Νίκος Παππάς, Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία: Ανάπτυξη για να περιορίσουμε τις ανισότητες, όχι για την εξυπηρέτηση συμφερόντων

Στις προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ για την ανάπτυξη του κλάδου των υποδομών και μεταφορών της χώρας, αλλά και στα λάθη που καταλογίζει στην κυβέρνηση στον τομέα αυτό, αναφέρεται ο Νίκος Παππάς.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΠΑ, ΤΟΜΕΑΡΧΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΤΗΣ Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_124 της ΠΕΣΕΔΕ

Στο όραμα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την ανάπτυξη του τομέα των  υποδομών και μεταφορών της χώρας θέτοντας τον πολίτη στο επίκεντρο για να μην μείνει κανείς πίσω στην μετάβαση αυτή, αναφέρθηκε ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και Βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Παππάς μιλώντας στο Εργοληπτικό Βήμα”. Ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ στρέφει τα βέλη του στην κυβέρνηση κατηγορώντας την για εξαγγελίες αποσπασματικών έργων και παράδοση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στα μεγάλα συμφέροντα. «Δυστυχώς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εδώ και δυο χρόνια παραμένει αδρανής και σε αυτόν τον τομέα. Η βασική δημόσια εταιρεία υλοποίησης σιδηροδρομικών υποδομών, η ΕΡΓΟΣΕ, ενώ έχει πόρους, αφήνει τις συμβασιοποιήσεις να σέρνονται. Οι κύριοι Μητσοτάκης και Καραμανλής περιορίζονται σε επικοινωνιακού χαρακτήρα ανακοινώσεις, όπως η πρόσφατη που μιλά για την έναρξη σιδηροδρομικών έργων 3,3 δισ. ευρώ, όταν το μόνο που έκαναν ήταν η διαδικασία ορισμού σχετικού τεχνικού συμβούλου, μέσω ανάθεσης 60 χιλ. ευρώ» υπογραμμίζει ο κ. Παππάς. Υποστηρίζοντας την άποψη ότι η περιφερειακή και διεθνής συνδεσιμότητα επιβάλλει τη δημιουργία νέων συνδέσεων με γειτονικές χώρες, ώστε να ενισχυθεί η αύξηση των μετακινήσεων ανθρώπων και αγαθών, ο κ. Παππάς αναφέρει μία σειρά από σημαντικά σιδηροδρομικά έργα που πρέπει να προχωρήσουν άμεσα, όπως είναι για παράδειγμα η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη με ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη στον άξονα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Βόρεια Μακεδονία και η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στην υφιστάμενη γραμμή Θεσσαλονίκη-Πλατύ-Έδεσσα-Φλώρινα-Νέος Καύκασος στον άξονα Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Βόρεια Μακεδονία. Αναφερόμενος στο ζήτημα των έργω μέσω ΣΔΙΤ, ο κ. Παππάς τονίζει ότι η περίπτωση σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα πρέπει να εξετάζεται ad hoc. «Οφείλουμε να μεγιστοποιούμε τα οφέλη για τους πολίτες και να επιτυγχάνουμε τους οικονομικότερους όρους για τα δημόσια οικονομικά. Επιπρόσθετα, πρέπει να εξετάζεται η καθολικότητα της χρήσης της υπηρεσίας ή αγαθού που είναι αντικείμενο της κάθε σύμβασης ΣΔΙΤ, ώστε να μην βλάπτονται θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών» σημειώνει ο κ. Παππάς τονίζοντας επίσης ότι δεν πρέπει να αποτελούν «διοχέτευση εξασφαλισμένης κερδοφορίας φυσικών μονοπωλίων δημοσίου χαρακτήρα προς ιδιωτικά συμφέροντα». Ο κ. Παππάς κάνει και αναφορά στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κλάδο των κατασκευών σύμφωνα με την οποία παρουσιάζονται στρεβλώσεις ως προς τον ανταγωνισμό, τόσο ως προς τη δυνατότητα εισόδου νέων εταιριών στον κλάδο όσο και ως το ολιγοπώλιο που χαρακτηρίζει το υποτμήμα του κλάδου που αποτελεί τις εταιρείες με αυξημένες δυνατότητες υλοποίησης μεγάλων και σύνθετων τεχνικών έργων.  «Αυτή η εικόνα είναι απότοκο κυρίως της περιόδου 2010-2015, όταν και κατακρημνίστηκε ο κλάδος των κατασκευών τόσο από την κάμψη των δημοσίων έργων, μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, όσο και από την πτώση των ιδιωτικών επενδύσεων μέσω της καθίζησης της ζήτησης για ιδιωτικά τεχνικά έργα» σημειώνει ο κ. Παππάς και επιτίθεται στην κυβέρνηση τονίζοντας ότι «δυστυχώς, όμως, βλέπουμε την κυβέρνηση Μητσοτάκη, τα δύο τελευταία έτη και λόγω της πανδημίας, να επιστρέφει σε πολιτικές μείωσης δημοσίων επενδύσεων, όταν σε όλες τις οικονομικά ώριμες χώρες του πλανήτη οι δημόσιες επενδύσεις, κυρίως σε δημόσιες υποδομές, αποτελούν ατμομηχανή ανάκαμψης στη μετά covid-19 εποχή». Σε ό,τι αφορά τα logistics, ο κ. Παππάς υποστηρίζει την άποψη ότι στόχος της χώρας πρέπει να είναι να καταστεί ηγετικό κέντρο, μέσα από την ανάπτυξη υπηρεσιών διαμετακόμισης υψηλής προστιθέμενης αξίας. Όπως σημειώνει, ο στόχος αυτός θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσα από την παροχή αποτελεσματικών, ανταγωνιστικών, αξιόπιστων, πλήρως ολοκληρωμένων, βιώσιμων και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας, που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

Στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την αξιοποίηση των πόρων του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, που παρουσίασε πρόσφατα ο Αλέξης Τσίπρας, αναφέρονται επενδύσεις σε προγράμματα εξηλεκτρισμού μέσων σταθερής τροχιάς καθώς και στην ολοκλήρωση του δικτύου υποδομών – μεταφορών με έμφαση στην κάλυψη κενών στις συνδέσεις μεταξύ λιμανιών, αεροδρομίων, βιομηχανικών-τουριστικών-πολιτιστικών ζωνών και του βασικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων. Ποιο είναι το όραμα του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για το εθνικό σύστημα μεταφορών;

Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο, πέραν των πάγιων διαθρωτικών ταμείων και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Με αυτή τη λογική, η πρόταση του ΣΎΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για έργα μεταφορών και υποδομών είναι ενταγμένη σε ένα συνολικότερο σχέδιο ανάπτυξής τους προς όφελος των πολιτών και της χώρας, των τοπικών κοινωνιών και της οικονομίας. Σε αντίθεση, δηλαδή, με την πολιτική που ασκεί σήμερα η κυβέρνηση Μητσοτάκη με εξαγγελίες αποσπασματικών έργων -διότι εκτέλεση έργου δεν έχουμε δει εδώ και δύο χρόνια- και με παράδοση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στα μεγάλα συμφέροντα.

Η δική μας κυβέρνηση απέδειξε, ακόμα κι αν βρέθηκε σε ασφυκτικό δημοσιονομικό περιβάλλον, την πίστη της στην ολοκλήρωση των μεγάλων υποδομών. Παραδώσαμε σημαντικά έργα, όπως την Ολυμπία Οδό (Κόρινθος – Πάτρα), την Ιόνια Οδό (Αντίρριο – Ιωάννινα), τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί, τμήμα του ΠΑΘΕ), το μεσαίο τμήμα του Ε65 (Ξυνιάδα-Τρίκαλα) και τον αυτοκινητόδρομο Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), που άλλαξαν τον χάρτη των υποδομών της χώρας, ενίσχυσαν την εθνική οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες, κατέστησαν την Ελλάδα κόμβο εμπορίου και μεταφορών.

Σήραγγα Καλλιδρόμου_Ευχαριστούμε θερμά την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ για το εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό που μας παραχώρησε και μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε στην έκδοση του 124ου «Ε.Β.»

Επίσης, δρομολογήσαμε και εκκινήσαμε ακόμα περισσότερα έργα. Τον Ιούλιο του 2019 παραδώσαμε διαγωνισμούς και συμβασιοποιημένα έργα άνω των 5,5 δισ. ευρώ, με τον προγραμματισμό μας ως το τέλος του 2019 να περιλαμβάνει συμβάσεις έργων άνω των 9 δισ. ευρώ.

Συντάξαμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και Υποδομών, που αποτελεί ένα συνεκτικό πλάνο ανάπτυξης των μεταφορών, οδικό χάρτη στη χώρα για τα επόμενα 20 έτη, με συγκεκριμένους στόχους, έργα και δείκτες απόδοσης αποτελέσματος. Το στρατηγικό αυτό σχέδιο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και, ουσιαστικά, περιγράφει τον ρόλο των οδικών μεταφορών, του σιδηροδρομικού δικτύου, της λειτουργίας των logistics, των αερολιμενικών και λιμενικών υποδομών.

Η περιφερειακή και διεθνής συνδεσιμότητα επιβάλλει τη δημιουργία νέων συνδέσεων με γειτονικές χώρες, ώστε να ενισχυθεί η αύξηση των μετακινήσεων ανθρώπων και αγαθών. Ταυτόχρονα, σημαντική θα είναι η συνδεσιμότητα σε χερσαία σημεία διέλευσης συνόρων καθώς επίσης και σε λιμένες διεθνούς σημασίας και αεροδρόμια με διεθνή κυκλοφορία.

Όραμά μας είναι, μέσω της ανάπτυξης των υποδομών και μεταφορών, να μην μείνει κανείς πίσω από την επιδιωκόμενη ανάπτυξη. Να μεγιστοποιήσουμε την κοινωνική συνοχή με μείωση των ανισοτήτων και προστασία του περιβάλλοντος.

ΣΣ Τιθορέας_Ευχαριστούμε θερμά την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ για το εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό που μας παραχώρησε και μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε στην έκδοση του 124ου «Ε.Β.»

Το έτος 2021 έχει χαρακτηρισθεί ως «Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων» και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσανατολίζεται σε ένα σχέδιο δράσης για την προώθηση υπηρεσιών διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων. Επιπλέον, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, ζητείται να στραφεί ένα σημαντικό μέρος του 75% των εσωτερικών εμπορευματικών μεταφορών που πραγματοποιούνται σήμερα οδικώς προς τις σιδηροδρομικές και εσωτερικές πλωτές μεταφορές. Ποιο είναι το δικό σας σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας;

Δυστυχώς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εδώ και δυο χρόνια παραμένει αδρανής και σε αυτόν τον τομέα. Η βασική δημόσια εταιρεία υλοποίησης σιδηροδρομικών υποδομών, η ΕΡΓΟΣΕ, ενώ έχει πόρους, αφήνει τις συμβασιοποιήσεις να σέρνονται. Οι κύριοι Μητσοτάκης και Καραμανλής περιορίζονται σε επικοινωνιακού χαρακτήρα ανακοινώσεις, όπως η πρόσφατη που μιλά για την έναρξη σιδηροδρομικών έργων 3,3 δισ. ευρώ, όταν το μόνο που έκαναν ήταν η διαδικασία ορισμού σχετικού τεχνικού συμβούλου, μέσω ανάθεσης 60 χιλ. ευρώ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, ως κυβέρνηση, ανέταξε, δημοπράτησε ή και υλοποίησε πολλά από τα έργα που είχαν μείνει «βαλτωμένα» ή εγκαταλελειμμένα λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Σε λίγα χρόνια ολοκληρώθηκαν έργα, εκατοντάδων χιλιομέτρων (συνολικά 270 χλμ ηλεκτροκίνησης, 190 χλμ νέας υπερσύγχρονης γραμμής, σταθμοί, γέφυρες και άλλα). Πιο συγκεκριμένα:

  • Τη λειτουργία -για πρώτη φορά- της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη για 270 χλμ, που μείωσε τον χρόνο ταξιδιού σε 3 ώρες και 50 λεπτά.
  • Την ηλεκτροκίνηση στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο.
  • Τη νέα διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή Τιθορέα – Δομοκός, μήκους 120 χλμ.
  • Τις δίδυμες σήραγγες Καλλιδρόμου, μήκους 9,3 χλμ, και Όθρυος, μήκους 7 χλμ.
  • Τη νέα διπλή υπερσύγχρονη γραμμή Κιάτο – Αίγιο, μήκους 70 χλμ.
  • Την επέκταση του Προαστιακού Πάτρας προς Κάτω Αχαΐα.
  • Τους νέους σταθμούς: Λαρίσης (Αθήνα), Ζεφυρίου, Τιθορέας, Λιανοκλαδίου, Μώλου (που βρίσκεται εκτός λειτουργίας), Αγγειών (Φθιώτιδας) και Δομοκού.
  • Τη σιδηροδρομική γέφυρα ΣΓ 26 στη Φθιώτιδα.
  • Την  υπόγεια διάβαση στη Μενεμένη (Θεσσαλονίκη).

Κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ήταν σε πλήρη ανάπτυξη -και πρέπει τάχιστα να ολοκληρωθούν- οι εργασίες για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Ψαθόπυργος – Ρίο και της υπογειοποίησης Σεπολίων, ενώ είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις για τα έργα: «Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός – Λουτράκι με ηλεκτροκίνηση», η αντιπλημμυρική προστασία στον ποταμό Σπερχειό και η κατασκευή νέας γέφυρας στο Γαλλικό ποταμό.

Συμπληρωματικά, σημαντικά σιδηροδρομικά έργα που πρέπει να προχωρήσουν είναι:

  • Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη με ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη στον άξονα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Βόρεια Μακεδονία.
  • Η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στην υφιστάμενη γραμμή Θεσσαλονίκη-Πλατύ-Έδεσσα-Φλώρινα-Νέος Καύκασος στον άξονα Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Βόρεια Μακεδονία.

Έχετε ασκήσει έντονη κριτική στην πρόθεση της κυβέρνησης να προωθήσει έργα του δικτύου υποδομών μέσω ΣΔΙΤ. Σε ποια σημεία εντοπίζεται η κριτική σας και ποιες είναι οι εναλλακτικές που προτείνετε εσείς;

Θεωρούμε ότι κάθε περίπτωση σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα πρέπει να εξετάζεται ad hoc. Οφείλουμε να μεγιστοποιούμε τα οφέλη για τους πολίτες και να επιτυγχάνουμε τους οικονομικότερους όρους για τα δημόσια οικονομικά. Επιπρόσθετα, πρέπει να εξετάζεται η καθολικότητα της χρήσης της υπηρεσίας ή αγαθού που είναι αντικείμενο της κάθε σύμβασης ΣΔΙΤ, ώστε να μην βλάπτονται θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών.

Θέτουμε, λοιπόν, συγκεκριμένα προαπαιτούμενα για την υλοποίησή τους. Και φυσικά δεν πρέπει να αποτελούν διοχέτευση εξασφαλισμένης κερδοφορίας φυσικών μονοπωλίων δημοσίου χαρακτήρα προς ιδιωτικά συμφέροντα.

Κάτι που πράττει η Ν.Δ., αφού, ενδεικτικά αυτή την περίοδο, έχει εκκινήσει τις διαδικασίες, χωρίς να προκύπτει από κάπου η υποχρέωση, για συμβασιοποίηση -μέσω ΣΔΙΤ- του εξωτερικού υδροδοτικού δικτύου της ΕΥΔΑΠ.

ΣΣ Λειανοκλαδίου_Ευχαριστούμε θερμά την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ για το εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό που μας παραχώρησε και μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε στην έκδοση του 124ου «Ε.Β.»

Πολύ πρόσφατα η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσιοποίησε τις απόψεις της για την ύπαρξη αποτελεσματικών συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά της κατασκευής δημοσίων έργων, όπου διαπιστώθηκε ό,τι όσο αφορά τους «μεγάλους» του χώρου χαρακτηρίζεται από ολιγοπώλιο και αύξηση των φραγμών εισόδου σε νέους «παίκτες». Πώς αξιολογείτε το παραπάνω πόρισμα και ποιες είναι οι προτάσεις σας ώστε να αλλάξει αυτή η εικόνα;

Το πόρισμα της ανεξάρτητης Αρχής για τον κλάδο των κατασκευών έχει ενδιαφέρουσες επισημάνσεις. Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρουσιάζονται στρεβλώσεις ως προς τον ανταγωνισμό, τόσο ως προς τη δυνατότητα εισόδου νέων εταιριών στον κλάδο όσο και ως το ολιγοπώλιο που χαρακτηρίζει το υποτμήμα του κλάδου που αποτελεί τις εταιρείες με αυξημένες δυνατότητες υλοποίησης μεγάλων και σύνθετων τεχνικών έργων.

Αυτή η εικόνα είναι απότοκο κυρίως της περιόδου 2010-2015, όταν και κατακρημνίστηκε ο κλάδος των κατασκευών τόσο από την κάμψη των δημοσίων έργων, μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, όσο και από την πτώση των ιδιωτικών επενδύσεων μέσω της καθίζησης της ζήτησης για ιδιωτικά τεχνικά έργα.

Δυστυχώς, όμως, βλέπουμε την κυβέρνηση Μητσοτάκη, τα δύο τελευταία έτη και λόγω της πανδημίας, να επιστρέφει σε πολιτικές μείωσης δημοσίων επενδύσεων, όταν σε όλες τις οικονομικά ώριμες χώρες του πλανήτη οι δημόσιες επενδύσεις, κυρίως σε δημόσιες υποδομές, αποτελούν ατμομηχανή ανάκαμψης στη μετά covid-19 εποχή.

Η γεωγραφική θέση της χώρας μας παρέχει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρωπαϊκής ηπείρου, όντας το πρώτο σημαντικό σημείο εισόδου στο έδαφος της Ε.Ε. Ο χρόνος ταξιδίου ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα με προορισμό τον Πειραιά με βάση πρακτικά μετρήσιμα μεγέθη εκτιμάται σε σχεδόν 10 ημέρες λιγότερες, σε σύγκριση με τα μεγάλα λιμάνια που βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, και τα οποία διαχρονικά δέχονται τεράστιους όγκους φορτίων από τις ασιατικές αγορές. Ποιες είναι οι κατά την γνώμη σας οι απαιτούμενες υποδομές που πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα ώστε να ενισχυθεί το ανταγωνιστικό αυτό πλεονέκτημα που διαθέτει η χώρα μας;

Η θέση της Ελλάδας στον χάρτη αποτελεί, πράγματι, τη μεγάλη δυνατότητα για τη χώρα ώστε να πρωταγωνιστήσει ως κόμβος εμπορίου στη διακίνηση εμπορευμάτων μεταξύ Άπω Ανατολής και Ευρώπης. Η χώρα, επίσης, βρίσκεται στο μέσο μιας αγοράς 800 εκατ. πολιτών (400 εκατ. πολίτες στη βόρεια Αφρική, 400 εκατ. πολίτες στην κεντρική και Βόρεια Ευρώπη).

Η αξιοποίηση της θέσης μας, πέρα από οικονομικά οφέλη για την εθνική οικονομία, μπορεί να παράσχει τη βελτίωση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας στην Ν.Α. Ευρώπη, όπου συναντώνται τρείς ήπειροι. Πρόκειται για μια πολιτική που εξάσκησε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κατά τη διακυβέρνησή του και η οποία απέδωσε πολλαπλά οφέλη.

Ως χώρα, οφείλουμε να αναπτύξουμε την περιφερειακή και διεθνή συνδεσιμότητα της Ελλάδας, ώστε να δημιουργήσουμε νέες συνδέσεις με γειτονικές χώρες και ευρύτερες γεωγραφικά περιοχές για να ενισχυθεί η αύξηση των μετακινήσεων αγαθών.

Δράσεις, όπως η βελτίωση συνδεσιμότητας σε χερσαία σημεία διέλευσης συνόρων, η βελτίωση λειτουργίας σε λιμένες διεθνούς σημασίας, η βελτίωση υποδομών logistics και η ανάπτυξη-εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου θεωρούνται οι αυτονόητες δράσεις.

Ενδεικτικά απαιτείται:

  • Η ολοκλήρωση και ο εκσυγχρονισμός του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Η ανάπτυξη λιμένων/ εμπορευματικών σταθμών Πειραιά και Θεσσαλονίκης με στόχο να καταστούν και τα δύο ελληνικά λιμάνια ηγετικοί κόμβοι (hubs) εφοδιαστικής αλυσίδας στη Νότια Ευρώπη και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
  • Η προώθηση των θαλάσσιων και διατροπικών μεταφορών με βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού τους.
  • Οι στοχευμένες παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν στους λιμένες να συμμετάσχουν στους διεθνείς διαδρόμους μεταφορών και εφοδιαστικές αλυσίδες.
  • Η προώθηση των Θαλάσσιων Διαδρόμων (Motorways of the Sea) και των διατροπικών μεταφορών με ένα σημαντικό μέρος στη θαλάσσια περιοχή Αδριατικής-Ιονίου, καθώς και τη σύνδεση των ελληνικών λιμένων με άλλους λιμένες εκτός Ε.Ε., σε τρίτες χώρες και γειτονικές περιοχές, ειδικά στην περιοχή των χωρών του Εύξεινου Πόντου (BSEC) και της Μεσογείου, καθιερώνοντας βιώσιμους και σημαντικούς διαδρόμους μεταφορών και εφοδιαστικές αλυσίδες.

Ποια είναι τα βασικά σημεία της στρατηγικής σας ώστε να εδραιωθεί η θέση της Ελλάδας ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο;

Σε ό,τι αφορά τα logistics υποστηρίζουμε τον στόχο της χώρας να καταστεί ηγετικό κέντρο, μέσα από την ανάπτυξη υπηρεσιών διαμετακόμισης υψηλής προστιθέμενης αξίας. Στόχος είναι η παροχή αποτελεσματικών, ανταγωνιστικών, αξιόπιστων, πλήρως ολοκληρωμένων, βιώσιμων και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας, που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

Δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην προσέλκυση εμπορευματικών ροών μέσω των ελληνικών κόμβων logistics, η πρόοδος αυτή αφορά κυρίως τη διαμετακόμιση αγαθών μέσω των ελληνικών λιμένων και ιδιαίτερα του Λιμένα Πειραιά, σημαντικό τμήμα των οποίων εξάγεται μέσω διεθνών οδών.

Ενδεικτικά, δράσεις όπως οι ακόλουθες μπορούν να ενδυναμώσουν τη χώρα ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο:

  • Υποστήριξη της ολοκλήρωσης του «συμπλέγματος» Θριασίου.
  • Ολοκλήρωση ενός εθνικού βασικού δικτύου έξι Εμπορευματικών Κέντρων, με χωροθέτησή τους στις εξής περιοχές: Περιοχή Αττικής – Σιδηροδρομικός Σταθμός και Εμπορευματικό Κέντρο Θριάσιου Πεδίου, Περιοχή Θεσσαλονίκης – Πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, Αλεξανδρούπολη, Περιοχές Λάρισας και Βόλου, Πάτρα, Ηγουμενίτσα.
  • Επέκταση Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων λιμένα Θεσσαλονίκης.
  • Αύξηση χωρητικότητας σε κύριους λιμένες διακίνησης χύδην ξηρού φορτίου.
  • Νέα σιδηροδρομική σύνδεση του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β’».
  • Νέα σιδηροδρομική σύνδεση: λιμένας και ΒΙΠΕ Βόλου – Αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου – λιμένας Αλμυρού.
  • Σχεδιαζόμενα έργα αεροδρομίων υπό τη διεύθυνση της ΥΠΑ με σκοπό τη βελτίωση της δυναμικής τους.
  • Αεροδρόμια Καστοριάς και Νέας Αγχιάλου: προτείνεται να αναπτυχθούν περαιτέρω οι λειτουργίες αεροπορικών εμπορικών μεταφορών και logistics.

Με λίγα λόγια, η Ελλάδα χρειάζεται όραμα και σχέδιο και όχι αποσπασματικές εξαγγελίες και αδράνεια. Η χώρα χρειάζεται μια προοδευτική πολιτική που θα την «ανοίξει» προς τον  κόσμο και όχι μια μίζερη πολιτική εξυπηρέτησης μεγάλων εγχώριων συμφερόντων.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα