myDATA Ηλεκτρονική τιμολόγηση

πηγή: Εργοληπτικόν βήμα Νο_121 της ΠΕΣΕΔΕ

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι image-21.png

myDATA Ηλεκτρονική τιμολόγηση Γράφει ο Χρήστος Βέντζιος, Φοροτεχνικός Σύμβουλος της ΠΕΣΕΔΕ

ΤΟ 2020 αποτέλεσε και αποτελεί αναμφίβολα, ένα έτος με πολλές ιδιαιτερότητες, ένα έτος προσαρμογής σε νέες πραγματικότητες. Απ’ τον χορό αυτό δε θα μπορούσε να λείπει και η Α.Α.Δ.Ε, αφού με το πέρας του τρέχοντος έτους λήγει και η δοκιμαστική περίοδος των ηλεκτρονικών βιβλίων και ξεκινάει  η κανονική εφαρμογή τους.

ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ πλατφόρμα “myDATA”, (myDigitalAccounting and TaxApplication) η ΑΑΔΕ εισάγει την ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Στα πλαίσια λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας όλες οι επιχειρήσεις, καθώς και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, θα συμπληρώνουν τα φορολογικά τους βιβλία με ηλεκτρονικό τρόπο και με άμεση σύνδεση με το Taxisnet.

ΣΤΟΧΟΙ της νέας πλατφόρμας είναι η διασταύρωση των συναλλαγών μεταξύ των επιχειρήσεων σε επίπεδο εσόδων- εξόδων και όχι (ακόμα) σε επίπεδο πληρωμών – εισπράξεων καθώς και η βελτίωση της διαδικασίας επιλογής δείγματος των επιχειρήσεων για στοχευμένους ελέγχους.

ΥΠΟΧΡΕΟΙ υποβολής στοιχείων στην πλατφόρμα mydata καθίστανται κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα καθώς και κάθε φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα. Εξαιρέσεις αποτελούν:

α) οι υποκείμενες στο ειδικό συνταγματικό καθεστώς ιερές Μονές του Αγίου Όρους  και β) το Δημόσιο, οι Ο.Τ.Α και τα λοιπά Ν.Π.Δ.Δ για δραστηριότητες ή πράξεις τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία ,  με την προυπόθεση ότι οι πράξεις αυτές δεν υπόκεινται σε ΦΠΑ,  αγρότες ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.

ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ που πρέπει να διαβιβάζουν οι υπόχρεοι είναι όλα τα στοιχεία που διαμορφώνουν την δήλωση ΦΠΑ , την κατάσταση αποτελεσμάτων και τα οικονομικά δεδομένα του Ε3. Πιο αναλυτικά, θα πρέπει να διαβιβάζονται  στοιχεία για όλα τα τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής πώλησης που εκδίδουν (έσοδα)  ,  και αγοράς αγαθών και υπηρεσιών, αγορές παγίων, εισπράξεις φόρου διαμονής, εισπράξεις και πληρωμές ενοικίων, μισθοδοσίες προσωπικού κλπ. Επίσης, όλες οι λογιστικές εγγραφές που διαμορφώνουν τη λογιστική και φορολογική βάση, πχ αποσβέσεις, προβλέψεις κλπ θα πρέπει κι αυτές να διαβιβάζονται στα ηλεκτρονικά βιβλία.

Ο ΡΟΛΟΣ της κάθε επιχείρησης στην πλατφόρμα θα είναι διττός, αφού από τη μία θα ενεργεί ως εκδότης διαβιβάζοντας τα στοιχεία των παραστατικών που εκδίδει και από την άλλη ενεργεί ως λήπτης επιβεβαιώνοντας την ορθότητα των στοιχείων που διαβιβάζουν οι συναλλασσόμενοί της. Υποχρεούται, επίσης, να διαβιβάζει στοιχεία για εκδότες που δεν είναι υπόχρεοι υποβολής, όπως συναλλασσόμενοι εξωτερικού, το Δημόσιο, ΝΠΔΔ κλπ.

Ο ΧΡΟΝΟΣ διαβίβασης των στοιχείων διαφέρει ανάλογα με το μέσο διαβίβασης και το είδος της πληροφορίας. Για τα παραστατικά που εκδίδει η επιχείρηση, η διαβίβαση των στοιχείων πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο αν χρησιμοποιεί πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης ή κάποιο λογιστικό ή εμπορικό πρόγραμμα και μέχρι την 20η του επόμενου μήνα αν χρησιμοποιεί την ειδική πλατφόρμα καταχώρισης της ΑΑΔΕ. Για τα παραστατικά που λαμβάνει η επιχείρηση έχει υποχρέωση να διαβιβάσει τα απαραίτητα στοιχεία έως την ημερομηνία υποβολής της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ. Οι εγγραφές μισθοδοσίας υποβάλλονται έως την ημερομηνία υποβολής των σχετικών παρακρατούμενων φόρων, ενώ οι υπόλοιπες τακτοποιητικές εγγραφές δύνανται να διαβιβάζονται έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

ΣΥΜΦΩΝΑ με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, η πλατφόρμα θα λειτουργήσει κανονικά το 2021 και οι υπόχρεοι οφείλουν να διαβιβάζουν τα απαιτούμενα στοιχεία από 01/01/2021 εντός των προαναφερθεισών προθεσμιών. Βέβαια, υπάρχουν αρκετές ελλείψεις έως και σήμερα, ενώ και οι εταιρείες λογισμικών δεν έχουν βελτιστοποιήσει τα προγράμματά τους. Εξάλλου, όπως κάθε νέο σύστημα, αναμένεται κι αυτό να παρουσιάσει κάποιες ελλείψεις και αδυναμίες κατά το αρχικό στάδιο της λειτουργίας του.

Οι διαβεβαιώσεις που υπάρχουν από την ΑΑΔΕ για το  έτος 2021  είναι ότι θα λειτουργήσει με κάποια ελαστικότητα και χωρίς την επιβολή προστίμων λόγω εκπροθέσμων ή λάθος αναρτήσεων  , ενώ  από το 2022 θα μπούμε σε πλήρη και  κανονική λειτουργία του συστήματος.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ , πρέπει να υπάρχει επικοινωνία με τους λογιστές και τις εταιρίες πληροφορικής  οι οποίες υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις έτσι ώστε να γίνει η αναβάθμιση των προγραμμάτων όπου υπάρχουν και η εγκατάσταση του λογισμικού όπου απαιτείται.

Η ΑΛΗΘΕΙΑ είναι ότι κατά την περίοδο της καραντίνας έγιναν άλματα προόδου στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών του δημοσίου και στην απομακρυσμένη εξυπηρέτηση των πολιτών και επαγγελματιών. Βέβαια  , τα ηλεκτρονικά βιβλία προετοιμάζονταν νωρίτερα από την περίοδο του covid , αλλά είναι μια νέα  ψηφιακή λειτουργία η οποία ξεκινάει μέσα  στις δύσκολες αυτές συνθήκες ,η αλήθεια είναι με μεγάλες προσδοκίες  από την πλευρά της διοίκησης. Ελπίζουμε να έχει και για τις επιχειρήσεις-φορολογούμενους  θετικά αποτελέσματα , για να μην πάει χαμένη τόση προσπάθεια από όλους.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα