέχουμε στη διαβούλευση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον κλιματικό νόμο, δημιουργώντας ένα πλέγμα ρυθμίσεων που έχει στόχο την προώθηση οχημάτων μηδενικών ρύπων.

Μιλώντας για πράσινες μεταφορές, είναι αναγκαίο να τονίσουμε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δρομολογεί ένα εμβληματικό πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 4 δισ., που θα συνδέσει τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με τον σιδηρόδρομο. Σε πλήρη ανάπτυξη αυτό το δίκτυο θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορικών υπηρεσιών της Ελλάδας.

 

Από τα μεγαλύτερα ανοιχτά ζητήματα εδώ και πολλά χρόνια είναι εκείνο του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, στην Αθήνα προγραμματίζονται νέες γραμμές μετρό και σύντομα θα ανοίξουν και νέοι σταθμοί. Ποιο είναι το πλάνο για τις συγκοινωνίες στις δύο μεγάλες αυτές πόλεις και ποιο το χρονοδιάγραμμα;

Διανύουμε ίσως την πιο παραγωγική περίοδο, εδώ και πολλά χρόνια, στη δημιουργία υποδομών στις συγκοινωνίες. Ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής έχει υλοποιήσει και δρομολογεί ένα πλέγμα παρεμβάσεων στις οδικές συγκοινωνίες και τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με ορατά αποτελέσματα.

Οι αστικές συγκοινωνίες ενισχύθηκαν μετά από 12 χρόνια με μόνιμο προσωπικό 600 ατόμων σε ειδικότητες πεδίου. Ο στόλος των λεωφορείων αυξήθηκε κατά περίπου 50% στην πρωτεύουσα και σχεδόν διπλασιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ δρομολογείται η περαιτέρω ανανέωση και εκσυγχρονισμού των μέσων σταθερής τροχιάς.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται και ο στόχος είναι να παραδοθεί στο τέλος του 2023, αλλάζοντας την συγκοινωνιακή πραγματικότητα της πόλης. Να θυμίσουμε ότι το 2019 η πρόοδος του έργου ήταν στο 40% και σήμερα είναι στο 92%.

Στην Αθήνα, το Τραμ έφτασε στον Πειραιά μετά από πολλά χρόνια καθυστέρηση, ενώ οι τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό, τα Μανιάτικα, ο Πειραιάς και το Δημοτικό Θέατρο προβλέπεται να δοθούν σε χρήση το καλοκαίρι του 2022.Με την ολοκλήρωση του έργου, η διαδρομή από το λιμάνι του Πειραιά στο Αεροδρόμιο σε μόλις 50 λεπτά»!

Ταυτόχρονα, δρομολογείται η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς και η διαδρομή Παλατιανή – Σύνταγμα θα καλύπτεται σε 20 λεπτά, εξυπηρετώντας περισσότερους από 50.000 επιβάτες καθημερινά!

Επιπλέον, καθοριστικής σημασίας είναι η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας Άλσος Βεΐκου – Γουδή που θα συνδέει ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες περιοχές, περιορίζοντας κατά περίπου 53.000 τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Πρόσφατα αναφερθήκατε στην πρόθεση του υπουργείου Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού να υποστηρίξει την ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα συνδέουν τα οινοποιία της λεκάνης του Αμυνταίου Φλώρινας και τους αμπελώνες του ξινόμαυρου. Παράλληλα, υπάρχει σε εξέλιξη και ένα μεγάλο πλάνο δημιουργίας ποδηλατοδρόμων σε μεγάλες πόλεις και ειδικά στην Αθήνα. Πώς θα μπορούσαν να ενισχυθούν οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης και ειδικά η μικροκινητικότητα στις μεγάλες πόλεις της χώρας; Υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για να υποστηρίξουν τα απαιτούμενα έργα;

Ο νόμος για τη Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αποτελεί ένα εργαλείο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να αναζητήσει διαθέσιμα κονδύλια είτε από εγχώριες πηγές χρηματοδότησης είτε από ευρωπαϊκά προγράμματα, καθώς αυτό το μοντέλο θα κυριαρχήσει στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο. Συνεπώς, υπάρχει ένας οδικός χάρτης τον οποίο έχουν όφελος να ακολουθήσουν οι επικεφαλής των ΟΤΑ για να αλλάξουν την εικόνα των πόλεών τους. Το ποδήλατο είναι ένα μέσο που ευνοείται μέσα από αυτή τη διαδικασία, ειδικά με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών ποδηλάτων, που δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να καλύψει με άνεση μεγαλύτερες αποστάσεις.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και ο ποδηλατικός τουρισμός που μπορεί να φέρει τον επισκέπτη μιας περιοχής, κυριολεκτικά, στην αγκαλιά της φύσης. Αυτό ήταν και το πνεύμα της τοποθέτησής μου στο συνέδριο Οινοτουρισμού στο Αμύνταιο, μια περιοχή με θαυμάσια τοπία, όπου λειτουργούν εξαιρετικά οινοποιία. Σε αυτό το συνέδριο ήμασταν μαζί με την Υφυπουργό Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, με την οποία συνεργαστήκαμε πρόσφατα και καταφέραμε να δημιουργηθεί Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο για το “Eurovelo”, το ευρωπαϊκό δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών που προσελκύει κάθε χρόνο 5,3 εκατ. επισκέπτες. Σήμερα υπάρχουν τρεις διαδρομές στην Ελλάδα και εργαζόμαστε ώστε να επεκτείνουμε αυτό το δίκτυο ενσωματώνοντας περιοχές όπως η Κως και η Δυτική Μακεδονία, το πεδινό ανάγλυφο της οποίας προσφέρεται για τη χρήση ποδηλάτου.

Μπορεί να μην εντάσσεται στις αρμοδιότητές σας, αλλά η απολιγνιτοποίηση σας έχει απασχολήσει ιδιαίτερα λόγω της ιδιαίτερης πατρίδας σας, της Κοζάνης. Έχετε πει ότι οι υποδομές βελτιώνονται με την κατασκευή του Ε -65 και την ολοκλήρωση της προετοιμασίας της ένταξης της Δυτικής Μακεδονίας στον χάρτη των σιδηροδρομικών διασυνδέσεων της χώρας, ενώ έχετε αναφερθεί στο μεγάλο στοίχημα της δίκαιης μετάβασης. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το μεγάλο αυτό σχέδιο της Κυβέρνησης και ποια πιστεύετε ότι θα είναι η επόμενη ημέρα για τη Δ. Μακεδονία;

Ο αυτοκινητόδρομος Ε – 65 θα συνδέσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό με ταχύτητα και ασφάλεια, γεφυρώνοντας τη Νότια Ελλάδα με τη Δυτική Μακεδονία. Ο αυτοκινητόδρομος ξεπερνά σε μήκος τα 180 χλμ με συνέπεια η απόσταση από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία να καλύπτεται σε μία ώρα και 30 λεπτά, αντί για δυόμιση ώρες, σήμερα, ενώ η διαδρομή Αθήνα – Γρεβενά – Μέτσοβο θα διαρκεί τέσσερις ώρες. Μιλάμε για μια νέα πραγματικότητα.

Στον σιδηρόδρομο,ο σχεδιασμός του ΟΣΕ προβλέπει τη σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με τη Θεσσαλονίκη, την Καλαμπάκα, την Κοζάνη και τη Βέροια. Μια γραμμή με κομβική σημασία όχι μόνο για τη μεταφορά επιβατών, αλλά και για τη διακίνηση εμπορευμάτων, καθώς συνδέει την περιοχή με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Θεσσαλονίκης.

Επιπλέον, το τμήμα Καλαμπάκα – Κοζάνη της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας μπορεί στο μέλλον να αποτελέσει τον κάθετο άξονα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης “Ελλάδας – Αλβανίας”.

Πρόκειται για έργα που μπορούν να αναπτύσσονται παράλληλα με το σχέδιο της Δίκαιης Μετάβασης για την απολιγνιτοποίηση, εξασφαλίζοντας τις υποδομές που απαιτούνται για την ανάπτυξη των εναλλακτικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν την τοπική οικονομία στη μετά – λιγνίτη εποχή.

Συμμερίζομαι τις ανησυχίες των συντοπιτών μου γιατί ο λιγνίτης ήταν η κινητήριος δύναμη της περιοχής για μισό αιώνα. Πιστεύω, όμως, ότι ο λιγνίτης μπορεί να γίνει και ο καταλύτης θετικών εξελίξεων για τον επόμενο μισό αιώνα, αν αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που μας προφέρονται σήμερα και εργαστούμε με ζήλο και όραμα.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα