Θωράκιση των εργοληπτικών επιχειρήσεων σε εποχές μεγάλης αβεβαιότητας

76Ο ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε.: Θωράκιση των εργοληπτικών επιχειρήσεων σε εποχές μεγάλης αβεβαιότητας

Με μεγάλη συμμετοχή αντιπροσώπων από όλη την Ελλάδα και με τις τοποθετήσεις πολιτικών και εκπροσώπων σημαντικών άλλων οργανώσεων ολοκληρώθηκε το 76ο Τακτικό Συνέδριο της ΠΕΣΕΔΕ κατά το οποίο συζητήθηκαν όλα τα θέματα που απασχολούνε τον κλάδο, οι τρόπο με τους οποίους θα «θωρακίσουν» οι εργολήπτες τις επιχειρήσεις τους στην εποχή μεγάλης αβεβαιότητας που διανύουνε αλλά και οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια.

Με ένα πυκνό, αλλά συνεκτικό πρόγραμμα και τοποθετήσεις από πολιτικούς, εκπροσώπους σημαντικών οργανώσεων και αντιπροσωπειών συνδέσμων, το 76ο Τακτικό Συνέδριο της ΠΕΣΕΔΕ που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τις 4 έως τις 6 Ιουνίου 2022 κατάφερε να παρουσιάσει το σύνολο των ανησυχιών, προβληματισμών αλλά και φυσικά προοπτικών του κλάδου.

Πρόεδρος ΠΕΣΕΔΕ Μαρία Τσιομπάνου

Ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου η Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ, Μαρία Τσιομπάνου έκανε μία αναδρομή στα πεπραγμένα της προηγούμενης θητείας, όντας  στο «τιμόνι» της οργάνωσης και παρουσίασε τις σημαντικές κινήσεις που πραγματοποιήθηκαν εν μέσω διαδοχικών και απρόσμενων υγειονομικών και γεωπολιτικών κρίσεων, στον απόηχο της πολυετούς οικονομικής κρίσης της χώρας. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, για δύο χρόνια στάθηκε αδύνατον, λόγω της πανδημίας, να πραγματοποιηθεί το τακτικό συνέδριο της οργάνωσής μας. Η κ. Τσιομπάνου τόνισε ότι : «βρισκόμαστε σήμερα στο σημείο που έχει διαμορφωθεί ένα νέο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον όπου όλες οι αλλαγές στην αγορά και στην οικονομία λόγω της πανδημίας, της ενεργειακής κρίσης και της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, τείνουν πλέον να αποκτήσουν μόνιμα χαρακτηριστικά. Παράλληλα, ειδικά στη χώρα μας τα 12 χρόνια οικονομικής κρίσης έχουν δημιουργήσει μία πρωτοφανή ύφεση στον κλάδο των κατασκευών όπου ο εξοντωτικός ανταγωνισμός μεταξύ των οικονομικών φορέων είχε οδηγήσει μέχρι πολύ πρόσφατα το φαινόμενο των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών να αποτελεί συνήθη καθημερινότητα και όχι εξαίρεση. Σε όλη την ελληνική επικράτεια οι συνάδελφοί μας προκειμένου να εξασφαλίσουν εργασία, να διατηρήσουν την απασχόληση του προσωπικού τους, καθώς και την παρουσία τους στην αγορά, υποβάλλουν προσφορές τόσο χαμηλού κόστους που εγείρουν αμφιβολίες για το τελικό αποτέλεσμα.  Η περικοπή των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, η έλλειψη ρευστότητας και τραπεζικής χρηματοδότησης, οι υψηλότατες προσφερόμενες εκπτώσεις και η δραστική αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, άμεσης και έμμεσης, έχουν οδηγήσει τον τομέα των κατασκευών σε δεινή θέση. Τον τελευταίο χρόνο σε όλο αυτό το ιδιαίτερα δύσκολο επαγγελματικό περιβάλλον έχει προστεθεί η αιφνίδια και εκρηκτική ανατίμηση των υλικών και της εργασίας».

Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε την επιτακτική ανάγκη να αφήσει η κυβέρνηση τις πολιτικές εξαγγελίες και τις καλές προθέσεις και να προχωρήσει σε άμεση θεσμική παρέμβαση για την κατ΄ αρχήν αντιμετώπιση του ασφυκτικού οικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο υλοποιούνται σήμερα τα δημόσια έργα, ώστε να αποφευχθούν μη αναστρέψιμες συνέπειες, όπως για παράδειγμα η διάλυση μεγάλου μέρους συμβάσεων.

«Η Διοίκηση της Ομοσπονδίας μας, υπό εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, προσπάθησε να είναι παρούσα, να παρέχει προς τα μέλη ουσιαστικές υπηρεσίες, να τα στηρίζει απέναντι στην όποια κρατική αυθαιρεσία και να παρεμβαίνει συνδικαλιστικά προς την κυβέρνηση και τους λοιπούς φορείς» σημείωσε η Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ και αναφέρθηκε στις δράσεις που έλαβε η προηγούμενη διοίκηση προς τα σχετικά υπουργεία αλλά και τις τοποθετήσεις της κατά τις δημόσιες διαβουλεύσεις. Όπως είπε, η ΠΕΣΕΔΕ επικεντρώθηκε στην προώθηση προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕ των προτάσεών της, που στην ουσία πραγματεύονται τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης νομοθεσίας με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του εργολήπτη μηχανικού, την ανατροπή ετεροβαρών δικαιωμάτων της Υπηρεσίας έναντι του αναδόχου, την ισονομία και τη διαφάνεια, την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος των υψηλών εκπτώσεων και τέλος ένα σκέλος εθνικής νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων για έργα κάτω του κοινοτικού ορίου. Σημείωσε, ωστόσο, ότι δεν υπήρξε λύση παρά τις προσπάθειες για χορήγηση βεβαίωσης πειθαρχικού παραπτώματος από το Πειθαρχικό Συμβούλιο της ΠΕΣΕΔΕ ως απαιτούμενο δικαιολογητικό συμμετοχής σε δημοπρασίες. «Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις μας τόσο στο Υπουργείο όσο και στην ΕΑΑΔΗΣΥ η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα δεν έχουμε βρει καμία ανταπόκριση» είπε.

«Προσπαθήσαμε με κάθε τρόπο να διαφυλάξουμε τη διαφάνεια στις διαγωνιστικές διαδικασίες.  Σημαντικός αριθμός συναδέλφων και δεν κηρύσσονταν Ανάδοχοι του έργου, διότι έγινε ένα οποιοδήποτε σφάλμα στα δικαιολογητικά τους και τύχανε η εγγυητική τους να εκπέσει. Επίσης, εξίσου σημαντικός αριθμός εργοληπτών αποκλείονταν από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, διότι οι απαιτήσεις συμμετοχής που έθεταν οι Αναθέτουσες Αρχές με ειδικούς όρους ήταν υπερβολικά αυστηρές. Ομολογώ ότι και στα δύο ζητήματα βρήκαμε ανταπόκριση από το Υπουργείο και τα δύο αυτά σημεία με τον 4782 διορθώθηκαν» σημείωσε η κ. Τσιομπάνου και εξέφρασε την ικανοποίησή της για την ανάδειξη από την ΠΕΣΕΔΕ του θέματος των ανατιμήσεων και που ήταν η μόνη επαγγελματική οργάνωση που πραγματοποίησε συνάντηση για το θέμα με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα. «Οι συνθήκες που ζούμε σήμερα συνάδελφοι είναι απρόβλεπτες. Δεν θα  μπορούσε ένας συνάδελφος, πριν από ένα χρόνο, όταν συνέτασσε την οικονομική του προσφορά να προβλέψει ότι θα είχε η αγορά διαμορφωθεί σήμερα με αυτούς τους νέους οικονομικούς όρους. Ακριβώς σε αυτό βασίστηκε η απαίτησή μας για τροποποίηση των συμβάσεων, με την επίκληση του άρθρου 132. Η επιστολή της ΠΕΣΕΔΕ στάθηκε η αφορμή πολλών περαιτέρω αντιδράσεων, όπως η επιστολή της ΕΑΑΔΗΣΥ με  οδηγίες της προς τις Αναθέτουσες Αρχές για την αντιμετώπιση της αιφνίδιας και απρόβλεπτης ανατίμησης της εργασίας και των περισσότερων υλικών που ενσωματώνονται στις συμβάσεις δημοσίων έργων.

Επίσης, η ΠΕΣΕΔΕ ζήτησε από την κυβέρνηση να εντάξει στο σχέδιο δράσης της την αναβάθμιση του περιβάλλοντος εργασίας στα εργοτάξια της χώρας, ζωτικής σημασίας η τήρηση των απαιτουμένων μέτρων ασφαλείας και υγείας κι ως εκ τούτου κρίνεται ως προαπαιτούμενο η συμπερίληψη στα τεύχη δημοπράτησης δημοσίων συμβάσεων ξεχωριστής μελέτης μέτρων ασφαλείας και υγείας και απολογιστική αποζημίωση της υλοποίησής του από μεριάς αναδόχων. Παράλληλα, σταθερή, ουσιαστική και πολλές φορές ιδιαιτέρως καταγγελτική υπήρξε η παρέμβαση της ΠΕΣΕΔΕ σε όλες τις Αναθέτουσες Αρχές που δημοπρατούν συμβάσεις με όρους στα όρια της νομιμότητας και που γενικότερα κάνουν κατάχρηση των δυνατοτήτων που τους δίνει ο νόμος 4412 και οι νέες ευρωπαϊκές οδηγίες.

Κλείνοντας, η κ. Τσιομπάνου επισήμανε ότι  αυτό που διέκρινε την Διοίκηση της ΠΕΣΕΔΕ κατά την διάρκεια της θητείας της ήταν η προσπάθεια εξωστρέφειά της, η ανταπόκρισή της στα προβλήματα των μελών της, η προσπάθεια για την ενημέρωση και παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών στα μέλη της και κυρίως ο συνεχής διάλογος με την Πολιτεία για την προώθηση των προτάσεων της Οργάνωσής μας. Τέλος είπε : «Παρά τα όποια προβλήματα και τις ιδιάζουσες συνθήκες, εμείς συνεχίζουμε ακάθεκτοι, γεμάτοι διάθεση, ορμή και αποφασιστικότητα, με μοναδικό γνώμονα την προσφορά στα μέλη μας αλλά και στον Κλάδο μας γενικότερα, γιατί δικαιούμαστε ένα καλύτερο επαγγελματικό περιβάλλον. Η Ευρώπη από καιρό έχει αλλάξει, επομένως, εάν θέλουμε να δούμε τον κλάδο μας  και τις επιχειρήσεις μας να ανακάμπτουν, είναι υποχρέωσή μας να συνδράμουμε τα μέγιστα σε όλες τις απαιτούμενες αλλαγές και να αντισταθούμε σε πολιτικές που οδηγούν στην εξόντωσή μας.»

Γ. ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ: ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΝΟΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΔΡΟΜΟΛΟΓΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης

Ιδιαίτερα σημαντική και τιμητική ήταν η παρέμβαση στο συνέδριο του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει το Υπουργείο στον τομέα τον αναπτυξιακό και συγκεκριμένα στη δρομολόγηση πολλών και σημαντικών έργων υποδομής, που έχουν να κάνουν κυρίως με τον τομέα του εκσυγχρονισμού των λιμενικών υποδομών. Όπως είπε, αυτό δεν αφορά μόνο στα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, που ήδη είναι σε εξέλιξη τέσσερις διεθνείς διαγωνισμοί με πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Οι διαγωνισμοί για την Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο είναι στη δεύτερη φάση αξιοποίησής τους. Ενώ για το λιμάνι της Καβάλας έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής και βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης η υποπαραχώρηση του συγκεκριμένου λιμανιού. Τόνισε, όμως, ο Υπουργός ότι μετά από προγραμματισμό, από νομοθετικές παρεμβάσεις εξασφαλίστηκαν χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από το ΕΣΠΑ συνολικού προϋπολογισμού 205 εκατομμυρίων ευρώ για 45 έργα εκσυγχρονισμού λιμενικών υποδομών, αλλά και αντιμετώπισης διάβρωσης ακτών και χερσαίας ζώνης και λιμενικών υποδομών σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Αξιοποιώντας τους διαθέσιμους πόρους διασυνδέονται για πρώτη φορά οι δημόσιες λιμενικές υποδομές με τις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στα έργα κυρίως ύδρευσης, αλλά και δικτύων παροχής νερού για μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις που στηρίζουν τις τοπικές κοινωνίες.  «Δεν είναι απεριόριστα τα ποσά, μιλάμε για μικρά ποσά, όμως αυτά τα ποσά κυρίως κατευθύνονται στις δικές σας επιχειρήσεις, συν βεβαίως τις λιμενικές υποδομές σε μικρά και μεσαία νησιά όπως σας ανέφερα, που αφορούν κυρίως τον κλάδο σας» σημείωσε ο Υπουργός ο οποίος υπογράμμισε τη βεβαιότητά του ότι η δρομολόγηση αυτών των πολύ σημαντικών λιμενικών υποδομών στις νησιωτικές αλλά και στις παράκτιες περιοχές της χώρας θα δώσουν σημαντική ώθηση τόσο στην τοπική οικονομία, όσο και στην τοπική ανάπτυξη, με οφέλη βέβαια προφανή και για τον επιχειρηματία, αλλά και για τον κάτοικο των νησιών μας.

Γ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ: ΤΙΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης

Στην τοποθέτησή του ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης υπογράμμισε την ανάγκη στενής συνεργασίας του Υπουργείου με τον κλάδο προκειμένου να προωθηθούν τα ζητήματα της αγοράς και να υπάρξει ζύμωση για την εξεύρεση λύσεων και να διασφαλιστεί η συνέχιση των έργων αλλά και της βιωσιμότητας των εργοληπτικών επιχειρήσεων.

O κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στο μεγάλο πρόγραμμα έργων της τάξεως των 13 δισεκατομμυρίων και πάνω, το οποίο έχει, όπως είπε, χτιστεί σε συνεργασία με τον εργοληπτικό χώρο σε στερεές βάσεις και σε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους οργανωμένους φορείς του κατασκευαστικού κόσμου. Έτσι θα δημιουργηθούν 200 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας άμεσες και έμμεσες μέσα στα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια και μετατρέποντας και κάτι ακόμη, το brain drain των προηγούμενων ετών σε brain gain στο υψηλό τεχνικό δυναμικό που έχει η χώρα μας.

Όπως είπε, έως σήμερα έχουν δημοπρατηθεί έργα ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ και συμβασιοποιηθεί περίπου 3,3 δισ. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στο βόρειο κομμάτι του Ε65 που είχε παγώσει επ΄ αόριστον και περιμέναμε περίπου δυο χρόνια την Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε πλέον να αρχίσει να υλοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς, στο έργο Άκτιο-Αμβρακία που βρίσκεται πλέον σε πολύ προχωρημένο στάδιο και σύντομα θα παραδοθεί η παράκαμψη Αμφιλοχίας το σημαντικότερο κομμάτι αυτού του έργου και ως τα τέλη του 2023 το σύνολο του έργου, στο  Πάτρα-Πύργος με τρία ενεργά εργοτάξια αυτή τη στιγμή, στο μετρό Θεσσαλονίκης με πρόοδο εργασιών που έχει ξεπεράσει το 85%, στη νέα περιφερειακή οδό το λεγόμενο Θεσσαλονίκη fly over που υπάρχει ήδη προσωρινός ανάδοχος και μέχρι τα τέλη της χρονιάς θα ξεκινήσει η κατασκευή. Παράλληλα, αναφέρθηκε στα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρω..

Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στις συνέπειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία που ανέτρεψε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, εκτινάσσοντας ουσιαστικά τις τιμές των υλικών, της ενέργειας και των μεταφορών συνολικά. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από το εργοστάσιο στο Αζοφτσάλ χάθηκε το 30% του χάλυβα για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα σε ευέλικτες διαδικασίες στην έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021, για σχεδόν 500 εργασίες που περιελάμβαναν υλικά όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο χαλκός, το pvc, το ξύλο, η άσφαλτος, που οι τιμές τους παρουσίαζαν σημαντική απόκλιση συγκριτικά με τις τιμές που επικρατούσαν πριν την περίοδο της πανδημίας. Παράλληλα, μειώθηκε σημαντικά το τμήμα της μη αναθεωρούμενης εργασίας από το 0,12 στο 0,07 για όλα τα έργα που θα συμβασιοποιηθούν ουσιαστικά από το 2022 και μετά.

Ο κ. Καραγιάννης παραδέχτηκε πως αυτά τα μέτρα δεν αρκούν για τη σημερινή κατάσταση και για τον λόγο αυτό υπήρξε και ένα ακόμη πακέτο μέτρων στήριξης του κατασκευαστικού κλάδου. Θεσμοθετήθηκε η απολογιστική πληρωμή υλικών, όπως είναι η άσφαλτος, το pvc και το πολυαιθυλένιο και δώσαμε και ένα πριμ ύψους 5% επί του ανεκτέλεστου αντικειμένου των συμβάσεων, που θα ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Επιπλέον, δόθηκε η επιλογή σε αναδόχους έργων που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα, που έχουν δώσει υπερβολικά μεγάλες εκπτώσεις, είτε για άλλους δικούς τους λόγους, να επιλέξουν να επιμηκύνουν το χρόνο εκτέλεσης των έργων τους κατά έξι μήνες και να μη λάβουν αυτό το πριμ έγκαιρης παράδοσης. Παράλληλα, εκδόθηκαν και πάλι οι συντελεστές αναθεώρησης για το τέταρτο τρίμηνο του 2021 όπου προστέθηκαν ακόμη 70 επιπλέον συντελεστές, κυρίως για εργασίες που περιλαμβάνουν τσιμεντοειδή.

«Και επιτρέψτε μου να σας πω ότι νομίζω ότι είναι μια τίμια συμφωνία που κάναμε μεταξύ μας για όλα τα μέρη και για την πλευρά της Πολιτείας, αλλά και για την πλευρά του εργοληπτικού κόσμου. Είναι μία συμφωνία που κινείται στο πλαίσιο των αιτημάτων του κλάδου σας και θεωρώ πως πρέπει να τύχει και της δικής σας αποδοχής.  Και ξέρετε γιατί είμαστε ακόμη υπερήφανοι; Γιατί αυτό το προϊόν αυτής της συμφωνίας έγινε μαζί με τον εργοληπτικό κόσμο. Ξέρετε ότι δουλέψαμε μαζί συνεχόμενα για πάνω από δύο μήνες ώστε να καταλήξουμε σε αυτή τη συμφωνία» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης. Κατανοώντας πως από την πλευρά των εργοληπτών υπάρχουν και άλλα ζητούμενα, τόνισε ότι έχουν ήδη δοθεί έως σήμερα αυτά που έπρεπε με βάση τις δυνατότητες της χώρας.

ΠΑΠΠΑΣ: Ο ΚΛΑΔΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΑΜΥΝΤΙΚΟΥ ΤΕΙΧΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΥΦΕΣΗΣ

Τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, κ.Νίκος Παππάς

Ο Τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, αναφέρθηκε στις διαφωνίες της Αξιωματικής αντιπολίτευσης για την πορεία μεγάλων έργων της χώρας, όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου, όπως είπε, υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ενώ παρελήφθη ένας σχεδιασμός υλοποιούμενος ο οποίος θα το είχε το έργο στο τέλος του προηγούμενου έτους ολοκληρωμένο με την εξαίρεση του σταθμού Βενιζέλου. Τώρα έχουμε τα ζητήματα των αρχαίων, τις αξιώσεις του αναδόχου και βεβαίως χρονοδιαγράμματα τα οποία πλέον έχουν μετακινηθεί μετά το πέρας της θητείας της παρούσας κυβέρνησης. Επίσης, για την περίπτωση του έργου Πατρών-Πύργου, σημείωσε ότι σταμάτησαν ενεργές εργολαβίες, εργολαβίες οι οποίες υλοποιούνταν και στον ΒΟΑΚ υπήρχε καθυστέρηση 2,5 ετών «για να επιστρέψουμε σε ένα σχεδιασμό ο οποίος υλοποιούνταν από τη δική μας διακυβέρνηση με τον οποίον τουλάχιστον στα λόγια η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών διαφωνούσε μέχρι να ξεκινήσει να τον υλοποιεί και να τον εξαγγέλλει παρουσία του ίδιου του Κυριάκου του Μητσοτάκη» τόνισε.

Σημείωσε, επίσης, ο κλάδος των εργοληπτών μπορεί να παίξει το ρόλο του αμυντικού τείχους για το σύνολο της οικονομίας τον καιρό της ύφεσης, αλλά και της αιχμής του δόρατος στην προσπάθεια της ανάκαμψης «κι εδώ υπάρχει τεράστιο έδαφος για να συνεννοηθούμε όλοι.  Για παράδειγμα ήταν θετικό που ήρθαν οι ρυθμίσεις αυτές. Είναι επαρκείς; Κι εμείς νομίζουμε ότι δεν είναι επαρκείς. Το κάναμε καθαρό με την τοποθέτησή μας στη Βουλή, ο εκπρόσωπός μας το διατύπωσε. Υπάρχουν αναθεωρήσεις τιμών, οι οποίες κατά το κοινώς λεγόμενο είναι προπολεμικές, όχι του 2ου παγκοσμίου όπως λέει ο λαός μας αλλά είναι πριν τον πόλεμο, πριν τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας. Θα πρέπει λοιπόν να κάτσουμε και αυτό να το δούμε» τόνισε και αναρωτήθηκε αν στο μυαλό της κυβέρνησης ο κατασκευαστικός κλάδος είναι γεμάτος από εταιρείες ζόμπι όπως λέει η έκθεση Πισσαρίδη. Αναφέρθηκε, επίσης, σε πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ από τις 20 Απριλίου, να γίνει μία ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα ακριβώς τα προβλήματα του κατασκευαστικού κλάδου, με παρουσία όλων των Ενώσεων και θα καταθέσω ενώπιών σας την προσωπική μας δέσμευση ότι αυτή η συνεδρίαση δεν θα είναι ακόμα μία αφορμή για να έχουμε αντεγκλήσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Παράλληλα, τόνισε πως «εάν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αρνηθεί πράγματα αυτονόητα και υλοποιήσιμα για τον κλάδο, θα είμαστε στο πλευρό σας να τα διεκδικήσουμε μαζί με σας και τον κλάδο για να γίνουν αυτά που πρέπει να γίνουν για την εθνική οικονομία».

Όπως είπε, υπάρχει το έδαφος «να οικοδομήσουμε ένα μέτωπο λογικής απέναντι σε όσους νομίζουν ότι στον κλάδο αρμόζει ειδικά σε αυτή τη συγκυρία μία «δημιουργική καταστροφή» εντός εισαγωγικών, όπως έλεγε ο Σούμπέτερ και όπως σκέφτονται αυτοί που έγραψαν αυτά που έγραψαν στην έκθεση Πισσαρίδη.  Ο κλάδος λοιπόν και ειδικά οι μικρές και μικρότερες επιχειρήσεις έχει τεράστιες ανάγκες και δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου. Ειδικά οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι too big to fail που λέμε και στην Καισαριανή, πολύ μεγάλες για να αποτύχουν» τόνισε και εξήγησε ότι οι επιχειρήσεις αυτές δεν μπορούν να ασκήσουν πολιτικές πιέσεις για να αποσπάσουν για τον εαυτό τους ευνοϊκές ρυθμίσεις, δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό διότι αυτό είναι ένα δομικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας «και εκεί θα είμαστε με το Υπουργείο Υποδομών μαζί αν υπάρξουν προσπάθειες αυτά τα προβλήματα να τα υπερβούμε, επιχειρήσεις οι οποίες φαίνεται να μην έχουν και πρόσβαση στα λεφτά του Ταμείου Ανάκαμψης» τόνισε. Επιπρόσθετα, σημείωσε πως χρειάζεται αναθεώρηση και της κατεύθυνσης των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, γενναίες ρυθμίσεις για το ιδιωτικό χρέος/ Μάλιστα, ανέφερε πως για κάθε 10 ευρώ έργου που παίρνουν οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις ένα ευρώ παίρνουν οι μικρότερες. «Αυτό δεν είναι μία πραγματικότητα με την οποία πρέπει να συμβιβαστούμε, δεν έχει λογική, δεν είναι προς το συμφέρον της εθνικής οικονομίας και εάν κάποιος ονειρεύεται ή πιστεύει ότι όλο το κατασκευαστικό έργο πρέπει πέντε ή έξι εταιρείες να το πάρουν ονειρεύεται μία πραγματικότητα στην οποία για να φτάσουμε θα περάσουμε μέσα από μία μεγάλη καταστροφή και αυτό πρέπει να το αποτρέψουμε όλοι μαζί» σημείωσε.

Γ. ΠΑΤΟΥΛΗΣ: ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΜΟΧΛΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΟΙ ΕΡΓΟΛΗΠΤΕΣ

Περιφερειάρχης Αττικής,            κ. Γιώργος Πατούλης

Ο Περιφερειάρχης Αττικής, κ. Γιώργος Πατούλης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη σημασία του έργου της ΠΕΣΕΔΕ σημειώνοντας πώς είναι ευχής έργο ότι υπάρχουν τέτοιοι φορείς που συλλογικά και ενωτικά προσπαθούν να θωρακίσουν τα μέλη τους απέναντι στις εξελίξεις. Όπως είπε, ζούμε την τρικυμία που προκαλεί στην παγκόσμια οικονομία ο πόλεμος της Ουκρανίας. Μόνο οι υαλουργίες που έσβησαν από το χάρτη στην Ουκρανία εκτίναξαν τις τιμές του βασικού αυτού υλικού στα ύψη, προκαλώντας αλυσιδωτές και σημαντικές αυξήσεις.

«Γνωρίζω ότι πολλοί από εσάς βρίσκεστε σε κατάσταση αναγκαίων προσαρμογών και ανησυχίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και είναι εύλογο. Οι εργολήπτες είναι ένας αναπτυξιακός μοχλός της χώρας, με τον οποίον και η Περιφέρεια Αττικής συνεργάζεται στενά για την ανάπτυξη και την ευημερία της Αττικής και των κατοίκων της έχοντας εντάξει πολλά έργα τα οποία αυτή τη στιγμή εκτελούνται. Υπάρχουν σε εξέλιξη 900 μικρά και μεγαλύτερα έργα αυτή τη στιγμή» σημείωσε ο κ. Πατούλης τονίζοντας πώς έχει ήδη ξεκινήσει ο διάλογος, η προσπάθεια της κυβέρνησης για τις αναθεωρήσεις τιμών κι αυτό είναι σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση της κατάστασης ανάμεσα σε άλλα, για να μην έχουμε διακοπές έργων κατ΄ ουσίαν. Υπογράμμισε την ανάγκη συναίνεσης για να ξεπεραστεί η δύσκολη αυτή περίοδος και να διατηρηθεί ψηλά το ηθικό ώστε να δοθεί ώθηση στην οικονομία.

Ν. ΜΗΛΗΣ: ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ Ο ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΔΙΑΧΥΣΗ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Πρόεδρος της Κεντρικής Αντιπροσωπείας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ.Νίκος Μήλης

Εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ και με την ιδιότητα του Προέδρου της Κεντρικής Αντιπροσωπείας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο Νίκος Μήλης αναφέρθηκε, αρχικά, στις πρωτοβουλίες του ΤΕΕ, όπως η πρόσφατη απόφαση της Κεντρικής Αντιπροσωπείας, όπου ουσιαστικά προδιάγραψε το πλαίσιο των συναντήσεων που έγιναν στην πορεία μετά με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ, με την ηγεσία του Υπουργείου και με τα υπόλοιπα κόμματα.

Παράλληλα, ο κ. Μήλης αναφέρθηκε σε πέντε μεταβολές όπως τις έχει καταγράψει το ΠΑΣΟΚ, στην καθημερινότητά μας στο επάγγελμά μας που έχουν σχέση με τα δημόσια έργα σήμερα.

Η συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων στα θέματα της μελέτης και της κατασκευής των έργων, έχουν περάσει, έχουν μεταβιβαστεί μέσω αντίστοιχων σχετικών συμβάσεων στους αναδόχους κατασκευής, δηλαδή σε όλους εσάς.

Η οριζόντια σχεδόν εφαρμογή του συστήματος μελέτη-κατασκευή, από τις αναθέτουσες αρχές, υπαγορεύει μία εκ των πραγμάτων στενή συνεργασία με τον μελετητικό κλάδο και επιβάλλει σοβαρές και αξιόπιστες συνεργασίες μαζί του. Τυχόν μελετητικά σφάλματα και αστοχίες πρέπει να περιορίζονται στο ελάχιστο δυνατόν και σε κάθε περίπτωση να μην εγείρουν οικονομικές μεταβολές στους προϋπολογισμούς των έργων.

Σήμερα στην Ελλάδα το δίκτυο των υπεργολάβων είναι ιδιαίτερα αδύναμο σε ανθρώπινα χέρια, καθόλου εύρωστο, κουβαλά πολλές αδυναμίες οργανωτικές, διαχειριστικές και άλλες μετά από την δεκαετή κρίση που πέρασε και όλα αυτά οδηγούν σε ένα γεγονός ότι θα πρέπει αυτός ο κλάδος, ο κλάδος της υπεργολαβίας, να ανασυγκροτηθεί εκ βάθρων.  Εκεί πέρα θα πρέπει να υπάρχουν πρωτοβουλίες και από οι εργοληπτικές οργανώσεις και από την Πολιτική Ηγεσία και βέβαια από τον Τεχνικό Σύμβουλο της Πολιτείας που είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο.

Το τραπεζικό σύστημα μετά τα απανωτά χτυπήματα που υπέστη κυρίως λόγω της αδράνειας που υπέδειξε στη διαχείριση των δανειακών του συμβάσεων με τους κατασκευαστές έχει βελτιστοποιήσει σήμερα τις απαιτήσεις του σε εγγυήσεις, αλλά και έχει ενισχύσει τις δομές του με τεχνικούς συμβούλους που παρακολουθούν και εποπτεύουν αρκετά στενά την πορεία των έργων και φυσικά των χρηματοδοτικών ροών σε όλα αυτά.

Η νέα δεκαετία που έρχεται βρίσκει τόσο τις κατασκευαστικές όσο και τις μελετητικές εταιρείες με σημαντικό και ουσιαστικό έλλειμμα στελεχών. Είπαμε πριν για τον κλάδο της εργολαβίας, υπάρχει κοινή αγωνία σε όλους μας ποιοι θα εκτελέσουν ποιοι θα υλοποιήσουν όλα αυτά τα έργα τα οποία ανακοινώνονται και τα οποία ανακοινώθηκαν και πριν από δω από το βήμα. Ειδικά στο θέμα των μελετητικών και των εργοληπτικών εταιρειών, όπου και εκεί διαπιστώνεται σημαντικό έλλειμμα στελεχών θα πρέπει συντεταγμένα να ζητηθεί η επιστροφή έμπειρων στελεχών που έφυγαν στο εξωτερικό και θα πρέπει και οι εταιρείες, να βελτιώσουν θεαματικά τις πολιτικές αμοιβών τους.

Παράλληλα, τόνισε ότι είναι αναγκαίο ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, όπου θα εντάσσει μέσα και τις δημοσιονομικές της πολιτικές και τις φορολογικές πολιτικές και τα ευρωπαϊκά κονδύλια σε ένα όραμα για μια λεγόμενη ανθεκτική οικονομία και κοινωνία προκειμένου να αποφύγουμε τις απανωτές κρίσεις. Κατηγόρησε την κυβέρνηση για διαχείριση των διαθέσιμων πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, χωρίς όραμα και στρατηγική, χωρίς μια συγκεκριμένη στοχευμένη προσπάθεια εκσυγχρονισμού της οικονομία. Χαιρέτησε τις πρωτοβουλίες που αναδείχθηκαν σε σχέση με τις αναθεωρήσεις και τα τιμολόγια, αλλά υπογράμμισε ότι δεν υλοποιήθηκαν ακριβώς τα αιτήματα των εργοληπτών γιατί δεν υπάρχει αυτός ο δημοσιονομικός χώρος. Υπογράμμισε ότι χρειάζεται να υπάρχει δημοκρατικός σχεδιασμός στα έργα, υπενθυμίζοντας τις ενστάσεις του κλάδου σε σχέση με τις πρότυπες προτάσεις για τα έργα υποδομής και τη μείωση των ορίων, και την τροποποίηση προκηρύξεων. «Θέλουμε διάχυση στα έργα, θέλουμε έργα για όλες τις εταιρίες, ακριβώς για να γίνονται τα έργα να υλοποιούνται και να ζούμε σε μια ανοιχτή και ζωντανή οικονομία» κατέληξε.

Κ. ΜΑΚΕΔΟΣ: ΣΕ ΔΙΠΛΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, κ.Κωνσταντίνος Μακέδος

Ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, Κωνσταντίνος Μακέδος υπογράμμισε ότι σήμερα βρισκόμαστε σε ένα διαφορετικό περιβάλλον σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν όπου υπάρχει ανασφάλεια, υψηλός πληθωρισμός, αύξηση στις τιμές ενέργειας και αγαθών, επιπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα και εντέλει διεθνής αναταραχή με άγνωστες συνέπειες. Παρά τις ελπίδες ανάκαμψης που υπήρξαν για μετά το τέλος της πανδημίας, η οικονομία και ο κλάδος παραμένουν σε αχαρτογράφητα νερά σε μία δύσκολη περίοδο, με αυξήσεις στις πρώτες ύλες και τα υλικά, έλλειψη προσωπικού και αδυναμία μακροοικονομικού σχεδιασμού.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο κατασκευαστικός τομέας βρίσκεται σε ένα διπλό σταυροδρόμι. Να συνεχίσει να αναπτύσσεται μέσα σε αντίξοες συνθήκες και συγχρόνως να προετοιμάζεται για την ανοικοδόμηση όταν και όποτε οι εχθροπραξίες στην Ουκρανία λάβουν τέλος, το οποίο ελπίζουμε να γίνει το συντομότερο. «Πρέπει να παραδεχτούμε ποιος είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο. Ναι, ο κατασκευαστικός τομέας δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς στοιχειώδη πολιτική πρόσβασης σε ελκυστική χρηματοδότηση. Δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ουσιαστική πρόσβαση σε χρηματοδοτικά και εγγυοδοτικά εργαλεία. Μπορεί η αγορά να έχει ένα ενεργό κομμάτι που αφορά την ψυχολογία, αλλά εμείς οι μηχανικοί και ειδικότερα οι μηχανικοί που είναι και επιχειρηματίες, χρειάζονται λύσεις. Σημαντικός παράγοντας αισιοδοξίας είναι ο μηχανισμός ανάκαμψης και σταθερότητας» ανέφερε. Όπως είπε, σήμερα χρειάζονται ευέλικτα εργαλεία για την πλήρη απορρόφηση των κονδυλίων του μηχανισμού Ανάκαμψης και το ΤΜΕΔΕ ήταν και θα παραμείνει πρωταγωνιστής στο portfolio των λύσεων για όλους τους μηχανικούς δημιουργώντας νέα και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα των παλιών εργαλείων, στο πλαίσιο του εγγυοδοτικού και πιστοδοτικού του ρόλου. Ο κ. Μακέδος αναφέρθηκε αναλυτικά στις κινήσεις του ΤΜΕΔΕ για τη στήριξη των επαγγελματιών της χώρας αναφέροντας, για παράδειγμα, ότι η συνεργασία του ΤΜΕΔΕ με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα πραγματικά σηματοδοτεί το μέλλον, ανοίγει δρόμους σε μια νέα μορφή πιστοδοσίας και λειτουργίας πολλαπλασιαστικής ανάπτυξης. Κατέληξε, δε, σημειώνοντας πως όπως ορθώς ο Σύνδεσμος έχει διαπιστώσει το οικοσύστημα του κατασκευαστικού τομέα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την ενίσχυση των μικρών και μεσαίων τεχνικών εργολάβων τονίζοντας πως «η δική του ενδυνάμωση μαζί με τις πολιτικές που διευκολύνουν τη διαφάνεια στην ενίσχυση και των πρωτοβουλιών στο χώρο των δημόσιων έργων αποτελούν τον καταλύτη προόδου και την προϋπόθεση περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου. Του κλάδου που απασχολεί χιλιάδες Έλληνες επιστήμονες, που λειτουργεί ανασχετικά στο brain drain και κάθε οικονομικό κύτταρο σε εθνικό και τοπικό επίπεδο του κλάδου και λειτουργεί πολλαπλασιαστικά σε όλο το εύρος της οικονομίας».

Ε. ΚΑΣΣΕΛΑΣ: ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΙΕΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Γενικός Γραμματέας της ΠΕΔΜΕΔΕ, Ευάγγελος Κασσελάς

Ο κύριος Ευάγγελος Κασσελάς Γενικός Γραμματέας της ΠΕΔΜΕΔΕ αναφέρθηκε στις αποτυχημένες, έως σήμερα, προσπάθειες για τη δημιουργία μίας «ομπρέλας» που να καλύπτει όλες τις διαφορετικές οργανώσεις του κλάδου προκειμένου να γίνουν κοινές προσπάθειες για να υπάρξουν αποτελέσματα έχοντας απέναντί τους εκπροσώπους της Πολιτείας. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μία ακόμη προσπάθεια λιγότερο φιλόδοξη προκειμένου να δημιουργηθεί μία ενιαία οργάνωση, μία Συνομοσπονδία που στην πορεία εγκαταλείφθηκε, υπενθύμισε, αλλά τόνισε πως η ΠΕΔΜΕΔΕ προσπαθεί να την κρατήσει ζωντανή ώστε μέσω της Συνομοσπονδίας να υπάρξουν περισσότερες πιέσεις.  «Αυτό το βλέπουμε στην Ευρώπη που η ΠΕΔΜΕΔΕ είναι μέλος εκεί της FIEK της ευρωπαϊκής οργάνωσης, όπου η ευρωπαϊκή οργάνωση είναι ένας συνομιλητής με τη Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ισότιμος, ακούγεται. Δηλαδή λένε κάτι η FIEK, τους ακούνε η Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι εμάς εδώ μας ακούνε, αλλά ξέρουμε πόσο μας ακούνε. Ζητάμε δέκα πετυχαίνουμε δέκα» εξήγησε. Μίλησε και για το πρόβλημα τβν ανατιμήσεων σημειώνοντας πως κανείς δεν φαίνεται ευχαριστημένος από τη λύση που έχει δώσει έως σήμερα η κυβέρνηση τονίζοντας πως πρόκειται για ένα «αντίδωρο» προκειμένου να μετριαστούν οι αντιδράσεις από την αγορά.

Γ. ΚΩΤΣΟΒΑΣΙΛΗΣ: ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

Ομοσπονδία των Συλλόγων Εργαζομένων στις Τεχνικές Επιχειρήσεις Ελλάδος, κ.Γιάννης Κωτσοβασίλης

Εκπροσωπώντας ΔΣ της Ομοσπονδίας των Συλλόγων Εργαζομένων στις Τεχνικές Επιχειρήσεις Ελλάδος, ο Γιάννης Κωτσοβασίλης, αναφέρθηκε στην εκδίωξη από τη χώρα του ανθρώπινου τεχνικού κεφαλαίου της Ελλάδος, τους τεχνικούς και τους μηχανικούς λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης.  Όπως τόνισε, η ΟΣΕΤΕΕ προσβλέπει στη συνεργασία των κοινωνικών εταίρων και εργάζεται για την κανονικοποίηση των σχέσεων εργαζομένων και εργοδοτών. «Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτή υλοποιείται θεσμικά μέσω των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Ήδη υπογράφηκε μια σύμβαση με τους οικοδόμους και γι΄ αυτό αναμένουμε ως επόμενο λογικό επακόλουθο την υπογραφή αντίστοιχης σύμβασης συλλογικής εργασίας με τους μηχανικούς και άλλους εργαζόμενους στις εθνικές εταιρείες, για να μπορέσει να εξασφαλιστεί η πολυπόθητη εργασιακή ειρήνη και η ανάπτυξη» σημείωσε.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_130 της ΠΕΣΕΔΕ

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα