Γιώργος Καραγιάννης Γενικός Γραμματέας Υποδομών : Κάνουμε πραγματικότητα ένα έργο που τόσα χρόνια ήταν στη σφαίρα του απραγματοποίητου

Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, παρουσιάζει στοΕργοληπτικό Βήμα”,  τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την κατασκευή του ΒΟΑΚ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029.

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

πηγή: Εργοληπτικόν Βήμα Νο_124 της ΠΕΣΕΔΕ

Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης

Η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση που είχαμε να αντιμετωπίσουμε με την ανάληψη των καθηκόντων μας, ήταν η κατασκευή του ΒΟΑΚ, ενός έργου που συζητείται για 25 χρόνια αλλά για πρώτη φορά τώρα, δεν θα αποτελεί μια αφηρημένη σκέψη, αλλά έργο με συγκεκριμένο περιεχόμενο που θα είναι έτοιμο στο σύνολό του το 2029.

Για να φτάσουμε σήμερα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή να παρουσιάσουν το έργο, έγινε μια τεράστια προσπάθεια από την Γενική Γραμματεία Υποδομών, αφού ουσιαστικά παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση μια «μολυβιά στο χάρτη» χωρίς ουσιαστική και ενιαία χάραξη για το έργο, με σχεδόν ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα και κανένα πλάνο χρηματοδότησης. Αρκεί να σας πω ότι δεν είχαμε καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή.

Τι κάναμε;  Άμεσα προχωρήσαμε στην ανάθεση περισσότερων των 16 μελετών για την τεχνική ωρίμανση του έργου που πλέον αντιμετωπίζεται με ενιαία χάραξη σε όλο το μήκος του και πλέον για πρώτη φορά αναμένεται να εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Επίσης εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότησή του, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης εκμεταλλευόμενοι την δυνατότητα αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων για την κατασκευή του μεγαλύτερου οδικού έργου κλειστού αυτοκινητοδρόμου μήκους σχεδόν 300χλμ,και εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2 δις.€ που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη τα προσεχή χρόνια.

Η πραγματικότητα  λοιπόν είναι ότι το έργο σχεδιάστηκε σχεδόν από το μηδέν και η απόσταση που έχουμε διανύσει  αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια.

Συνοπτικά λοιπόν σας παρουσιάζω παρακάτω σε τι ενέργειες προχωρήσαμε για την υλοποίηση του έργου:

ΠΡΩΤΟΝ και σημαντικότερο στη χρηματοδότηση του έργου, αφού ένας από τους σημαντικότερους λόγους που το έργο δεν είχε ξεκινήσει μέχρι σήμερα ήταν και αυτός. Αφού εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που συνδυάζει όλους τους διαθέσιμους πόρους, αξιοποιώντας την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ, στη χάραξη του έργου. Δηλαδή έχουμε προσδιορίσει από πού ακριβώς θα περνάει. Την οποία χάραξη, βασίσαμε μάλιστα σε επιστημονικά κριτήρια και εργαλεία, όχι σε μικροσυμφέροντα και αλισβερίσια. Μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά εκατοντάδων μηχανικών και άλλων επιστημόνων, ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, βελτιώνοντας τη χάραξη σε όλο τον άξονα αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του δρόμου, ώστε να μιλάμε πλέον για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα μελέτης 100 χιλιόμετρα.  Επιπλέον, εντάξαμε στο έργο και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, ενώ δημοπρατήσαμε και έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, σε διάφορα σημεία.

ΤΡΙΤΟΝ, προχωρήσαμε και συνεχίζουμε να προχωράμε εντατικά τη μελετητική ωριμότητα του έργου καταθέτοντας τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση, τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη, για το οποίο ήδη έχει ξεκινήσει η Β’ Φάση του Διαγωνισμού. Παράλληλα, προετοιμάζουμε τα επόμενα βήματά μας, για τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και την ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκατομμύρια €. Τέλος, για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης, ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα ενώ παράλληλα μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο, ώστε σύντομα να μπορούμε να ανακοινώσουμε με λεπτομέρειες το πλάνο μας.

ΚΑΙ ΤΕΤΑΡΤΟΝ, μετά από όλα αυτά, για πρώτη φορά μπορούμε να έχουμε σε αδρές γραμμές ένα χρονοδιάγραμμα του έργου. Με βάση τις αρχικές μας προβλέψεις εκτιμούμε ότι μέχρι το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Το κομμάτι  Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα εκτελεστεί ως δημόσιο έργο και το κομμάτι Χερσόνησος – Νεάπολη που θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ θα ξεκινήσουν πρώτα και θα ακολουθήσει το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης, που είναι σχεδόν 157 χιλιόμετρα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο. Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμούμε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικότερα του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Συνοψίζοντας, ένα έργο που τόσα χρόνια ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα, χωρίς λαϊκίστικες πολιτικές, αφού ο ΒΟΑΚ θα είναι ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος με διόδια όπως όλοι οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας, που θα ενώσει την Κρήτη με ασφάλεια και θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξή της.

Διαβάστε επίσης

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για λόγους επισκεψιμότητας και στατιστικών. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση αυτών των cookies Αποδοχή Περισσότερα