Ευάγγελος Κυριαζόπουλος: Έρχεται σχέδιο αναμόρφωσης του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης

Η ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ & Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος μιλώντας στο ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΟΝ ΒΗΜΑ  αναφέρεται στις αναπτυξιακές ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις των λιμένων της χώρας.

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_127 της ΠΕΣΕΔΕ

Με στόχο την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη, το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής προγραμματίζει να παρουσιάσει σύντομα το σχέδιο του για την αναμόρφωση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και για τους λιμένες που συμπληρώνουν τους οργανισμούς λιμένων Α.Ε. με στόχο να δώσει συνολική λύση στις αδυναμίες που έχουν σωρευτεί με τα χρόνια και να εκσυγχρονίσει το εθνικό λιμενικό μας σύστημα. Αυτό σημειώνει ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος που τονίζει επίσης ότι το Τομεακό Πρόγραμμα ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027 φέτος για πρώτη φορά σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Μεταφορών ε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας για την υλοποίηση της κοινής μας αναπτυξιακής στρατηγικής. Στην κατεύθυνση της αναδιάρθρωσης του λιμενικού δικτύου με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των νησιών της διασύνδεσης των λιμένων μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα και κατ’ επέκταση και με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, σημαντικά κονδύλια ύψους 137 εκ. ευρώ δεσμεύονται, όπως λέει για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών, αλλά και την ενίσχυση άγονων ακτοπλοϊκών συνδέσεων.Όπως υπογραμμίζει, οι λιμένες πολλαπλασιάζουν τη δυναμική τους όταν αυτοί είναι πολυτροπικά διασυνδεδεμένοι με το εθνικό μεταφορικό μας σύστημα και το τελευταίο αποτελεί βασική προτεραιότητα της εθνικής στρατηγικής μεταφορών, δίνοντας πλέον έμφαση όχι μόνο στις οδικές, αλλά και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις κομβικών λιμένων. Αναφερόμενος στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής σημειώνει ότι μπορεί να είναι η μεγαλύτερη περιβαλλοντική πρόκληση που έχει αντιμετωπίσει ποτέ η παγκόσμια κοινωνία και στο πλαίσιο αυτό, οι λιμένες και οι πόλεις μπορούν και πρέπει να συνεργαστούν για να προβλέψουν τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στους λιμένες. Όπως επισημαίνει ο Δρ Κυριαζόπουλος, η υπέρβαση της πρόκλησης απαιτεί μια διττή προσέγγιση: «Από τη μία πλευρά, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μειώσουμε τις παγκόσμιες εκπομπές, ώστε να επιβραδύνουμε την τάση της θέρμανσης. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να λάβουμε προληπτικά μέτρα για να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες που η επιστήμη δείχνει ότι θα επικρατήσουν τις επόμενες δεκαετίες. Οι λιμένες ως κρίσιμες υποδομές θα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και των δύο πλευρών της προσέγγισης».
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Προηγούμενοι και σε εξέλιξη διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια στη χώρα μας, αποδεικνύουν την ύπαρξη ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος για στον κλάδο. Ποιες είναι οι κινήσεις από πλευράς Υπουργείου για τη δημιουργία ενός δυνατού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για το λιμενικό δυναμικό της χώρας;

Πράγματι, το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών σχημάτων για την αξιοποίηση των λιμένων της χώρας μας είναι έκδηλο και ιδιαίτερα ενθαρρυντικό αντικατοπτρίζοντας τις προσπάθειες που καταβάλουμε μεθοδικά για την αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης και την ανταγωνιστικότητα του εθνικού λιμενικού συστήματος. Η ολοκλήρωση των διαδικασιών αξιοποίησης των δέκα οργανισμών λιμένων θα φέρει νέους αξιόπιστους επενδυτές στη χώρα που θα προστεθούν στο ιδιαίτερα ευνοϊκό κλίμα που έχουν δημιουργήσει οι επενδύσεις στους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης με την επιτυχή και συστηματική υλοποίηση του αναπτυξιακού πλάνου παρά τις δυσκολίες που έχει η επιφέρει η πανδημία.

Το Υπουργείο μας προσηλωμένο στην ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη, προγραμματίζει να παρουσιάσει σύντομα το σχέδιο του για την αναμόρφωση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και για τους λιμένες που συμπληρώνουν τους οργανισμούς λιμένων Α.Ε. με στόχο να δώσει συνολική λύση στις αδυναμίες που έχουν σωρευτεί με τα χρόνια και να εκσυγχρονίσει το εθνικό λιμενικό μας σύστημα.

Στο τέλος του χρόνου κατατίθεται προς έγκριση στις Βρυξέλλες το Τομεακό Πρόγραμμα ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027, το οποίο φέτος για πρώτη φορά σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο μας για την υλοποίηση της κοινής μας αναπτυξιακής στρατηγικής. Στην κατεύθυνση της αναδιάρθρωσης του λιμενικού δικτύου με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των νησιώντης διασύνδεσης των λιμένων μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα και κατ’ επέκταση και με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, σημαντικά κονδύλια ύψους 137 εκ. ευρώ δεσμεύονται για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών, αλλά και την ενίσχυση άγονων ακτοπλοϊκών συνδέσεων.

Ωστόσο, οι λιμένες πολλαπλασιάζουν τη δυναμική τους όταν αυτοί είναι πολυτροπικά διασυνδεδεμένοι με το εθνικό μεταφορικό μας σύστημα και το τελευταίο αποτελεί βασική προτεραιότητα της εθνικής στρατηγικής μεταφορών, δίνοντας πλέον έμφαση όχι μόνο στις οδικές, αλλά και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις κομβικών λιμένων.

Στην «Εθνική Λιμενική Πολιτική 2020 – 2030» το Υπουργείο έχει θέσει ως προτεραιότητα τη σύνδεση του σιδηροδρομικού και λιμενικού δικτύου της χώρας. Μάλιστα, έχετε δηλώσει πώς θα μπορούσαν να επιτευχθούν, εκτός από τις υφιστάμενες και σιδηροδρομικές συνδέσεις  με τη Χαλκίδα, την Κόρινθο, την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα. Τι έχουμε καταφέρει έως σήμερα σε αυτόν τον τομέα και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις από πλευράς Πολιτείας προς αυτόν τον στόχο; 

Η σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμένων είναι από τις βασικές προτεραιότητες της νέας λιμενικής πολιτικής για την ανάδειξη της ανταγωνιστικότητάς τους μέσω της βέλτιστης αξιοποίησης της διεθνούς εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητας. Έχουν ήδη εγκριθεί από την ΕΡΓΟΣΕ τα τεύχη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για 6 μεγάλα έργα ύψους 4 δισ. ευρώ. Στην βορειοανατολική Ελλάδα τα έργα αφορούν την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη -Λιμένας Καβάλας- Τοξότες(που θα μειώσει την χρονοαπόσταση κατά 3 ώρες), η σιδηροδρομική διασύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης  καθώς και η αναβάθμιση της γραμμής στο τμήμα Λιμένας Αλεξανδρούπολης – Ορμένιο που δημιουργεί σύνδεση με τον βουλγαρικό σιδηρόδρομο και δίνει πρόσβαση έως την Μαύρη Θάλασσα. Στην Δ. Ελλάδα με τα νέα έργα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών, ολοκληρώνεται η σύνδεση της πύλης της Ελλάδας με το νέο σύγχρονο δίκτυο μέχρι την Αθήνα. Ενώ με τις προγραμματιζόμενες επεκτάσεις της προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στην Αττική τόσο προς το λιμένα της Ραφήνας όσο και από τον κόμβο Κορωπίου προς το λιμένα του Λαυρίου, ολοκληρώνεται η πολυτροπική διασύνδεση των σημαντικότερων λιμένων για την ακτοπλοΐα.

Όσον αφορά το λιμένα της Ηγουμενίτσας οι διαγωνισμοί των μελετών για τη σιδηροδρομική γραμμή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022 με προβλεπόμενη ολοκλήρωση του έργου το 2025. Ένα έργο που είναι τμήμα της δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας και θα πρέπει να διασυνδέσει την Ηγουμενίτσα, κεντρικό λιμένα του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορώνκαι κόμβο του Διαδρόμου Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου, με το υπόλοιπο δίκτυο έως το 2030.

Όσον αφορά την Κόρινθο, προγραμματίζεται η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης με Άργος και Ναύπλιο καθώς σύμφωνα με τον ΟΣΕ έχει εκπονηθεί η μελέτη του έργου, έχουν συνταχθεί τα τεύχη δημοπράτησης και εκπονείται η μελέτη σκοπιμότητας.

Τέλος, όσον αφορά τη Χαλκίδα σημαντικό βήμα που πρέπει να προηγηθεί είναι η ωρίμανση των ενεργειών για υλοποίηση των προτάσεων του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου του Οργανισμού Λιμένα Νομού Εύβοιας Α.Ε. που προβλέπει νέο εμπορευματικό λιμένα στη βοιωτική ακτή σε εγγύτητα προς τον οδικό άξονα Χαλκίδα – Σχηματάρι – ΠΑΘΕ, το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και προς το Βιομηχανικό Πάρκο Οινοφύτων.

XANIA

Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και τον οδικό χάρτη της Ε.Ε. για «πρασίνισμα» των μεταφορών, ο ενεργειακός μετασχηματισμός των λιμανιών της χώρας έχει χαρακτηριστεί ως προτεραιότητα τόσο από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όσο και από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ποια είναι τα βήματα που έχουν δρομολογηθεί προς αυτή την κατεύθυνση και ποιοι οι στόχοι που θέτετε; Ποια θα είναι η επιβάρυνση ή το όφελος στην αγορά από μία τέτοια μετάβαση;

Την παρούσα περίοδο το ΕΣΕΚ βρίσκεται υπό αναθεώρηση μετά την Ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το καλοκαίρι που μας πέρασε της νομοθετικής δέσμης μέτρων ‘Fitfor 55’ που ανεβάζει τη μείωση των εκπομπών CO2κατά «τουλάχιστον 55%» ως το τέλος της δεκαετίας, έναντι 40% που ίσχυε με έτος αναφοράς το 1990. Οι σχετικές νομοθετικές προτάσεις και κανονισμοί βρίσκονται σε φάση πλήρους διαπραγμάτευσης στις Βρυξέλλες, στις οποίες συμμετέχουμε ως Γενική Γραμματεία στηρίζοντας τις θέσεις της χώρας μας.

Σύμφωνα με την Πρόταση Κανονισμού για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων, οι λιμένες που ανήκουν στο κύριο και εκτεταμένο δίκτυο της χώρας μας, με εξαίρεση τους νησιωτικούς λιμένες, θα πρέπει να διαθέτουν εγκαταστημένη υποδομή για τις ανάγκες εξυπηρέτησης των σκαφών για την από ξηράς παροχής ηλεκτρικής ενέργειαςστη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων έως το 2030.

Ωστόσο, από τις μελέτες που διενεργεί ο ΔΕΔΔΗΕ προκύπτει ότι θα απαιτηθούν σημαντικές ενισχύσεις του δικτύου και μετατροπής της τάσης σε μεσαία/υψηλή για την κάλυψη των αναγκών. Παράλληλα μέσα από το μετασχηματισμό τους σε ενεργειακούς κόμβους, οι σύγχρονοι λιμένες ενδέχεται σύντομα να έχουν και νέο ρόλο αυτό του παρόχου ενέργειας μιας οπτικής που πρέπει να αρχίζουμε να βλέπουμε πιο ουσιαστικά και να εξετάσουμε τρόπους θεσμικής κατοχύρωσής της. Ενδεχόμενα όπως η τιμολόγηση της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας προς τα πλοία και η παροχή κινήτρων όπως είναι η ειδική φορολογική μεταχείριση είναι επίσης ζητήματα τα οποία έχουμε ήδη αρχίσει να συζητούμε σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, στην προσπάθεια εξεύρεσης των λύσεων που θα ικανοποιούν πρωτίστως τα νέα περιβαλλοντικά κριτήρια για την μείωση των επιβλαβών εκπομπών αλλά θα διασφαλίζουν και τους τρόπους της μικρότερης δυνατής επιβάρυνσης των τελικών χρηστών στην αγορά. 

Η κλιματική αλλαγή και, ως αποτέλεσμα, οι έντονες φυσικές καταστροφές που σημειώνονται τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα, αλλάζουν τα δεδομένα στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών. Πώς επηρεάζει αυτό τον τομέα των λιμένων και με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να θωρακιστούν τα λιμάνια απέναντι σε πιθανές φυσικές καταστροφές;

Η κλιματική αλλαγή μπορεί να είναι η μεγαλύτερη περιβαλλοντική πρόκληση που έχει αντιμετωπίσει ποτέ η παγκόσμια κοινωνία. Οι λιμένες και οι πόλεις μπορούν και πρέπει να συνεργαστούν για να προβλέψουν τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στους λιμένες.

Η υπέρβαση της πρόκλησης απαιτεί μια διττή προσέγγιση: Από τη μία πλευρά, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μειώσουμε τις παγκόσμιες εκπομπές, ώστε να επιβραδύνουμε την τάση της θέρμανσης. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να λάβουμε προληπτικά μέτρα για να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες που η επιστήμη δείχνει ότι θα επικρατήσουν τις επόμενες δεκαετίες. Οι λιμένες ως κρίσιμες υποδομέςθα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και των δύο πλευρών της προσέγγισης.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας θα αρχίσει να επηρεάζει όλο και περισσότερους λιμένες και η μεγαλύτερη συχνότητα καταιγίδων θα προκαλέσουν περισσότερα πλημμυρικά φαινόμενα. Ας μην ξεχνάμε το tsunami τον Οκτώβριο πέρυσι στη Σάμο και τις συνέπειες του στις λιμενικές εγκαταστάσεις του νησιού και όχι μόνο. Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα και στις αλληλοεξαρτώμενες υποδομές, όπως, τους αγωγούς και τις γέφυρες. Η ανύψωση, τα έργα θωράκισης ή ακόμα και η μετεγκατάσταση λιμένων σε ακραίες περιπτώσεις, είναι στη δέσμη των μέτρων που δύναται να παρθούν. Παράλληλα, ολοένα αυξανόμενη σημασία έχει η ανάγκη για επενδύσεις σε εξοπλισμό και εγκαταστάσεις έγκαιρης προειδοποίησης εκτάκτων φαινομένων, ώστε οι λιμενικές αρχές να είναι σε θέση να θέτουν σε εφαρμογή aprioriσχέδια έκτακτης ανάγκης τόσο για τους πολίτες όσο και τα ελλιμενίζοντα σκάφη.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει στόχο για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, στο γενικότερο πακέτο προτάσεων «Fit-for-55» με σκοπό να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Σε αυτό το περιβάλλον και η Ελλάδα, διά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει προτείνει τη δημιουργία ενός κέντρου ερευνών εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων και τεχνολογίας και προτείνει το κόστος των περιβαλλοντικών μέτρων να είναι σύμφωνο με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Από την πλευρά της η αγορά σημειώνει ότι η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να σηκώσει μόνη της το βάρος της ευθύνης για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται τώρα καθώς αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Πώς μπορεί να συγκεραστεί η επίτευξη των στόχων αυτών παράλληλα με την ανάπτυξη της ναυτιλιακής αγοράς;

Η νομοθετική δέσμη μέτρων ‘Fitfor 55’, φέρνει πληθώρα αλλαγών την δεκαετία που διανύουμε σε όλους τους επιμέρους τομείς των μεταφορών. Όπως προανέφερα, η κλιματική αλλαγή είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο του οποίου τις διαστάσεις προσπαθούμε να μετριάσουμε με κινήσεις οι οποίες ενεργοποιούνται αυτή την περίοδο, με στόχο να δούμε αποτελέσματα σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα 10 και 15 ετών. Η πρωτοβουλία για την ίδρυση ενός κέντρου ερευνών εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων και τεχνολογίας στη χώρα μας είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Θα συμφωνήσω ότι η μετάβαση στην επόμενη μέρα για το ναυτιλιακό καύσιμο δεν είναι εύκολή. Αλλά για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής μερίδιο ευθύνης λίγο πολύ έχουμε όλοι μας. Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», φέρεται παγκοσμίως να είναι περισσότερο δίκαιη από το να επωμιστεί η μία ή η άλλη πλευρά τα κόστη της μετάβασης σε περιβαλλοντικά ουδέτερα καύσιμα. Ωστόσο, το κρίσιμο ζήτημα είναι άλλο. Αν δεν γίνουν οι απαραίτητες έρευνες και δεν αποφασιστεί ποιο ή ποια εναλλακτικά καύσιμα είναι αυτά που θα κινούν τα πλοία της επόμενης δεκαετίας / εικοσαετίας, τότε όλες οι επιλογές που βλέπουμε και διαβάζουμε σήμερα θα παραμένουν ασύμφορες και όλοι οι πλοιοκτήτες / εφοπλιστές θα παραμένουν διστακτικοί να προχωρήσουν σε κινήσεις ανανέωσης στόλου μεγάλης κλίμακας τόσο στην ακτοπλοΐα, όσο και στην ποντοπόρο ναυτιλία. Έτσι, το κρίσιμο ζήτημα είναι να επενδυθούν σήμερα όσο το δυνατόν περισσότερα κεφάλαια στην έρευνα και ανάπτυξη, για καύσιμα και τεχνολογίες καυσίμων που θα έχουν παγκόσμια εφαρμογή, ώστε γίνουν ευρέως γνωστές τόσοοι επικρατέστερες λύσεις όσο και ο τύπος της υποδομής λιμενικής εγκατάστασης που θα απαιτείται για να τα υποστηρίξουν, να αρχίσει η παραγωγή των καυσίμων αυτών σε μεγάλη κλίμακα καινα ξεκινήσει να μετριάζεται η στάση αναμονής που τηρεί η αγορά, αποκλιμακώνοντας δυνητικά τις τιμές των εναλλακτικών λύσεων.

ΛΑΥΡΙΟ

Ο κ. Ευάγγελος ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ έχει αναλάβει χρέη Γενικού Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τις 05-08-2019. ΕίναιΟικονομολόγος με Master από το Τμήμα Maritime Studies του College of Cardiff (Wales). Είναι κάτοχος διδακτορικού με γενικό θέμα «Λιμένες, Χωροταξία και Περιφερειακή Ανάπτυξη», ενώ εκπονεί μεταδιδακτορική διατριβή στη «Θαλάσσια Χωροταξία – Γαλάζια Ανάπτυξη» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει εκτελέσει χρέη Διδάσκοντος στην Σχολή Ευελπίδων και στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου, ενώ έχει συμμετάσχει ως Διδάσκων σε 3 μεταπτυχιακά προγράμματα (Πάντειο, Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΕΚΠΑ). Έχει διδάξει ναυτιλιακά, logisticsκαι χωροταξικό – στρατηγικό σχεδιασμό στο Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης καθώς και σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΕΚ και κολέγια. Στον ιδιωτικό τομέα έχει εργαστεί στους τομείς της ναυτιλιακής έρευνας, της ναυτιλίας, των τραπεζών και της ναυτιλιακής δημοσιογραφίας. Επίσης, έχει εργαστεί ως Ειδικός Επιστήμονας στην Δ/νση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και επιστημονικός σύμβουλος υπουργών στα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας. Έχει συμμετάσχει σε διάφορες επιτροπές και ομάδες εργασίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή , τον ΟΟΣΑ και στην Ελλάδα σε θέματα που αφορούν στον χωροταξικό σχεδιασμό, στον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, παράκτια διαχείριση, νησιωτική πολιτική, καταδυτικά πάρκα, υδατοκαλλιέργειες, μεταφορικά δίκτυα, βιομηχανικά πάρκα, τουριστικά χωροταξικά θέματα και αστικά /περιφερειακά έργα. Υπήρξε ειδικός συνεργάτης του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια της θητείας του ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Στην συνέχεια υπηρέτησε τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως Γενικός Γραμματέας του Δήμου Γαλατσίου και ως μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης της ΚΕΔΕ (2015-2019). Έχει πλήθος επιστημονικών και άλλων δημοσιεύσεων, έχοντας, μεταξύ άλλων, ειδικό ενδιαφέρον σε θέματα ναυτικής παράδοσης.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα